Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

SJÄLVSCANNING

  • BigganL 7 maj 2011

    Scanning är kanonbra! Visst händer det att man åker på avstämning ibland men det måste dom ju ha. Det har då gått bra hittills, man gör det ju för sin egen bekvämlighet, inte för att ta en chansning att stjäla något. En del gör kanske det, vet ej.

  • The_mama97mia 7 maj 2011

    Jag vet att jag skrivit det förut, men tycker det vore väldigt intressant att höra kassörers/skors röster - vad dom tycker som jobbar med dessa system. Hoppas ngn arbetsmiljö-människa tittar på och utvärderar detta, jag har för mig att jag läste nånstans att en snabbköpskassörska lyfter motsvarande flera ton om dagen?

  • majamia 7 maj 2011

    Jag gillar personal i kassan så jag scannar inte, tycker att det är bättre med fler arbetstillfällen.

  • huricane 7 maj 2011

    älskar det!

  • Mistys 7 maj 2011

    Skrivet av exige den 7 maj 2011

    "utan för att affärerna så småningom när fler använder det här systemet ska kunna spara in på personal. "

    Inte!
    Jag jobbar som IT tekniker på Relacom som servar och hanterar Icas kassor och självscanningsystem.

    oftast när man bygger om till självscanning tar man bort två vanliga kassor och sätter upp 3-4 nya bemannade scanningkassor på samma plats där den ena kassan stod
    sen sätts det upp två torn med två självbetjäningskassor i vardera, efter tornen sätter man upp en avstämmningskassa.

    oftastbehövs det fler personal efter att man infört självscanning i butiken, det gäller säkert för Willys och City Gross med..
    på Coop har man fått för sig att man inte behöver ha kassapersonal så långa köer dom alltid har där.


    Jag jobbar med ekonomi, bokföring och personalkostnad mm i en livsmedelsbutik. Har ansvar för att personalkostnad samt budgeten går ihop. Detta stämmer bra. Vi har mer timmar och mer personal idag efter införandet av scanning än innan så det är inte personalbesparande som vissa tycks tro, tvärtom skapar det fler arbetstillfällen!

  • mafia 7 maj 2011

    Skrivet av Misty09 den 7 maj 2011

    Skrivet av exige den 7 maj 2011

    "utan för att affärerna så småningom när fler använder det här systemet ska kunna spara in på personal. "

    Inte!
    Jag jobbar som IT tekniker på Relacom som servar och hanterar Icas kassor och självscanningsystem.

    oftast när man bygger om till självscanning tar man bort två vanliga kassor och sätter upp 3-4 nya bemannade scanningkassor på samma plats där den ena kassan stod
    sen sätts det upp två torn med två självbetjäningskassor i vardera, efter tornen sätter man upp en avstämmningskassa.

    oftastbehövs det fler personal efter att man infört självscanning i butiken, det gäller säkert för Willys och City Gross med..
    på Coop har man fått för sig att man inte behöver ha kassapersonal så långa köer dom alltid har där.


    Jag jobbar med ekonomi, bokföring och personalkostnad mm i en livsmedelsbutik. Har ansvar för att personalkostnad samt budgeten går ihop. Detta stämmer bra. Vi har mer timmar och mer personal idag efter införandet av scanning än innan så det är inte personalbesparande som vissa tycks tro, tvärtom skapar det fler arbetstillfällen!

    Det låter ju jättebra. Affärsinnehavarna gör detta för att kassörskorna ska slippa belastningsskador och för att det ska gå fortare för oss kunder i kassan. Toppen!

  • Lenael 7 maj 2011

    Har använt mej av det länge på Ica Maxi och nu även på Citygross.
    Toppen plocka varan, scanna, packa ner och betala i apparaten.
    Man behöver inte prata med en enda levande varelse så man kan handla även om man är hes eller tappat rösten.
    Skoja bara men det fungerar bra och för det mesta tror jag nog man sparar tid.

  • DoctorWho 7 maj 2011

    På ICA maxi, för några år sedan, när scanning varhelt nytt, råkade jag höra två ur personalen prata om en kund som var på väg till scanningkassan, de sa; "Vi måste hålla ögonen på honom han har försökt smyga genom varor utan att betala för dem flera gånger." Mannen märkte att han var iaktagen och vände om, då sa en av personalen; "Han är polis så han borde veta bättre." En av dem gick diskret efter mannen. Tyvärr vet jag inte vad som hände sen, det var min tur i den vanliga kassan. Jag undrar hur någon törs göra så, aldrig att jag skulle smyga ut varor så som han försökte göra. Hoppas att han åkte fast!

  • Mistys 8 maj 2011

    Skrivet av Transporter den 8 maj 2011

    På ICA maxi, för några år sedan, när scanning varhelt nytt, råkade jag höra två ur personalen prata om en kund som var på väg till scanningkassan, de sa; "Vi måste hålla ögonen på honom han har försökt smyga genom varor utan att betala för dem flera gånger." Mannen märkte att han var iaktagen och vände om, då sa en av personalen; "Han är polis så han borde veta bättre." En av dem gick diskret efter mannen. Tyvärr vet jag inte vad som hände sen, det var min tur i den vanliga kassan. Jag undrar hur någon törs göra så, aldrig att jag skulle smyga ut varor så som han försökte göra. Hoppas att han åkte fast!


    Om du visste vad folk snor åt sig och törs så skulle du bli mörkrädd. Inte undra på att butikerna måste höja matpriserna, någon måste ju betala det andra snor åt sig. Förr var gränsen för snatteri 500 kr , vilket jag tycker är mycket också. Nu har ju regeringen höjt detta till 1000 kr. Under det beloppet händer oftast ingenting. I 9 fall av 10 får vi tillbaka ett brev där det står att ärendet är nedlagt i bristen på bevis. Personen har bara sagt att han/ hon glömde betala så går ju inget att bevisa och allt läggs ner. Som polis visste han säkert detta.
    Varför brloppsgränsen höjdes vet jag inte och jag tycker att det är märkligt. Det sänder ut lite fel signaler. - Nu är det ok att sno för 1000 kr för att det ska räknas som snatteri och inte stöld och iom de lägre straffskala och oftast nedlagt ärende. Polisen har andra saker att pyssla med än ta fram bevis för snatterier.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.