Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sätt krydda på tillvaron...

  • Mison 19 mars 2009

    Vet inte vad som hände med mitt inlägg, men det försvann :o

    Försöker igen... Nu börjar man längta ordentligt efter egna färska kryddor (L)

    Förra året odlade jag själv för första gången. Har inget växthus ännu så jag fick driva upp inomhus i krukor som jag sedan planterade ut i ett litet drivhus på södra husväggen. Det blev basilika, timjan, citronmeliss och ruccola.

    Nu undrar jag om det är någon som har börjat? Är det på tok för tidigt, eller är det hög tid att börja nu? :o

    Står iofs på kryddpåsarna, men dela gärna med er av era erfarenheter! (L) Vill gärna ha tips på nybörjarkryddor, vilka som håller länge, hur man sköter dem osv...

  • markus 19 mars 2009

    Chilpeppar är väl dags nu. Habanero, jalapeno och Dutch Chile räcker för mig...
    Choklad och Chili kaka!!

  • Mison 19 mars 2009

    Men vilken superbra idé! :) Hade glömt bort att jag skulle testa chilipeppar. Kan du berätta lite mer om hur man gör, och hur länge den klarar sig osv?

    Kakan måste jag testa också, den lät spännande!

  • Mison 20 mars 2009

    Puffelipuff (L)

    Vill gärna ha mer tips!

    Ha en bra dag, och en härlig helg (Y)

  • anmawa 20 mars 2009

    (L)Ett jättebra inlägg. Jag har aldrig odlat från frö men jag har ett kryddland i rabatten med citrontimjan, timjan, oregano, ananassalvia, citronmeliss, lavendel, malört, mynta och så köper jag rosmarie varje år eftersom den fryser bort. Är det svårt att odla vitlök och sparris? Jag funderade på att köpa ett litet plastväxthus. Kan ni med gröna fingar komma med lite tips?(Y)

  • Mison 20 mars 2009

    Skrivet av anmawa den 20 mar 2009

    (L)Ett jättebra inlägg. Jag har aldrig odlat från frö men jag har ett kryddland i rabatten med citrontimjan, timjan, oregano, ananassalvia, citronmeliss, lavendel, malört, mynta och så köper jag rosmarie varje år eftersom den fryser bort. Är det svårt att odla vitlök och sparris? Jag funderade på att köpa ett litet plastväxthus. Kan ni med gröna fingar komma med lite tips?(Y)


    Ja, vitlök och sparris vore ju kanon, det vill jag också veta mer om. Bra tips!

    Men jag undrar - alltså jag fixade ett trädgårdsland förra året och där sådde jag exempelvis morötter, dill, persilja, plocksallad, salladslök. I år tänker jag - nu måste jag så nya frön igen...

    Vilka grönsaker/kryddor är tacksamma att odla och som kan övervintra (särskilt här uppe i norr)?

    Kryddorna som du har i trädgårdslandet (förutom rosmarin då) klarar alltså vintern? En fråga till (med risk för att låta helt pantad :o) om du inte köper frön - köper du små plantor då?

  • Eery 20 mars 2009

    Vitlök sätts på hösten så det är en stund kvar(L)
    tips och råd om sparrisodling finns här
    http://www.viivilla.se/tradgard/vaga-odla-egen-sparris.aspx

    nån som har koll på jordärtskockor? kan man sätta dom man köper i affären och som fått såna där groddar som potatisen får?

  • JennyV 20 mars 2009

    Åhh, det borde vara dax snart att börja! Jag har inga gröna fingrar men tycker det är kul och spännande.... Brukar så dill, persilja, basilika och sådde förr förra året tomat och det gick ju bra... ska försöka i år igen!! (L)

  • festmaten 20 mars 2009

    Vi har sparrisplantor i trädgården, och det är ju såååå gott att äta dessa nyskördade. Åh vad jag blir sugen nu!

    Tips: Gräv upp biten rejält där du tänker plantera, viktigt att få bort allt ogräs. Blanda gärna i sand, sparrisen trivs inte i lerjord tex. Plantera där det är någorlunda varmt o lugnt.
    Skär av den med en vass kniv nära marken. Förvara den stående i tex. ett högt glas i kylen med ett fuktigt papper om knopparna om den inte skall avnjutas direkt.
    Skörda fram till midsommar, sen är det bara att låta plantan växa (ser ut som små julgranar:p) när de vissnat ner är det bara att slänga det på sophögen och vänta på nästa säsong.
    Lycka till!

  • Mison 20 mars 2009

    Då blir det sparris i en del av landet , tack för tipset :)

    Jag har precis varit och handlat lite kryddpåsar som jag snart tänkte börja med inomhus (L). Funderade på att köpa ett litet drivhus eller såna där plastlådor som man driver upp de små godingarna i, men de var rätt dyra tyckte jag (N)

    Förra året sådde jag direkt i krukor - fint - men det blev för många frön i varje kruka och inte särskilt praktiskt. Vad brukar ni använda? Kanske man kan använda något annat som ändå bara ligger och skräpar...

  • Ergilwen 20 mars 2009

    Kan man så inomhus utan att plantera om dem utomhus när de blir större? Har inte tillgång till vare sig balkong eller trädgård, men vore kul och mysigt att ha lite färska kryddor...

  • Mison 20 mars 2009

    Skrivet av Ergilwen den 20 mar 2009

    Kan man så inomhus utan att plantera om dem utomhus när de blir större? Har inte tillgång till vare sig balkong eller trädgård, men vore kul och mysigt att ha lite färska kryddor...


    Mina kryddor stod i krukor i soligt fönster länge innan jag flyttade ut dem så jag antar det går lika bra. När de hade växt till sig i en stor kruka delade jag upp dem i mindre och gav bort några till mina vänners stora förtjusning :p. Jag kunde plocka färsk basilika, timjan och citronmeliss ur krukorna innan jag flyttade ut dem. Underbart med egna kryddor (L)

    Jag är iofs också ny på det här, så det kanske finns andra som tycker något annat :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.