Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Stäng av elen en timme? :)

  • 123Linnea 13 mars 2009

    Jag ironiserade lite bara. Jag VET ju att det har effekt. Det är ju därför det vore bra om vi kunde vara lite aktivare - mer än en gång om året.
    Förra gången det var en sådan här manifestation, stod jag och barnen vid fönstret och kollade hur många som släckte ner. Det var bara hos en det var släckt - och han var inte hemma...

    Men den här gången har det fått mer publicitet - nåde den granne som inte släcker!!

  • Amika 13 mars 2009

    *puffar lite* :)

  • boz1965 14 mars 2009

    Skrivet av Amika den 12 mar 2009

    ...Tänker du också delta i earth hour day precis som jag? :)
    Det tar bara en timme. :)

    /Jonna


    ÖH??? Varför?

  • Amika 14 mars 2009

    Skrivet av boz1965 den 14 mar 2009

    Skrivet av Amika den 12 mar 2009

    ...Tänker du också delta i earth hour day precis som jag? :)
    Det tar bara en timme. :)

    /Jonna


    ÖH??? Varför?


    Läser du hela inlägget jag skrev så vet du varför. :)
    Och vill du veta mer så kan du gå in på länken och kolla.

  • boz1965 14 mars 2009

    Jomen... Varför??? (igen)

    Jag vet mycket väl vad det handlar om - har följt diskussionerna i press och TV.

    Jag tänker inte sitta i mörker, utan TV och dator för att spara några gram CO2.
    Inte en chans.

  • Nettan75 14 mars 2009

    En hel timme utan att mer än den nödvändigaste elen går åt motsvarar mer än bara några gram co2, boz. Sen handlar det väl om den totala effekten, om en enda person släcker spelar det ingen större roll. Men om halva Sverige gör det kommer det att märkas jäklaranamma!
    Plus att i mörkret kan man ha himla mysigt =) Men jag håller med att de valt en himla dum tid att ha sin manifestation. För min del är det mitt i filmkvällen juh =/

    Iofs så tycker jag att jag gör mitt för miljön när det gäller el-åtgång, jag har min innetemp satt till 15-16 grader, har lågenergilämpor i alla lampor utom badrum etc där lampan bara är på korta stunder, använder inte spisen/ugn om jag inte måste (har vedspis som visserligen också sotar ner), eftersom jag har egen brunn spolar jag sparsamt med vatten och det sparar både på vattnet och elen.. etc etc.. En timme framför tvn tycker jag att jag gjort mig förtjänt av ;)

  • Gnurf 14 mars 2009

    Var nu inte en sån där gammal grumpy farbror Boz. Det är som på Julafton vet du...Tanken är det som räknas...:D

    Skrivet av boz1965 den 14 mar 2009

    Jomen... Varför??? (igen)

    Jag vet mycket väl vad det handlar om - har följt diskussionerna i press och TV.

    Jag tänker inte sitta i mörker, utan TV och dator för att spara några gram CO2.
    Inte en chans.

  • boz1965 14 mars 2009

    Jag tycker att det är bättre att satsa på nåt långsiktigt istället för en engångsgrej.

    Satsa t.ex. på att dra ner långa transporter: http://www.jatillskanemejerier.se

    Arla tar över mer och mer här i syd med den effekten att mejeriprodukter fraktas med lastbil över halva Sverige och därmed också stora CO2-utsläpp.

  • Gnurf 14 mars 2009

    Jodå...men detta är att betrakta som en Manifestation, en stor massa av Människor som visar sin Vilja för Världens ledare. Å Världens ledare är ju Människor de oxå...å Politiker :D Å det vet man ju...vad som är viktigt för Politiker...:p Det är som när Nicolae Ceausescu drunknade i folkstormen. Eller när Berlinmuren föll. Lite revolutionärt så där...typ ungefär....:D

  • Amika 14 mars 2009

    Skrivet av boz1965 den 14 mar 2009

    Jomen... Varför??? (igen)

    Jag vet mycket väl vad det handlar om - har följt diskussionerna i press och TV.

    Jag tänker inte sitta i mörker, utan TV och dator för att spara några gram CO2.
    Inte en chans.


    Det är därför det är så finurligt bra boz... Det är inte lagstadgat... Utan helt frivilligt!! :D Finurligt och bra va?!? :D

  • Zeldasmatte 14 mars 2009

    Skrivet av boz1965 den 14 mar 2009

    Jag tycker att det är bättre att satsa på nåt långsiktigt istället för en engångsgrej.

    Satsa t.ex. på att dra ner långa transporter: http://www.jatillskanemejerier.se

    Arla tar över mer och mer här i syd med den effekten att mejeriprodukter fraktas med lastbil över halva Sverige och därmed också stora CO2-utsläpp.


    Här i Linköping finns Östgötamjölk, ett nytt lokalt företag, men de får åka ner till Hultsfred för att fixa iordning mjölken, så jag håller mig till Klövermjölk, för den paketeras här i Linköping... Men tanken var ju god... Klart man vill ha närproducerade varor om det finns...

  • monac 14 mars 2009

    jag är med!!!!!!
    Vi släcker här hemma en timme...eller kanske resten av kvällen:D(Y)

    Anmält mig/oss på sidan!

    Bra initiativ!

  • MammaLena 14 mars 2009

    släcka lampor och slå av alla onödiga apparater såsom datorn, radion och tv:n ju egentligen är en timme skulle jag också kunna göra. Värmen i huset sköts av vedspis och kakelugn. Vedspisen är klart mycket bättre att laga mat på än elspisen tycker jag.

    Men samtidigt så förstår jag om alla kanske inte hänger med på denna uppmaning. Arla uppmanar till att göra detta med "reklam" om det på sina mjölktetror. Alla är vi olika och detta är som sagt var HELT FRIVILLIGT.

  • Mellanbellan 14 mars 2009

    Jag tänker göra någonting roligt av "släckningen" den 28 mars.
    Det gäller att se alla tillfällen till fest (Y)
    Jag ska ha öppet hus för mina vänner mellan 20,00 - 22,00. Jag kommer att uppmana dem som ska komma, att släcka helt i sina hem och sen tänder jag en massa ljus och sätter fram lite kallt att dricka och äta och så kan vi tillsammans spara el medans vi har roligt.

  • Amika 14 mars 2009

    Skrivet av Mellanbellan den 14 mar 2009

    Jag tänker göra någonting roligt av "släckningen" den 28 mars.
    Det gäller att se alla tillfällen till fest (Y)
    Jag ska ha öppet hus för mina vänner mellan 20,00 - 22,00. Jag kommer att uppmana dem som ska komma, att släcka helt i sina hem och sen tänder jag en massa ljus och sätter fram lite kallt att dricka och äta och så kan vi tillsammans spara el medans vi har roligt.


    Åh, vilken trevlig idé! :D Underbart! :)

  • mammahelen 15 mars 2009

    Jag är anmäld!!!
    jag jobbar den kvällen, så jag släcker ner två ställen. :D

  • blunde64 15 mars 2009

    Härligt.
    Tända en massa ljus, äta något gott, mys med mannen.

    Kram
    Lycka till alla

  • Okänd 15 mars 2009

    Tänk vilka konsekvenser detta skulle få!
    Kommer våra kärnkraftverk att galloppera?
    Vart kommer all ström som produceras att ta vägen och som helt plötsligt inte behövs?
    Kolkraftverken i Tyskland kommer att sätta kolet i halsen!

    PrettyBluePlanet.

    www.thomassondesign.com/doc/PrettyBluePlanet.pdf

    Gör en sökning eller klicka på länken och kolla in det här bildspelet med bilder från Discovery tagna av Krister Fuglesang. Jag tänker speciellt på de bilder som visar jorden på natten. Herre min skapare vad svart det skulle bli!
    Kommer absolut att anmäla mig och släcka alla lampor den här kvällen.
    Det kommer att bli en "Candle Light Dinner"!

  • Okänd 15 mars 2009

    Har anmält oss till WWF:s Earth Hour!
    När jag såg listan på alla som redan anmält sig var det med en känsla av stolthet som jag skrev på!
    Candle Light Dinner" skulle kunna bli en ny tråd, Från kl 20:30 blir det mörkt om man inte tänder levande ljus. Den elektriska spisen får inte heller användas under den mörka timmen.
    OK, Jag försöker med en ny tråd!
    Mysiga menyer som passar till Candle Light Dinner.

  • Amika 15 mars 2009

    *puffar lite igen* :)
    Någon mer som vill göra oss sällskap? :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.