Tråd:
Saknade skolmaten

@doctorwho

Skrivet av monkan68 den 2 okt 2011

Jag saknar Trädgårdsmästargrytan vi fick på gymnasiet. Tror inte den var vegetarisk den vi fick. Serverades med råris. Var gröna bönor i den, det är det jag minns. Kan ha varit köttfärs.....Mums så god den var! Saknar även remouladsåsen.

Jag uppfann en trädgårdsmästargryta som nästan smakar som den vi fick. Hoppas det påminner om din.
Trädgårdsmästargryta

@the_mama97mia

Skolans stuvade spenat... Mkt vitsås och en hel del socker i. Tyckte jag var jättegott...

@jilliii

Oj vad roligt det är att läsa allas erfarenheter inom skolmaten!! Färskt, mjukt bröd var väldigt sällan vi fick... vissa av era rätter har jag aldrig heller hört om. Kul! Saknar nasi, får kolla i frysdisken. Den som vi åt var med kyckling. Men kommer inte alls ihåg såsen?

@wombat04

Jag lärde mig äta blodpudding i bamba (Göteborgs sätt att säga barnmatsbespisningen). Saknar också leverbiffen, hönsgrytan, spaghetti med köttfärssås och de stora, breda fiskpinnarna. :-D

@monkan68

Jag saknar Trädgårdsmästargrytan vi fick på gymnasiet. Tror inte den var vegetarisk den vi fick. Serverades med råris. Var gröna bönor i den, det är det jag minns. Kan ha varit köttfärs.....Mums så god den var! Saknar även remouladsåsen.

@mafia

Jag började skolan 1949( himmel vad gammal jag måste vara). De första åren hade vi ingen skolbespisning, utan hade med oss smörgås och mjölk, som jag inte åt. I tredje klass var det dags för mat i skolan, men jag kan inte minnas något som jag saknar.
Kräsen var jag men....mannagrynsgröt med klumpar, vetemjölsvälling, pölsa(hu)och blodpudding med späckbitar....inte låter det väl så gott.

@husmusen88

Ett tag sedan jag gick ut, men jag saknar nog ingenting alls egentligen från skolmaten. Det började väl ok i årskurs 1-6 med egna kokerskor men sen gick det utför. Fick samma mat som gamlingarna serveras fortfarande (samma kök som lagar) och jag tycker synd om dem. Allting överkokt eller ännu värre halvrått. Potatis som var grå och sladdrig och pannkakor man kunde använda som frisbee.

Det enda jag kommer på ioförsig är den kalla fisksåsen, den var god. Och deras rhode island-sås. På förskolan där jag hade apu däremot var det god mat! Alla skolor borde ha egna kockar.

@angelicaj89

Skrivet av Solitarie den 1 okt 2011

Den goda såsen vi brukade få till panerad fisk, den var mums!
De små färsfyllda småfranskorna som serverades vid speciella tillfällen, satt man riktigt länge i matsalen och njöt tills de flesta stuckit ut på rast kunde man få en till. {eat}

Jag älskade den också! Brukar göra den hemma på fil, bostongurka och smaksättning med ketchup och senap. Enkelt!

Men det jag saknar mest från skolan är kebabgrytan. Hur jag än provar så lyckas jag aldrig få till den som i skolan :( Funderar på att gå till min gamla skola och helt enkelt fråga hur de gör (3 år sen jag gick ut gymnasiet :) )

@boz1965

Skrivet av estrid1 den 1 okt 2011

... jag tycks vara den ena i värden som gillade rotmoset.{talktohand}

Nädå! Du är inte ensam. Rabbemos är hur gott som helst - om jag får laga den själv, vill säga... :p

@nikmak88

Leverbiffen vi hade var suverän! saknar den verkligen..
När jag tänker efter så har jag inte ätit leverbiff efter det, äter man sån mat numera.

@solitarie

Den goda såsen vi brukade få till panerad fisk, den var mums!
De små färsfyllda småfranskorna som serverades vid speciella tillfällen, satt man riktigt länge i matsalen och njöt tills de flesta stuckit ut på rast kunde man få en till. {eat}

@svengelsk

Jag har sparat recepten på den här tråden tills barnbarnen kommer på besök. Gjorde lingongryta förra gången de var här, det populäraste jag någonsin gett dem.
Ni skall vara tacksamma för den fria svenska skolmaten. Jag fick göra smörgåsar åt mina barn.

Sveriges billigaste riesling - 198 kr för 3L "Succé"!
198 kr