Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rosévin???

  • popik 5 januari 2012

    Skulle göra älgstek till helgen och bad en kompis att köpa rödvin som skulle vara i såsen, men han köpte rosévin istället . Frågan är nu om det går lika bra med rosé istället för rött vin i såsen. Vad tror ni?

  • Liindis 5 januari 2012

    Jag skulle aldrig provat detta!
    Rödvin är rödvin!
    Ta hellre matlagningsvin om du ej har tillgångt!!

  • popik 5 januari 2012

    Misstänkte nästan det. man ska aldrig skicka karlar har jag märkt. {laugh}

  • Majdor 5 januari 2012

    Har Du inget annat vis så visst går det, Det går även med vitt vin,
    älgskyn är så smakrik. Dessutom så blåfärgar inte vitt och rosevin maten.
    Det är vinsmaken man vill åt och inte färgen. I den perfekta världen så skall allt vara rätt
    men så fungerar det inte i det verkliga livet, vi får kompromissa och oftast så blir det bra.
    {silly}

  • Liindis 5 januari 2012

    Vitt och rött vin är helt olika i smak!,
    Om man ej dricker vattenblask såklart;)
    Smaken blir helt annorlunda med vitt vin!
    Den fina kraften finns ej i vitt!!!

  • Samur 5 januari 2012

    Hmmm köpa rósevin när du bad om rödvin det skulle inte ens jag lyckas med som inte dricker ha ha ha :) Jag skulle inte heller pröva med räosevin. Hoppas maten blev god ändå

  • Liindis 5 januari 2012

    Skrivet av Samur den 5 jan 2012

    Hmmm köpa rósevin när du bad om rödvin det skulle inte ens jag lyckas med som inte dricker ha ha ha :) Jag skulle inte heller pröva med räosevin. Hoppas maten blev god ändå[/quote

    En liten matälskare har vi här!,
    Som oxå vet!
    Rosevin nej tack!!
    Och absolut ej i sås!!!
    Kram på dig!
    Hopp hopp!!!!

  • Majdor 5 januari 2012

    Ett vin som man inte vill dricka ska ska man inte hälla i maten.
    Jag håller med Er om att det ska vara ett kraftfullt gott rödvin till en älgstek,,både i såsen och i glasen
    men om man nu inte har det utan är tvungen att kompromissa, vad gör man??
    Det får bli lite Kajsa Warg -man tager vad man haver- oftast så blir det gott illafall. Det kan bli jättegott helt utan vin,, Sen får man naturligvis vara försiktig med mängden om byter ut något i ett recept. Det finns något som heter att -nöden är uppfinningens moder-, {talktohand} många underbara recept har kommit till för att något har saknats och fått ersättas med något annat,, eller hitta på något helt nytt

  • Liindis 5 januari 2012

    Aldrig!!
    När man var ung och oerfaren!!!!!,
    Det smakar skit!! ,
    Iså fall måsta man göra en gräddsåsfrån grund!!
    En erfaren Jobbare!!!!
    Aldrig hört någon gilla detta du beskriver utan att börja om!,
    Erfaren!!!! Kajsa varg Urk Hur smakar din mat!!!
    Skall du ha gäster så snälla mixa inget!!!!
    Kram. Ibland undrar jag!!!

    Får du tag på ett underbart rödvin.
    Så är tippset att du serverar detta till måltiden till de som dricker vin.Detta förhöjer hela måltiden!
    Om ej Bubbelvatten!! Neutralt .

  • Majdor 5 januari 2012

    Lindis, Du behöver inte ifrågasätta min mat, jag har aldrig velat vara oförskämd, som du är mot mig,
    jag har egentligen bara velat trösta när något blir annorlunda än som man tänkt det och att det kan bli bra iallfall.

    Men är det på detta sätt ni talar med varandra då är Matklubben inget för mig{sidefrown}

  • Amika 5 januari 2012

    Nejdå Majdor.
    Ignorera de som pratar elakt. De flesta är inte elaka och kommer inte med elaka och överlägsna kommentarer. De flesta av oss är snälla.
    Jag reagerade också på sättet hon uttryckte sig och jag hoppas att det bara var ett misstag. Att det inte var så elakt menat som det låtit hela konversationen. Ibland tror man att man uttrycker sig på ett sätt men det uppfattas på ett helt annat. Det är en konst att konversera enbart via text på en skärm. Det är så mycket som går förlorat när man inte har gester och ansiktsuttryck m.m.
    Men som sagt var, de flesta av oss anstränger oss verkligen för att hålla en så bra ton som möjligt i forumen.
    Jag hoppas att det här som hänt i den här konversationen inte får dig att lämna matklubben, som är en sån trevlig plats annars.
    Stor varm kram! Och välkommen hit.

    Mvh
    Jonna

  • soccermum 6 januari 2012

    Skrivet av Amika den 6 jan 2012

    Nejdå Majdor.
    Ignorera de som pratar elakt. De flesta är inte elaka och kommer inte med elaka och överlägsna kommentarer. De flesta av oss är snälla.
    Jag reagerade också på sättet hon uttryckte sig och jag hoppas att det bara var ett misstag. Att det inte var så elakt menat som det låtit hela konversationen. Ibland tror man att man uttrycker sig på ett sätt men det uppfattas på ett helt annat. Det är en konst att konversera enbart via text på en skärm. Det är så mycket som går förlorat när man inte har gester och ansiktsuttryck m.m.
    Men som sagt var, de flesta av oss anstränger oss verkligen för att hålla en så bra ton som möjligt i forumen.
    Jag hoppas att det här som hänt i den här konversationen inte får dig att lämna matklubben, som är en sån trevlig plats annars.
    Stor varm kram! Och välkommen hit.

    Mvh
    Jonna


    word (L)

  • soccermum 6 januari 2012

    Skrivet av Majdor den 5 jan 2012

    Har Du inget annat vis så visst går det, Det går även med vitt vin,
    älgskyn är så smakrik. Dessutom så blåfärgar inte vitt och rosevin maten.
    Det är vinsmaken man vill åt och inte färgen. I den perfekta världen så skall allt vara rätt
    men så fungerar det inte i det verkliga livet, vi får kompromissa och oftast så blir det bra.
    {silly}


    (y)

  • soccermum 6 januari 2012

    Jag är nog för feg och skulle inte våga prova om det var till en bjudning och inte "bara" till familjen..
    Hade gjort en "vilt-brunsås" istället med lite äkta smör, vispgrädde, sky från älgsteken, kinesisk soja, svart vinbärsgelé alternativt rönnbärsgelé, lite fransk senap samt ev krossade enbär, viltfond, salt och fyra sorters peppar.. (rosé-, grön-, svart- och vitpeppar) (A)

  • UBO5011 6 januari 2012

    Jag skulle nog prova rosévinet för att känna smaken men tror att den är lite för svag för att förhöja såsen. Precis som sagts tidigare är ju älg smakrikt i sig. Däremot kan ett fylligt vitt vin gå alldeles utmärkt.

  • snuosm 6 januari 2012

    Skrivet av Amika den 6 jan 2012

    Nejdå Majdor.
    Ignorera de som pratar elakt. De flesta är inte elaka och kommer inte med elaka och överlägsna kommentarer. De flesta av oss är snälla.
    Jag reagerade också på sättet hon uttryckte sig och jag hoppas att det bara var ett misstag. Att det inte var så elakt menat som det låtit hela konversationen. Ibland tror man att man uttrycker sig på ett sätt men det uppfattas på ett helt annat. Det är en konst att konversera enbart via text på en skärm. Det är så mycket som går förlorat när man inte har gester och ansiktsuttryck m.m.
    Men som sagt var, de flesta av oss anstränger oss verkligen för att hålla en så bra ton som möjligt i forumen.
    Jag hoppas att det här som hänt i den här konversationen inte får dig att lämna matklubben, som är en sån trevlig plats annars.
    Stor varm kram! Och välkommen hit.

    Mvh
    Jonna


    Instämmer fullständigt! Jag hoppas Majdor vill stanna kvar här.
    Hälsar Susanne

  • pabic 6 januari 2012

    Tänk på att vissa rose´viner inte är torra, ett halvtorrt vin kanske inte blir så bra även om lite sötma kan runda av såsen.
    Jag skulle absolut satsa på en viltsås utan vinet, håller med om att det blir jätte gott ändå med en god grund på skyn från steken ev. förstärkt med någon fond och lite grädde och avrundad med messmör eller gele´.

  • HallonQ 6 januari 2012

    Är ingen *all vetare* i området, men mångårig erfarenhet som jag har
    Skulle aldrig välja rosevin till älgkött men om man föredrar rose istället för rött så det är smaksak.
    Skulle nog själv välja ett rött och smakrikt gärna från Argentina eller eller Sydafrika(A)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.