Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skrock, myter och sägner.

  • Okänd 30 mars 2011

    Bättre tiga, än illa tala. Är nog ganska tankeväckande,,,ordspråk i tiden.

  • boz1965 30 mars 2011

    Hehe, när vi ändå är inne på avdelningen "citat":

    "Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel."
    Abraham Lincoln

  • Okänd 14 juni 2011

    Puffar upp tråden eftersom vi har många nya medlemmar! {call-me}

  • Okänd 14 juni 2011

    Prova aldrig någon annans vigselring, ,,,,för då blir du aldrig gift.

    Jag har aldrig låtit nån prova min vigselrig men däremot min förlovningsring var det många som ville prova.

  • Okänd 14 juni 2011

    puffar upp tråden

  • LinneaThornberg 14 juni 2011

    krossad spegel ger 7års olycka! häftig tråd! {highfive} många man känner igen men oxå många nya!

  • Gul13 15 juni 2011

    Jag har kommit på någon till:
    Har du hicka är det någon som tänker på dig säger en del. En del säger att det är någon som pratar skit om dig. Jag föredrar att tro det först nämnda ... Känns trevligare även om tanken kan vara ond.

    Om man ryser till så där utan förklaring är det någon som går över ens grav. Låter verkligen otrevligt.

  • Okänd 15 juni 2011

    Skrivet av LinneaThornberg den 14 jun 2011

    krossad spegel ger 7års olycka! häftig tråd! {highfive} många man känner igen men oxå många nya!


    Tack för att du gillar tråden :)

  • LinneaThornberg 15 juni 2011

    :D

    har hört att om man nyser 3ggr i rad så är det någon som tänker på dig.
    murgröna och orkideér är otur/olycksbärande blommor, det får man inte ta in i huset.

  • eviis 15 juni 2011

    Ta på sig den högra skon före den vänstra, annars betyder det otur.. Det är något jag måste göra,
    ibland gör jag fel, då är det bara att ta av sig skorna och göra om det igen:)

    Jag lägger aldrig mina egna nycklar på bordet, däremot har jag inga problem med att lägga andras nycklar på bordet :s

    Har hört att man inte ska härma göken, för det betyder att någon dör eller nåt sånt.

    Finns ju mycket man ska akta sig för tydligen, hoppas man inte blir mer skrockfull efter har läst denna tråden;)

  • DoctorWho 16 juni 2011

    Södergök är dödergök, västergök är bästergök, östergök är tröstergök och norrgök är sorggök.
    Hoppas att södergök inte stämmer, jag hör göken från alla fyra väderstrecken och allt däremellan.

    Förr tog man en kaffegök för att inte bli gökdårad av att höra göken på fastande mage.
    ( En blandning av kaffe och brännvin eller cognac. )

    Skickar med några recept på kaffakask från wikipedia:

    Känt recept på kaffekask: "Lägg en kopparslant (1-öring) plus en silverslant (10-öring) i botten på en kopp. Häll på kaffe tills 10-öringen inte syns. Fyll på med brännvin tills 10-öringen åter syns."

    Ett annat är: "Mät noggrant upp brännvin i en tesked ovanför kaffekoppen - häll försiktigt ner den lilla noggrant mätta mängden i koppen. Skölj grundligt av teskeden med brännvin därefter (över koppen förstås!)"

    Ett tredje är: "Lägg en sockerbit i en kaffekopp. Fyll på med starkt kaffe tills sockerbiten inte längre syns. Tillsätt sedan brännvin ända tills sockerbiten åter syns"

    Ett fjärde är: "Lägg en femtioöring i en kaffekopp, fyll på med kaffe tills den inte längre syns, fyll sedan på med hembränt tills årtalet på femtioöringen syns, eller att koppen blir full om femtioöringen lagts på fel håll"

  • boz1965 5 oktober 2011

    Skrivet av Transporter den 16 jun 2011

    ...Ett fjärde är: "Lägg en femtioöring i en kaffekopp, fyll på med kaffe tills den inte längre syns, fyll sedan på med hembränt tills årtalet på femtioöringen syns, eller att koppen blir full om femtioöringen lagts på fel håll"


    Då gäller det att man har sparat sina gamla femtioöringar annars kan man ju inte dricka kaffekask längre. :DD

  • litenkatt 5 oktober 2011

    När jag var liten sa alltid min dagmamma att vi inte fick gå ner till bäcken, om vi gjorde det så kunde näcken komma och dra ner oss i vattnet.

    Gud så hemskt egentligen :D

    Sen så säger jag aldrig tack om någon önskar mig lycka till, men Alltid om någon säger "prosit".
    Att inte gå under stegar känns ganska självklart, precis som Boz skrev innan.

    Ingen som har nämnt speglar.. Jag har haft sönder flera. Har nog en livstid av otur efter det :)

    När jag var mindre brukade jag och min syster vid midsommar plock sju sorters blommor och lägga under huvudkudden.. drömde aldrig om min kommande kärlek. (räknas kanske inte in till skrock)

  • litenkatt 5 oktober 2011

    Skrivet av litenkatt den 5 okt 2011

    När jag var liten sa alltid min dagmamma att vi inte fick gå ner till bäcken, om vi gjorde det så kunde näcken komma och dra ner oss i vattnet.

    Gud så hemskt egentligen :D

    Sen så säger jag aldrig tack om någon önskar mig lycka till, men Alltid om någon säger "prosit".
    Att inte gå under stegar känns ganska självklart, precis som Boz skrev innan.

    Ingen som har nämnt speglar.. Jag har haft sönder flera. Har nog en livstid av otur efter det :)

    När jag var mindre brukade jag och min syster vid midsommar plock sju sorters blommor och lägga under huvudkudden.. drömde aldrig om min kommande kärlek. (räknas kanske inte in till skrock)



    SÅg nu att speglen visst blivit nämnd, läste bara första sidan :S

  • Mariakocken1 26 oktober 2011

    Skrivet av Josses den 1 okt 2010

    Skrivet av danniella den 1 okt 2010



    Jag lägger aldrig nycklar på bordet. Då kan man få otur.
    lika dant med besticken, de får inte hamna i kors.

    Får man besök av en man om man tappar en kniv, eller en kvinna om man tapper en gaffel.
    Jag är likadan, framförallt med nycklarna!!!
    Mina arbetskamrater blir galen på mig emellanåt...


    Eh, jag lägger alltid nycklarna på bordet efter att jag kommit från skolan... inte har jag haft nån större otur??
    (Skrock, säger jag!)

  • Mariakocken1 26 oktober 2011

    Skrivet av danniella den 1 okt 2010

    Skrivet av annalena514 den 1 okt 2010

    jo då fäll aldrig upp ett paraply inne gå inte under stegar o klappa inte katten när de åskar =)


    Kul att höra lite nytt, det där med katten har jag aldrig hört förut:)


    Eh, jag fäller ofta upp paraplyet inomhus o jag brukar klappa min mosters katt när det åskar, för den är ofta rädd då....

  • DoctorWho 26 oktober 2011

    Att man inte ska gå under en stege lärde jag mig den smärtsamma vägen när jag var nio-tio år gammal. Stegen ramlade rakt ner på mitt huvud! En stor bula och en rejäl huvudvärk blev resultatet. Så gå INTE under stegar.

    Och paraply som öppnas med att man trycker på en knapp ska INTE öppnas om man sitter i framsätet på en bil. Paraplyet kan hoppa ur dina händer och landa framför den som kör bilen, som då börjar skrika: "-Ta bort den **** saken."

  • flabban 26 oktober 2011

    Att man aldrig ska ge bort kniv och sax i bröllopsgåva.
    Ty "saxen klipper, kniven skär
    kärleksbanden mitt isär"

  • boz1965 17 mars 2012

    Tala inte om trollen för då står de i farstun.

  • blekegreven 18 mars 2012

    Jag skulle aldrig gå ut på en äng eller ett fällt med 'älvadans'.
    Jag ber alltid högt och artigt om ursäkt om jag av misstag råkar orsaka skada på något i skogen.
    Jag försöker minnas att förvarna alla små innan jag häller ut en spann vatten i gräset/skogen (särskilt om det är smutsigt vatten)

    Detta är även för mig något som hängt med sedan barnaåldern. Jag vill verkligen inte riskera att vara ohövlig mot och reta upp ev tomtar/älvor eller annat oknytt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.