Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skrock, myter och sägner.

  • safir74 3 oktober 2010

    Vet inte om det är skrock men jag gör så fortfarande och talar även om det för andra:
    Man ska aldrig ge bort en tom plånbok i present...räcker att ge bort en plånbok med typ en 1 krona i (nu när 50-öringen är borta)...fast vet ej vad som händer annars dock.
    Aldrig ta med sig blommor hem från BB..alltså snittblommor som du har fått från besökare.Tror att det betyder att förhållandet splittras i såfall så småningom

  • Okänd 4 oktober 2010

    Skrivet av Majainorr den 3 okt 2010

    Visst är man skrockfull!
    Nycklar på bordet och gå under stegar aktar jag mig för...
    Sen så har man ju hört talas om gökar och vädersträck:
    Västergök - Bästergök
    Östergök - Tröstergök
    Södergök - Dödergök
    Norrgök - Vete fasen, nån som vet?


    Norrgök, en torr och tråkig gök (är vad jag har hört)

  • boz1965 4 oktober 2010

    Skrivet av Josses den 3 okt 2010

    När man bygger ett nytt hus ska man lägga en peng någonstans i huset t.ex i ett trappsteg eller i en kopplingsdosa...


    TJOSAN! Livsfarligt att lägga mynt i en kopplingsdosa ju. Det är som att tigga om att dosan ska kortsluta och bränna ner huset.

  • Gul13 4 oktober 2010

    Intressant läsning. Jag kommer bara på två som jag inte tror varit med.

    Man ska inte gå på såna gallerbrunnar (de som man ser genom). Gör man det hamnar ens älskade i fängelse.

    Knarrar/gnisslar skorna när man går så är de inte betalda.

  • Ariel_Leman 9 oktober 2010

    Om det kliar i höger hand betyder det kärt handslag dvs. man kommer att träffa någon som man tycker om. Om det kliar i vänster hand betyder det pengar.

  • Okänd 9 oktober 2010

    Om det klirar i näsan får du främmande.

  • cissihs 9 oktober 2010

    Skrivet av Majainorr den 3 okt 2010

    Visst är man skrockfull!
    Nycklar på bordet och gå under stegar aktar jag mig för...
    Sen så har man ju hört talas om gökar och vädersträck:
    Västergök - Bästergök
    Östergök - Tröstergök
    Södergök - Dödergök
    Norrgök - Vete fasen, nån som vet?



    Norrgök = sorggök

  • cissihs 9 oktober 2010

    Om nånting går bra och jag talar om det, avslutar jag alltid med peppar, peppar ta i trä (och knackar i trä tre gånger) för att inte avbryta turen.

    Min syster säger alltid pannkaka pannkaka pannkaka när vi gått på varsin sida om en stolpe. Helt obegripligt!

  • amoz 9 oktober 2010

    Skrivet av danniella den 9 okt 2010

    Om det klirar i näsan får du främmande.



    Det kallar vi för att det "stonnar"

  • Okänd 9 oktober 2010

    Ja just det {laugh} Mamma brukade säga nu stunner de. :D

  • neta5 9 oktober 2010

    Jag hörde alltid min gamla svärmor säga att om du hör ugglan hoa tre gånger efter varandra så betydde det dödsfall i familjen. Det är tur att jag aldrig hört ugglan hoa så.

  • Josses 9 oktober 2010

    Skrivet av boz1965 den 4 okt 2010

    Skrivet av Josses den 3 okt 2010

    När man bygger ett nytt hus ska man lägga en peng någonstans i huset t.ex i ett trappsteg eller i en kopplingsdosa...


    TJOSAN! Livsfarligt att lägga mynt i en kopplingsdosa ju. Det är som att tigga om att dosan ska kortsluta och bränna ner huset.
    Då får jag hoppas på att vi har fortsatt tur med eld...
    Då får vi hålla oss till att "man ska bygga in en peng någonstans i huset t.ex i ett trappsteg"...

  • Dintan 9 oktober 2010

    Man ska aldrig sy i en knapp med plagget på sig. Då blir man fattig.
    Ja, det var i alla fall vad en föredetta arbetskamrat hävdade.

  • sikaal 9 oktober 2010

    Skrivet av susanneedgren den 9 okt 2010

    Man ska aldrig sy i en knapp med plagget på sig. Då blir man fattig.
    Ja, det var i alla fall vad en föredetta arbetskamrat hävdade.


    Ja, det stämmer. Mamma sa : Man skall inte sy fattigdomen på sig! Det gällde både att sy i knapp eller nästa ett par stygn!

  • sikaal 9 oktober 2010

    Skrivet av cissihs den 9 okt 2010

    Om nånting går bra och jag talar om det, avslutar jag alltid med peppar, peppar ta i trä (och knackar i trä tre gånger) för att inte avbryta turen.

    Min syster säger alltid pannkaka pannkaka pannkaka när vi gått på varsin sida om en stolpe. Helt obegripligt!


    Man skall säga hej om man går på var sin sida om en stolpe, annars blir man ovänner! Så sa vi när vi var små, inte mer begripligt det!

  • boz1965 30 mars 2011

    Klåda i höger öga = glädjebesked.
    Klåda i vänster öga = sorgebesked.

  • boz1965 30 mars 2011

    Skrivet av Josses den 9 okt 2010

    ...Då får vi hålla oss till att "man ska bygga in en peng någonstans i huset t.ex i ett trappsteg"...


    De gamla romarna trodde att om man inte lade ett mynt under husets grundsten när man byggde skulle de som bor i huset bli olyckliga.

  • DoctorWho 30 mars 2011

    Vi har hittat flera mynt på olika ställen i huset. De flesta la vi tillbaka, men några ligger i ett köksskåp pga att vi bytte ut/byggde om ställena där de låg. Vet inte om det låg skrock bakom eller respekt för de som ursprungligen lada pengarna där. Har även hittat byggherrens signatur under en fönsterbräda. Fick sedan reda på att de som byggde alltid signerade "sitt" hus för tur.

    Jag tror inte på att svarta katter som korsar vägen betyder otur. Min helsvarta lilla tjej-katt betydde bara tur i 16 år.

    Mormor sa alltid att om man tappar en kaffesked får man näsvist främmande, konstigt nog stämde det flertalet gånger. Om man plötsligt börjar hicka, pratar någon skit om dig bakom din rygg. Kalla kårar/rysningar som går nedför ryggen utan att du sitter i drag, någon går över din framtida grav.

  • DoctorWho 30 mars 2011

    Har också hört att man inte ska ge bort knivar, men om mottagaren önskar sig det? Vi i familjen har gett bort knivar och saxar till de som vill ha det. Mycket uppskattat och förhållandet blev stärkt av en perfekt och i flera fall en välbehövd present.

  • Roggan 30 mars 2011

    Skrivet av danniella den 9 okt 2010

    Om det klirar i näsan får du främmande.


    Vi brukar säga att om det kliar i näsan är det någon som kommer att förarga dig.

    Min farmor var mycket skrockfull och vissa saker har rotat sig ordentligt trots att jag inte tror på det. Nycklar på bordet är BIG NO för mig fortfarande. Samma gäller skor på bordet, stegar osv...

    Kliar det under vänster fot pratar en man illa om dig och kliar det under höger fot är det en kvinna som gör det.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.