Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Samma recept inlagt flera gånger!

  • Mistys 13 oktober 2009

    Har på sista tiden upptäck att många lägger ut recept som redan finns på mk. När man lägger rubriken ser man ju om receptet redan finns. Struntar man i det? Vad är tanken? Att få poäng eller? Sållas dessa dubletter bort av de som godkänner?

    Jag kan tycka att om jag lagt ut ett recept vill jag inte att någon tar det, lägger ut det igen och ev ändrar någon bokstav i namnet. Tycker att det är värdelöst att söka på ett recept och få upp flera likadana.:(

    Förstår inte vitsen med en receptbank där många recept är samma. Det har hänt att jag vill lägga ut ett recept men när jag skriver i namnet ser jag att det redan finns då brukar jag strunta i att lägga ut mitt. Tänker jag fel eller....?

  • boz1965 13 oktober 2009

    Skrivet av Misty09 den 13 okt 2009

    Har på sista tiden upptäck att många lägger ut recept som redan finns på mk. När man lägger rubriken ser man ju om receptet redan finns. Struntar man i det? Vad är tanken? Att få poäng eller? Sållas dessa dubletter bort av de som godkänner?

    Jag kan tycka att om jag lagt ut ett recept vill jag inte att någon tar det, lägger ut det igen och ev ändrar någon bokstav i namnet. Tycker att det är värdelöst att söka på ett recept och få upp flera likadana.:(

    Förstår inte vitsen med en receptbank där många recept är samma. Det har hänt att jag vill lägga ut ett recept men när jag skriver i namnet ser jag att det redan finns då brukar jag strunta i att lägga ut mitt. Tänker jag fel eller....?


    Håller med.

    Själv lägger jag aldrig ut recept som jag inte själv har lagat. Men andra har lagt ut hundratals recept som de rimligtvis inte har haft en chans att hinna med att laga till om de så lever tills de är hundra år. Tycker att det är ett ofog att lägga ut recept som man inte vet hur de blir bara precis för att "bräcka" alla andra.

  • maria_wijk 13 oktober 2009

    Skrivet av Misty09 den 13 okt 2009
    Förstår inte vitsen med en receptbank där många recept är samma. Det har hänt att jag vill lägga ut ett recept men när jag skriver i namnet ser jag att det redan finns då brukar jag strunta i att lägga ut mitt. Tänker jag fel eller....?


    Detsamma har jag märkt då jag varit på väg att lägga upp recept, jag brukar då gå och titta på de recepten och är inte ingredienserna likadana så lägger jag upp mitt.

    Senast jag råkade ut för det var med ett recept på färskost, det jag såg som var närmast lika mitt var baserat på fil medan mitt var baserat på yoghurt och då är det ju inte längre likadana recept utan fritt fram att lägga upp i mitt tycke.

  • anluk 13 oktober 2009

    När vi godkänner så letar vi dubletter om vi hittar en dublett så makuleras det receptet. Tvyärr kan det ju slinka emellan något recept ändå. Om ni hittar ett sådant recept så skicka meddelande till lilljeppe som är ansvarig för godkännarna så kan hon ta bort det i efterhand.

  • Mistys 13 oktober 2009

    Skrivet av anluk den 13 okt 2009

    När vi godkänner så letar vi dubletter om vi hittar en dublett så makuleras det receptet. Tvyärr kan det ju slinka emellan något recept ändå. Om ni hittar ett sådant recept så skicka meddelande till lilljeppe som är ansvarig för godkännarna så kan hon ta bort det i efterhand.


    Vad bra / Tack(Y)

  • Mistys 13 oktober 2009

    Skrivet av anluk den 13 okt 2009

    När vi godkänner så letar vi dubletter om vi hittar en dublett så makuleras det receptet. Tvyärr kan det ju slinka emellan något recept ändå. Om ni hittar ett sådant recept så skicka meddelande till lilljeppe som är ansvarig för godkännarna så kan hon ta bort det i efterhand.


    Sökte för skoj skull på hasselbackspotatis fick upp 123 recept,hallå!!!! Sökte på kärleksmums,den populära vanliga chokladkakan med kokos, fick upp 36 recept. Så en rensning vore inte helt fel!

  • The_mama97mia 13 oktober 2009

    Med risk för att få ngt hårt i skallen här, men detta har retat mig förut. Det gjordes en skärpning ang detta med dubletter och efter det tyckte jag det funkade rätt hyfsat.
    Problemet blir väl sen när vi (se annan tråd ang sluta kommentera recept...) ändrar en gnutta här o en gnutta där, o sen lägger in som nytt recept?
    Det blir ju en oändlig massa recept i så fall?
    Och fortfarande lika svårt att hitta "grundreceptet".

  • boz1965 13 oktober 2009

    Skrivet av Misty09 den 13 okt 2009

    Sökte för skoj skull på hasselbackspotatis fick upp 123 recept,hallå!!!! Sökte på kärleksmums,den populära vanliga chokladkakan med kokos, fick upp 36 recept. Så en rensning vore inte helt fel!


    Jag har gjort samma iakttagelse men jag har inte orkat "bråka" om det. Men visst, en utrensning är på sin plats. Låt det först inlagda receptet vara kvar och plocka bort resten. Det är inte bara av rent praktiska skäl, utan det handlar även i grunden om MK's trovärdighet som receptsajt.

  • anluk 13 oktober 2009

    Reglerna om dubletter kom inte förrän 1 juni första året. Innan dess var det tydligen ok med dubletter. Tycker precis som ni andra säger att dubletter är dötrist

  • kattgnag 13 oktober 2009

    Sök på "Lätta köttgrytan" här på MK ska ni få se något "kul"......(N)

  • Mistys 13 oktober 2009

    Skrivet av kattgnag den 13 okt 2009

    Sök på "Lätta köttgrytan" här på MK ska ni få se något "kul"......(N)


    Jag hur tänkte man här, när man lade in receptet för andra och tredje gången:o

  • Mistys 13 oktober 2009

    Skrivet av anluk den 13 okt 2009

    Reglerna om dubletter kom inte förrän 1 juni första året. Innan dess var det tydligen ok med dubletter. Tycker precis som ni andra säger att dubletter är dötrist


    Kan säga att ett flertal av hasselbackspotatis recepten är inlagda efter detta datum :o

  • boz1965 13 oktober 2009

    Skrivet av Misty09 den 13 okt 2009

    Skrivet av anluk den 13 okt 2009

    Reglerna om dubletter kom inte förrän 1 juni första året. Innan dess var det tydligen ok med dubletter. Tycker precis som ni andra säger att dubletter är dötrist


    Kan säga att ett flertal av hasselbackspotatis recepten är inlagda efter detta datum :o


    I rättvisans namn ska man väl säga att det är långt ifrån alla dessa träffar som rör enbart hasselbackspotatis utan träffar på rätter som SERVERAS med hasselbackspotatis - viss skillnad.

  • boz1965 13 oktober 2009

    Skrivet av kattgnag den 13 okt 2009

    Sök på "Lätta köttgrytan" här på MK ska ni få se något "kul"......(N)


    Jepp, tre exakt likalydande recept. Då borde man kunna behålla det med bild och plocka bort de övriga två.

  • The_mama97mia 13 oktober 2009

    mmm ... men det kan väl se som ett exempel..... ????

  • boz1965 13 oktober 2009

    Skrivet av mama97mia den 13 okt 2009

    mmm ... men det kan väl se som ett exempel..... ????


    Ja, som jag skrev innan - det handlar om MK's trovärdighet. Av 67.900 recept är uppskattningsvis (om det stämmer som jag har noterat under tiden jag har varit medlem här) en tredjedel dubletter och det är INTE bra.

    Jag vet att man tidigare har, från MK's sida, sagt att man inte vill plocka bort recept retroaktivt. Men nu tycker jag nog att man bör tumma på den policyn.

    Godkännarna är naturligtvis bara människor de också och kan inte ha stenkoll på nästan sjuttiotusen recept när de kollar upp nya recept. Därför borde man göra, i första hand, en rejäl utrensning nu och sedan en "revision" en gång om året där man plockar bort de dubletter som har slunkit igenom trots allt. Jag (och säkert fler) kan gärna ställa upp som "tillfällig godkännare" och hjälpa till med detta om jag skulle bli tillfrågad. Men då måste det finnas en klar och genomarbetad policy först angående detta. Dvs hur utrensningen ska gå till, vilka recept som ska få vara kvar och vilka som ska bort, om och hur de berörda medlemmarna ska underrättas, mm.

  • popik 13 oktober 2009

    Kolla på ananaspaj då så får ni se. över 30 recept som de flesta är identiska.

  • idea_ 13 oktober 2009

    För att inte tala om alla brända mandlar recept, där de flesta är efter Leilas recept men bara ett erkänner sig vara det.

  • boz1965 14 oktober 2009

    Att kopiera recept från andra sajter är väl i sig inget som är fel så länge man själv har lagat dem och tycker att de är bra, men FEMTIELVA exakt likadana kan ju tyckas vara liiite överdrivet.

  • anmawa 14 oktober 2009

    Jag har inte lagt in så många recept pga att liknande redan finns och då kommenterar jag hellre skillnaden. Fast det gillar ju inte alla men jag uppskattar att det finns kommentarer när jag ska prova något nytt. Jag vill ha kvalitet i stället för kvantitet i mina recept, så jag har alltid provlagat recepten själv.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.