Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

S.O.S!!!

  • Amika 29 september 2009

    Snälla, hjälp oss. Nu är det två kattflickor som riskerar avlivning! Hade jag kunnat så hade jag tagit hand om dem själv, men jag är allergisk. :'(

    Jag passade dem (trots min allgergi) förut medan deras familj var på semester. De är helt underbara. De är kärleksfulla, vänliga hundvana och är snälla mot barn. De pratar mycket och är så väldigt tillgivna!
    Desutom är det renrasig abessinier. Med stamtavla förstås!
    De är innekatter och kastrerade, men fullt utställningsbara om man vill det.

    Mer info hittar ni på: http://lesanglotdesanges.blogg.se/2009/september/hjalp-oss.html

    Snälla, någon??

    Mvh
    Jonna

  • Amika 29 september 2009

    *PUFFAR*

    Någon??

  • The_mama97mia 29 september 2009

    Amika, mitt hjärta ömmar verkligen, men jag är själv allergisk - har tipsat en vän om detta dock

  • mattjejen 29 september 2009

    Jag skulle gärna ta dom men jag bor på landet å har en katt som går ut å in som han själv vill... Lite svårt att ha innekatter när man har dörrarna öppna vid fint å varmt väder...

    Jag hoppas verkligen att det e nån som kan ta hand om dom, synd att avliva dom när dom e friska å pigga. Å dom har många härliga år framför sig...

    Lycka till me att hitta en ny husse lr matte lr både och!

  • Amika 29 september 2009

    Tack så jättemycket både Mia och mattjejen! Håll tummarna, för som sagt var. Det vore fruktansvärt om hon skulle bli tvungen att ta bort två helt friska underbara katter.

    Håll tummarna, och om ni som läser det här inte vill ha katterna själva, så kanske ni känner någon katt-tokig människa som kanske skulle vilja ha dem?

    Det är ganska akut, om än inte lika akut som med lilla Alice som Linda var så snäll och tog in i sin familj.

    Mvh
    Jonna

  • frucaos 30 september 2009

    Ko, igen! Dethär måste vi lösa - jag hade gärna tagit hand om dem, men med två katter redan nu, som går ut och in som de vill så är det besvärligt här också ... tyvärr. :(

    Har ni försökt på blocket?

  • Millan777 30 september 2009

    Min syster adopterade två katter alldeles nyligen från ett ställe i Norrköping som heter Fiahemmet, (fiahemmet.se). De tar in katter, mot en avgift( vet ej hur mycket), som man inte kan ha kvar. Det finns säkert fler sådana ställen runt om i landet. Ett förslag bara.

  • Amika 30 september 2009

    Skrivet av frucaos den 30 sep 2009

    Ko, igen! Dethär måste vi lösa - jag hade gärna tagit hand om dem, men med två katter redan nu, som går ut och in som de vill så är det besvärligt här också ... tyvärr. :(

    Har ni försökt på blocket?


    Ja, både blocket och eniro. men det är inte någon som verkar intresserad... :'(

  • Amika 30 september 2009

    Skrivet av selma30 den 30 sep 2009

    Min syster adopterade två katter alldeles nyligen från ett ställe i Norrköping som heter Fiahemmet, (fiahemmet.se). De tar in katter, mot en avgift( vet ej hur mycket), som man inte kan ha kvar. Det finns säkert fler sådana ställen runt om i landet. Ett förslag bara.


    Vi har kattställen här med. Men de tar bara emot katter som är upphittade.... *suckar* De vägrar befatta sig med katter som inte är hittekatter av någon underlig anledning. De sa bokstavligen:
    Hade du hittat katterna i en soptunna så hade vi tagit dem.

    Jag svarade syrligt:
    Räcker det med att jag hittade dem hemma hos min kompis?

  • Kajac 30 september 2009

    Skrivet av Amika den 30 sep 2009

    Vi har kattställen här med. Men de tar bara emot katter som är upphittade.... *suckar* De vägrar befatta sig med katter som inte är hittekatter av någon underlig anledning. De sa bokstavligen:
    Hade du hittat katterna i en soptunna så hade vi tagit dem.

    Jag svarade syrligt:
    Räcker det med att jag hittade dem hemma hos min kompis?


    Prova att åka dit igen och säg denna gång att du hittat dem i en soptunna... De kan ju inte gärna motbevisa dig... :)
    Lycka till!

  • gummsen 30 september 2009

    Är inte det här fel forum att sälja katter i, det är ju ändå en matsajt.

  • idea_ 30 september 2009

    Skrivet av gummsen den 30 sep 2009

    Är inte det här fel forum att sälja katter i, det är ju ändå en matsajt.


    Ah, men detta är ett forum där matälskare kan dela sin vardag med varandra OCH byta recept och erfarenheter om mat.

    Hoppas ni har tur med att hitta någon som vill ta hand om de små älsklingarna. Skulle gärna själv göra det, men då utesluter jag besök från halva släkten, och så vill jag inte utsätta de små sötnosarna för en så lång bilresa nonstop.

  • Jessika 30 september 2009

    Hade gärna hjälpt till men jag har själv två herrar som springer ut och in och som inte är sepciellt förtjusta i andra katter. Lovar dock att lyssna om någon i omgivningen kan tänka sig.

    Klart vi ska lyckas hjälpa dom små liven.

  • Glitterfia 30 september 2009

    Att lämna dem till ett katthem är inte att föredra.
    Mycket bättre om vi kan försöka hitta ett permanent, kärleksfullt hem här tillsammans.
    Måste tyvärr säga som de andra att jag personligen inte kan då jag har en utekatt samt en lånekatt med jämna mellanrum.
    Jag skulle gärna velat, för de är ju så vackra (L)
    Men jag har slängt ut frågan till kattälskande bekanta...... Hoppas att någon därute får napp.

  • Amika 30 september 2009

    Skrivet av Glitterfia den 30 sep 2009

    Att lämna dem till ett katthem är inte att föredra.
    Mycket bättre om vi kan försöka hitta ett permanent, kärleksfullt hem här tillsammans.
    Måste tyvärr säga som de andra att jag personligen inte kan då jag har en utekatt samt en lånekatt med jämna mellanrum.
    Jag skulle gärna velat, för de är ju så vackra (L)
    Men jag har slängt ut frågan till kattälskande bekanta...... Hoppas att någon därute får napp.


    Nej precis. Man vill ju helst av allt kunna se med egna ögon att de får komma till snälla och bra människor.

    Och som svar på att lämna dem till ett ställe som svarade på det sättet innan. Nej, inte. För har man den inställningen så tror jag man struntar i vart de kommer, bara de blir av med dem...

    Jag vill se det med egna ögon att de får det bra. :),

  • anluk 30 september 2009

    Försök med anslag i affärer odyl. Lokaltidningen?
    Tycker inte alls det är fel forum att försöka rädda två katter från avlivning. Vet att det gick bra sist någon gjorde så här på MK och den katten fick ett nytt hem:) Hoppas verkligen det löser sig för de små liven. Har själv två katter + att jag bor för långt från Sala annars hade jag nog kunnat tänka mig att ta någon av dem men två katter räcker...

  • Amika 30 september 2009

    Skrivet av anluk den 30 sep 2009

    Försök med anslag i affärer odyl. Lokaltidningen?
    Tycker inte alls det är fel forum att försöka rädda två katter från avlivning. Vet att det gick bra sist någon gjorde så här på MK och den katten fick ett nytt hem:) Hoppas verkligen det löser sig för de små liven. Har själv två katter + att jag bor för långt från Sala annars hade jag nog kunnat tänka mig att ta någon av dem men två katter räcker...


    Jo, precis. Det var ju jag som la ut det förra ropet på hjälp med. Det var min systers katt och nu är det min kompis katter som behöver hjälp.

    Och vore det så, att det vore fel forum för det här. Så finns det ju en massa saker som inte har med mat att göra alls som också diskuteras här... Den här diskussionen har ju varit uppe förut med.
    Men min åsikt är av den att om jag kan hjälpa till att rädda två små oskyldiga liv genom att lägga ut en tråd här, så kommer jag fortsätta göra det (de får gånger jag gör det) tills de som driver sajten ber mig sluta.

    Så om det är någon som känner att de vill ta hand om katterna, så snälla hör av er till mig. Eller om ni känner någon som kanske vill ha dem, snälla, ge dem länken till min blogg eller min mailadress.
    [email protected]

  • Smulanneli 30 september 2009

    Skrivet av Amika den 30 sep 2009

    Skrivet av selma30 den 30 sep 2009

    Min syster adopterade två katter alldeles nyligen från ett ställe i Norrköping som heter Fiahemmet, (fiahemmet.se). De tar in katter, mot en avgift( vet ej hur mycket), som man inte kan ha kvar. Det finns säkert fler sådana ställen runt om i landet. Ett förslag bara.


    Vi har kattställen här med. Men de tar bara emot katter som är upphittade.... *suckar* De vägrar befatta sig med katter som inte är hittekatter av någon underlig anledning. De sa bokstavligen:
    Hade du hittat katterna i en soptunna så hade vi tagit dem.

    Jag svarade syrligt:
    Räcker det med att jag hittade dem hemma hos min kompis?


    Jag tycker att de svarade konstigt på det katthemmet... men kan förstå att de inte kan ta emot katter som har ägare! Då är det faktiskt ägarens sak att ordna ett nytt hem!

    Jag arbetar själv som volontär på ett katthem (www.djurskyddetvastervik.se) och vi går på knäna ekonomiskt, psykiskt och fysiskt på grund av alla övergivna hemlösa katter! Just nu har vi så många hemlösa katter både på katthemmet och i jourhem att vi INTE har någon möjllighet att omplacera katter. När/om vi har plats, tar vi in katter för omplacering, men just nu är det "kört".

    Många katter blir tyvärr lämnade vind för våg. Dessutom är de ofta inte kastrerade, vilket innebär att honorna blir dräktiga = ännu fler katter att ta hand om och hitta hem åt! Detta på grund av oansvariga människor som behandlar katterna som "slit och släng". När man tröttnar på dem, slänger man ut dem!

    Jag har själv köpt 2 katter från katthemmet och de var födda av en vildkatt. Med mycket tålamod har jag nu fått 2 riktiga kelgrisar, men de är fortfarande på sin vakt. Jag har även tagit hand om en 12 år gammal katt som hotades av avlivning på grund av allergi i förra familjen.

    Jag har stor förståelse för att man inte vill avliva sina katter, men katthemmen är inte någon kommunal verksamhet som många verkar tro.De har inte skyldighet att ta hand om katterna. Katthemmen drivs oftast helt ideellt och överlever endast på bidrag och gåvor. För att få in pengar till hyra, mat, kattsand, veterinärvård,mm, tar vi emot loppissaker och anordnar loppisar, vi bakar själva bröd som vi skänker till försäljning, vi anordnar lotterier, mm mm.

    Dessutom ska vi ta hand om alla katterna på katthemmet, ställa upp och visa katter när någon är intresserad, följa upp att katterna har det bra i sitt nya hem, följa med till veterinär, hämta ut mediciner mm. Allt detta gör vi helt utan betalning och vi gör det på vår fritid! (Jag arbetar heltid).

    Jag är med andra ord mycket trött på allt gnäll om att katthemmen inte gör något! Vi gör mycket som inte skulle behöva göras om alla tog ansvar för sina djur!

  • Amika 30 september 2009

    Skrivet av aanneli den 1 okt 2009

    Skrivet av Amika den 30 sep 2009

    Skrivet av selma30 den 30 sep 2009

    Min syster adopterade två katter alldeles nyligen från ett ställe i Norrköping som heter Fiahemmet, (fiahemmet.se). De tar in katter, mot en avgift( vet ej hur mycket), som man inte kan ha kvar. Det finns säkert fler sådana ställen runt om i landet. Ett förslag bara.


    Vi har kattställen här med. Men de tar bara emot katter som är upphittade.... *suckar* De vägrar befatta sig med katter som inte är hittekatter av någon underlig anledning. De sa bokstavligen:
    Hade du hittat katterna i en soptunna så hade vi tagit dem.

    Jag svarade syrligt:
    Räcker det med att jag hittade dem hemma hos min kompis?


    Jag tycker att de svarade konstigt på det katthemmet... men kan förstå att de inte kan ta emot katter som har ägare! Då är det faktiskt ägarens sak att ordna ett nytt hem!

    Jag arbetar själv som volontär på ett katthem (www.djurskyddetvastervik.se) och vi går på knäna ekonomiskt, psykiskt och fysiskt på grund av alla övergivna hemlösa katter! Just nu har vi så många hemlösa katter både på katthemmet och i jourhem att vi INTE har någon möjllighet att omplacera katter. När/om vi har plats, tar vi in katter för omplacering, men just nu är det "kört".

    Många katter blir tyvärr lämnade vind för våg. Dessutom är de ofta inte kastrerade, vilket innebär att honorna blir dräktiga = ännu fler katter att ta hand om och hitta hem åt! Detta på grund av oansvariga människor som behandlar katterna som "slit och släng". När man tröttnar på dem, slänger man ut dem!

    Jag har själv köpt 2 katter från katthemmet och de var födda av en vildkatt. Med mycket tålamod har jag nu fått 2 riktiga kelgrisar, men de är fortfarande på sin vakt. Jag har även tagit hand om en 12 år gammal katt som hotades av avlivning på grund av allergi i förra familjen.

    Jag har stor förståelse för att man inte vill avliva sina katter, men katthemmen är inte någon kommunal verksamhet som många verkar tro.De har inte skyldighet att ta hand om katterna. Katthemmen drivs oftast helt ideellt och överlever endast på bidrag och gåvor. För att få in pengar till hyra, mat, kattsand, veterinärvård,mm, tar vi emot loppissaker och anordnar loppisar, vi bakar själva bröd som vi skänker till försäljning, vi anordnar lotterier, mm mm.

    Dessutom ska vi ta hand om alla katterna på katthemmet, ställa upp och visa katter när någon är intresserad, följa upp att katterna har det bra i sitt nya hem, följa med till veterinär, hämta ut mediciner mm. Allt detta gör vi helt utan betalning och vi gör det på vår fritid! (Jag arbetar heltid).

    Jag är med andra ord mycket trött på allt gnäll om att katthemmen inte gör något! Vi gör mycket som inte skulle behöva göras om alla tog ansvar för sina djur!


    Jag har också förståelse för att de inte kan ta in katterna. Men det var sättet hon sa det på som gjorde att jag ilsknade till. :)
    Sen kan jag säga att jag frågade om jag kunde få sätta upp en lapp hos dem, om de här katterna. Men det fick jag inte heller av samma anledning...

    Jag tycker att alla ni på djurskyddet gör ett fantastiskt jobb med de undermåliga ekonomiska resurser ni har. Jag engagerar mig mycket i djurskyddet som vi har här uppe, så mycket man kan som privatperson. Även med ekonomiskt stöd.

    Men människor som är otrevliga, dem har jag inget till övers för och det var på grund av det jag snäste åt henne. :)

  • Gul13 1 oktober 2009

    Usch vad trist för kattflickorna. Jag bor på bondgård med 4 katter som går in och ut så jag har oxå svårt att ta emot fler.

    Men jag vill gärna tipsa om www.familjeliv.se . Där är jättestor omsättning på folk så kanske det finns någon hjälp att få.

    En annan bra sida, som dock inte är lika aktiv, är www.alternativ.nu . Värda att prova kanske.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.