Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skrock, myter och sägner.

  • Okänd 1 oktober 2010

    Visst är vi väl lite skrockfulla, lite till mans?

    Jag lägger aldrig nycklar på bordet. Då kan man få otur.
    lika dant med besticken, de får inte hamna i kors.

    Vad finns t.ex för myter och talessätt ni har hört.

    Får man besök av en man om man tappar en kniv, eller en kvinna om man tapper en gaffel.

    Vad har ni hört av era anhöriga när ni växt upp?

  • Okänd 1 oktober 2010

    Ps. Varför hamnar tråden i matprat när jag skrev den under övrigt? Ds

    Hoppas inte någon tar illa vid sig av det.{weep}

  • Okänd 1 oktober 2010

    Är det INGEN som är skrockfull av matklubbens medlemmar!!??

    {talktohand}

  • annalena514 1 oktober 2010

    jo då fäll aldrig upp ett paraply inne gå inte under stegar o klappa inte katten när de åskar =)

  • Josses 1 oktober 2010

    Skrivet av danniella den 1 okt 2010



    Jag lägger aldrig nycklar på bordet. Då kan man få otur.
    lika dant med besticken, de får inte hamna i kors.

    Får man besök av en man om man tappar en kniv, eller en kvinna om man tapper en gaffel.
    Jag är likadan, framförallt med nycklarna!!!
    Mina arbetskamrater blir galen på mig emellanåt...

  • Okänd 1 oktober 2010

    Skrivet av annalena514 den 1 okt 2010

    jo då fäll aldrig upp ett paraply inne gå inte under stegar o klappa inte katten när de åskar =)


    Kul att höra lite nytt, det där med katten har jag aldrig hört förut:)

  • Okänd 1 oktober 2010

    Skrivet av Josses den 1 okt 2010

    Skrivet av danniella den 1 okt 2010



    Jag lägger aldrig nycklar på bordet. Då kan man få otur.
    lika dant med besticken, de får inte hamna i kors.

    Får man besök av en man om man tappar en kniv, eller en kvinna om man tapper en gaffel.
    Jag är likadan, framförallt med nycklarna!!!
    Mina arbetskamrater blir galen på mig emellanåt...


    Det där med nycklar tror jag är ett väldigt utbrett fenomen :)

  • boz1965 1 oktober 2010

    Jag har också väldigt svårt för nycklar på bordet och även med vissa blommor av vissa färger som t.ex. vit fredskalla och gula rosor. Försöker att låta bli att tänka på det när det är aktuellt i min lilla värld, men det är ändå nåt som gnager i bakhuvudet.

    Gula rosor betyder ju svek, sägs det och kalla är ju en "otursblomma". Jag går inte heller under stegar, men det är väl mer självbevarelsedrift än skrock, det kan ju lätt hända att man får nåt hårt i skallen om den som står på densamma skulle tappa nåt. Att få t.ex. en hammare i skallen skulle ju lätt kunna sabba ens dag...

  • Okänd 1 oktober 2010

    Det kanske är nått att tänka på (Y) Det vill man ju inte....

    Jag minns en gång för många år sen när mannen i huset med son kom hem efter att ha plockat ljung som jag ställde på köksbordet.
    Jag pratade med en vänninna i telefon, hon blev förfärad man ska inte ta in ljung för då blir det dödsfall i familjen.

    Gissa var den buketten hamnade? I sopnedkastet!

    Även att maken blev besviken.

  • boz1965 1 oktober 2010

    Som barn blev jag alltid varnad för "Brånnatjitta" som var ett troll som satt nere i brunnen och lurade på små barn för att locka dem att falla i så att hon kunde äta upp dem.

  • boz1965 1 oktober 2010

    Skrivet av danniella den 1 okt 2010

    Ps. Varför hamnar tråden i matprat när jag skrev den under övrigt?...


    Därför att "Matprat" i vänsterspalten är en "samlingsplats" för de senaste trådarna där det finns nya inlägg oavsett forum. Vill man läsa ett speciellt forum med enbart de trådar som tillhör just det forumet klickar man bara på rubriken "Matprat" så får man en lista på alla forum som finns att välja mellan.

  • snuosm 1 oktober 2010

    Det finns mycket spillkråkor där jag bor. Jag har hört att herrn i huset kommer att dö om kråkan hackar på husets långsida. Om han hackar på kortsidan dör frun i huset. Än så länge har jag inte sett kråkan på något hus, puh...{nailbiting}

  • boz1965 1 oktober 2010

    Skrivet av snuosm den 1 okt 2010

    Det finns mycket spillkråkor där jag bor. Jag har hört att herrn i huset kommer att dö om kråkan hackar på husets långsida. Om han hackar på kortsidan dör frun i huset. Än så länge har jag inte sett kråkan på något hus, puh...{nailbiting}


    Den skrönan har sin grund i gammalnordisk folktro:

    Så här står det i Wikipedia:

    "För nordbor är nog de mest välkända kråkfåglarna korparna Hugin och Munin som var asaguden Odens två följeslagare. Dessa båda fåglar flög jorden runt och berättade för Oden vad dom sett och hört. Hugin var den tänkande och Munin mindes allt. Kråkfåglar har spelat en viktig roll som exempelvis tur- och oturssymboler och inte sällan förebådar de döden i folktron."

  • Okänd 1 oktober 2010

    Skrivet av boz1965 den 1 okt 2010

    Skrivet av snuosm den 1 okt 2010

    Det finns mycket spillkråkor där jag bor. Jag har hört att herrn i huset kommer att dö om kråkan hackar på husets långsida. Om han hackar på kortsidan dör frun i huset. Än så länge har jag inte sett kråkan på något hus, puh...{nailbiting}


    Den skrönan har sin grund i gammalnordisk folktro:

    Så här står det i Wikipedia:

    "För nordbor är nog de mest välkända kråkfåglarna korparna Hugin och Munin som var asaguden Odens två följeslagare. Dessa båda fåglar flög jorden runt och berättade för Oden vad dom sett och hört. Hugin var den tänkande och Munin mindes allt. Kråkfåglar har spelat en viktig roll som exempelvis tur- och oturssymboler och inte sällan förebådar de döden i folktron."


    Spillkråkan är en hackspettart, vi hör den på håll och ser den också ibland. Den gräver gärna efter myror med sin långa näbb. Var rädd om den!

  • boz1965 1 oktober 2010

    Uttrycket "olyckskorp" har man ju hört ett antal gånger - med tanke på kråkfåglar alltså... :D

  • Okänd 1 oktober 2010

    Skrivet av boz1965 den 1 okt 2010

    Uttrycket "olyckskorp" har man ju hört ett antal gånger - med tanke på kråkfåglar alltså... :D


    Det har man väl blivit kallad många ggr, mest som barn men även som vuxen.

  • boz1965 1 oktober 2010

    Inne på en teater får man ALDRIG säga namnet på Shakespeares pjäs "MacBeth" då pjäsen anses vara "förbannad av onda krafter". Man benämner pjäsen "Den skotska pjäsen" eller "The Scottish Play". Det är förenat med livsfara att inte respektera detta.

    Det är också förenat med otur att önska en skådespelare "lycka till". Dubbel otur om skådespelaren dessutom säger "tack".

    Att ta emot applåder på ett genrep (generalrepetition) anses bringa en sådan otur med sig att pjäsen blir en total flopp redan vid första föreställningen. Det är okej för publiken att applådera, men skådespelarna kommer inte ut på scenen för att ta emot hyllningen.

  • 7201 1 oktober 2010

    {silly}Jag hoppar gärna över "A" brunnar då det sägs betyda Avbruten kärlek !!!!!!
    Medans "K" brunnar betyder Kärlek.......Har följt med mig sen jag var i tonåren...
    och det var LÄÄÄÄNGE sedan

  • amoz 1 oktober 2010

    Om en svart katt går över vägen framför dig, ska du spotta tre gånger för att undvika olyckor.

    Du ska inte sjunga innan du ätit frukost.

    Man ska inte jämföra varandras händer.

  • Mistys 2 oktober 2010

    Man får inte bära guldsmycken på begravning (utom sin egen vigselring)
    Ge aldrig bort en ljung då ger du bort döden till den familjen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.