Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

skördat.....

  • popik 20 juli 2009

    Jag odlar lite på balkongen, har tomat, paprika, chili, dill, sallad som är jättefina. Men så sådde jag gräslök och det har bara kommit upp ett enda strå, och rädisor sådde jag och blasten är gröna och fina och 1-1,5 dm men undertill finns ingenting inte en enda rädisa bara en rottråd? varför är det dåliga frön eller är det jag som inte har gröna fingrar.:'(

  • hansdotter 20 juli 2009

    Jag har provat att göra örtolja idag. Jag tog rapsolja, färsk rosmarin och vitlöksklyftor. Tänker mig detta på ugnsbakade rotfrukter i vinter...
    Har lite jordgubbar, smultron och blåbär i trädgården. Morötter, persiljerot, palsternacka, rädisor, tomater, paprika, persilja, dragon, citronmeliss, mynta. Potatis har vi i år provat att odla i hinkar. Blasten finns där- men jag vet inte ännu vad som finns under jorden:'(.
    Vi har lite skogstomt så det växer vildhallon , blåbär och lingon på tomten- härligt!
    Odlar basilika i köksfönstret. Har även provat att dra upp lavendel från frön, nu står de ute i backen och börjar faktiskt ta sig riktigt bra. De har blivit lite som "bebisar" för oss- de bodde först i kylskåpet i några veckor i vintras och sedan i vardagsrumsfönstret i några månader innan vi satte ut dem. JAg vill gärna ha mycket lavendel för jag älskar doften men det är så dyrt att köpa färdiga plantor. Nu fick jag nästan 40 plantor när jag frösådde själv:D
    Härligt att läsa om all den glädje som ni berättar om när ni skördar i era trädgårdar! Lycka till med allt i era trädgårdar och balkonger!

  • hansdotter 26 juli 2009

    Puffar:D
    Vad har ni skördat på sistens?

  • lena4 26 juli 2009

    Plockat 4l vilda krusbär idag. 15 liter röda vinbär i onsdags.
    ca 2l hallon igår.

  • The_mama97mia 26 juli 2009

    Plockat blåbär, hallon, o sen har jag skördat lavendel..... kryddorna vet jag inte hur jag ska göra med? Myntan sticker iväg i höjden?

  • kattgnag 26 juli 2009

    Jag "missade" min Oregano - den blommar för fullt. Det är för sent nu eller??
    Vill gärna ha svar på vad jag kan göra??

  • lena4 27 juli 2009

    Klipper du ner oreganon så hinner det växa upp nytt..(Y)

  • frucaos 27 juli 2009

    Här är det lite upp och ner med skörden, jordgubbarna gav lite smådålig utdelning, del för att jag glömde gödsla i våras och dels för att vädret inte har gynnat dem precis.
    Hälften av våra äppelträd lär inte ge någon vidare frukt - älgen försåg sig i vintras ... grr. Men han undvek mitt bästa träd som jag har till äppelmos och pajer! Där blir det en del.
    Högvis med svarta vinbär, en del röda, hallonen är kalasfina i år också!
    Har inte skördat av potatisen än, den får vänta några veckor till, men en del sallad, rödbetor, mangold (drunknar!), dill, persilja, sallads- och socker ärtor har det blivit. Bönorna är på gång, och tack vare att mamma hade med sig fina plantor så kan det nog bli squash också!
    Ska ge oss ut och plocka lite blåbär en av de närmaste dagarna.

  • Okänd 27 juli 2009

    Var i blåbärsskogen i går, nu står en vetedeg på jäsning, snart sprider sig dofterna av nybakade blåbärsbullar i grannskapet!
    Intet är som väntans tider!
    :p

  • ros 27 juli 2009

    :)i dag har vi plockat smultron, blåbär och dom första kantarellerna
    Jag gjorde
    Rårörd smultronsylt
    Min goda blåbärspaj

    Vad ska man göra för gott med kantareller

  • Erajscha 3 augusti 2009

    jag har tagit upp potatis ur landet för första gången i år. Den står nu på spisen och puttrar. Underbart med så färsk potatis att skalen går att gno av under kallvattenkranen.

  • 123Linnea 3 augusti 2009

    Vi har mycket gott i trädgården. Just nu oroar jag mig för hur päronträden ska hålla för de dignar redan och ska inte skördas på länge än. Grenarna bågnar!
    Annars älskar jag att "skörda" blommor och sätta in i buketter,särskilt när det är gäster på gång, är det kul att göra fint!

  • AnneNi 3 augusti 2009

    Skrivet av popik den 20 jul 2009


    Jag odlar lite på balkongen, har tomat, paprika, chili, dill, sallad som är jättefina. Men så sådde jag gräslök och det har bara kommit upp ett enda strå, och rädisor sådde jag och blasten är gröna och fina och 1-1,5 dm men undertill finns ingenting inte en enda rädisa bara en rottråd? varför är det dåliga frön eller är det jag som inte har gröna fingrar.:'(


    Jag har också en liten balkong jag odlar lite smått och gott på. I år sådde jag rädisor, ärtor och tomater och så fick jag en paprikaplanta från mina föräldrar. Rädisorna är redan uppätna och ärtorna råkade få lite vattenbrist (efter att jag skördat några)... Tomatplantorna mår fint och där sitter en hel del gröna tomater, fast det går kanske inte direkt att jämföra dem med plantorna jag gav mina föräldrar och som numera står i deras växthus... Hur stora och fina tomater som helst skördar de där... Fast det roliga med att odla själv är ju just att man gjort det själv, inte mängden eller storleken...
    Jag har alltid lyckats när jag sått rädisor.. Har ett soligt läge och vattnar varje dag (om jag kommer ihåg ;-)) Jag brukar även ge sem lite näring. Kan det vara det som gör det? Annars kan det ju vara dålig jord eller dåliga fröer...
    När det gäller gräslök har jag testat det en gång, men jag fick bara några strån som du beskriver och gav upp till sist. Men vad jag förstått är det så att man inte skördar det första året, utan man sår och låter plantan växa till sig och sen skördar man året efter. Har som sagt inte testat själv, men det är nog det som gör att det bara är några strån. Vill man inte övervintra den rekommenderar jag nog att köpa en gräslöksplanta på våren eller be någon vän eller familj om en bit av deras planta om de har.
    Lycka till!

  • lena4 7 augusti 2009

    Har idag skördat ....

    10 liter svarta vinbär
    1 liter hallon
    Morötter till middag
    Persilja klippt till frysen
    Och silat flädersaften som stått sina 5 dagar.

  • osita 7 augusti 2009

    Har problem med mina balkonglådor;
    När skall man så persilja och basilika frön?????????
    Vilken typ av jord är bäst????????

    Skugga eller halvskugga eller sol eller vad vill de ha????????
    Mycket eller lite vatten???????
    Hur lång tid tar det förrän man kan skörda det första ????

    Har söderläge med sol 350 dagar / år..... :p
    De min man sådde för 2-3 månader sedan vill sig icke!!!
    Behöver råd.... då jag ej har "Gröna fingrar".

  • sikaal 7 augusti 2009

    Idag har jag gjort Syltat squash, återkommer om den blev god :) (skall dra 2-3 dagar).
    Jag har gjort klar Rabarber - röda vinbärssaft (Y)
    Rårörd saft
    I veckan har jag fryst dill och persilja för vintern.
    Resten av salladen har förpassats till komposten, då den blivit för gammal och besk.(N)
    Vad jag skall göra med resten vita vinbär funderar jag på, någon som har ett kul förslag??

  • AnneNi 7 augusti 2009

    Skrivet av osita den 7 aug 2009

    Har problem med mina balkonglådor;
    När skall man så persilja och basilika frön?????????
    Vilken typ av jord är bäst????????

    Skugga eller halvskugga eller sol eller vad vill de ha????????
    Mycket eller lite vatten???????
    Hur lång tid tar det förrän man kan skörda det första ????

    Har söderläge med sol 350 dagar / år..... :p
    De min man sådde för 2-3 månader sedan vill sig icke!!!
    Behöver råd.... då jag ej har "Gröna fingrar".


    Jag brukar så persilja och basilika i april när jag sår allt annat. Då sår jag i helt vanlig blomjord och det fungerar bra för mig, men jag garanterar inte att det är det bästa. Jag sår flera frön i en kruka och har dem i ett soligt fönster inne och håller fuktigt. Efter några veckor brukar det komma upp lite grönt och när det är frostfritt ute ställer jag ut plantorna, planterar ev om dem först. Det har fungerat bra för mig iaf. Min balkong har sol från kanske 11 och till sen kväll, men jag skulle tro att lite mindre sol är bra eftersom plantorna lätt torkar ut. Lycka till!

  • Linlock 7 augusti 2009

    Jag bor första sommaren i mitt nya radhus och har skördat en del. Sallad, smultron, örter, rädisor, ärter och broccoli bland annat. Men inser att jag har MYCKET att lära till nästa år. Hoppas på bättre skördar då(Y) Det är ju så roligt att bara springa ut i trädgården och plocka när man bott i lägenhet förr...(L)

  • ros 8 augusti 2009

    :)I går tog jag upp "årsbehovet" av gul lök. Den fick ligga och soltorka på landet fram till nu.
    :)Nu har jag hängt varje lök upp och ner över "träribbor" i vårt uterum för att löken ska torka.
    När blasten släpper löken lägger jag dem i trälådor i våran jordkällare.

    :oHur gör ni när ni torkar löken för vinterförvaring???

  • svengelsk 15 augusti 2009

    Skrivet av popik den 20 jul 2009


    Jag odlar lite på balkongen, har tomat, paprika, chili, dill, sallad som är jättefina. Men så sådde jag gräslök och det har bara kommit upp ett enda strå, och rädisor sådde jag och blasten är gröna och fina och 1-1,5 dm men undertill finns ingenting inte en enda rädisa bara en rottråd? varför är det dåliga frön eller är det jag som inte har gröna fingrar.:'(

    Jag har också haft besvär med att odla rädisor, men sen läste jag att senare sådder ofta lyckas bättre. I år har jag sått upprepade gånger och har haft bättre resultat. Just nu skördar jag de bästa rädisor jag någonsin odlat. Minimajsen är också fin för tillfället.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.