Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Störigt!

  • boz1965 2 april 2012

    Skrivet av ritter89 den 2 apr 2012

    Har man småbarn borde man absolut INTE stänga av mobilen, vad som helst kan hända och skulle något hända och barnvakten inte fick tag i en skulle man aldrig förlåta sig själ (åtminstone inte en bra förälder). Men visst man borde inte sitta och messa, men som förälder borde man ändå alltid vara tillgänglig.


    Du läste kanske inte hela inlägget? ;)

    ...Då kan man hellre lämna en lapp åt barnvakten med sin värds telefonnummer och med instruktionen att det bara får användas i nödfall...


    Man är inte en dålig förälder bara för att man är en bra gäst och vice versa.

  • Okänd 2 april 2012

    Skrivet av ritter89 den 2 apr 2012

    Skrivet av boz1965 den 1 apr 2012

    Håller med Anderstam, mobilen stängs av om man är bortbjuden och man sitter definitivt _INTE_ och SMSar eller Twittrar när man är gäst hos nån annan. Precis som Mia skriver så är det bara om man har ett sjukt barn hemma, men det är knappt godkänt det heller. Då kan man hellre lämna en lapp åt barnvakten med sin värds telefonnummer och med instruktionen att det bara får användas i nödfall. Är barnet så sjukt att man a b s o l u t måste ha telefonen påslagen kanske man borde ha övervägt att lämna återbud istället.

    Bara mina egna reflektioner...



    Har man småbarn borde man absolut INTE stänga av mobilen, vad som helst kan hända och skulle något hända och barnvakten inte fick tag i en skulle man aldrig förlåta sig själ (åtminstone inte en bra förälder). Men visst man borde inte sitta och messa, men som förälder borde man ändå alltid vara tillgänglig.




    Alla regler har sina undantag. är man på fest och har barnvakt hemma. Eller om man tillhör frivilligbrandkåren. Man kanske har ngt slags jour o.s.v.

    Men normen är: Stäng av luren! Av hänsyn till både värdfolk och övriga gäster. Ohövligheten med att tala i telefon, sms:a eller twittra under en middag är jämförbart med att snyta sig i bordduken, spotta i blomvasen eller hälla soppa i borsdamens dekolletage.

    (N)

  • irrevirre 2 april 2012

    Våra bästa kompisar har ansträngt sig för att få barnen att kunna roa sig själva en stund på hyfsat sätt när vi vuxna fortsätter äta och umgås. Men en gång hade vi några mer flyktigt bekanta på middag och det var den värsta middag jag upplevt. Barnen for överallt, det var bara ett jagande hela tiden. Mamman var knappt vid bordet men pappan (som är den vi känt sedan tidigare) åt och åt och åt. Det var det som var positivt, att han älskade maten och inget störde honom.
    Men det var kaosartat och det kändes i stort sett som en onödig anstängning med matförberedelsera. Det värsta var att när jag kom upp i sovrummer senare hade inte bara barnen legat PÅ sängen, som jag trott utan I sängen.... Mamman med!
    Om demvarit här igen? NOPE!

  • boz1965 2 april 2012

    Skulle kanske ha döpt tråden till "Vett och etikett" istället? :DD

  • amoz 2 april 2012

    Skrivet av ritter89 den 2 apr 2012

    Skrivet av boz1965 den 1 apr 2012

    Håller med Anderstam, mobilen stängs av om man är bortbjuden och man sitter definitivt _INTE_ och SMSar eller Twittrar när man är gäst hos nån annan. Precis som Mia skriver så är det bara om man har ett sjukt barn hemma, men det är knappt godkänt det heller. Då kan man hellre lämna en lapp åt barnvakten med sin värds telefonnummer och med instruktionen att det bara får användas i nödfall. Är barnet så sjukt att man a b s o l u t måste ha telefonen påslagen kanske man borde ha övervägt att lämna återbud istället.

    Bara mina egna reflektioner...




    Har man småbarn borde man absolut INTE stänga av mobilen, vad som helst kan hända och skulle något hända och barnvakten inte fick tag i en skulle man aldrig förlåta sig själ (åtminstone inte en bra förälder). Men visst man borde inte sitta och messa, men som förälder borde man ändå alltid vara tillgänglig.



    Vad är det fel på vanlig telefon om det är ett viktigt samtal????

    Det här att börja salta och krydda maten värden med all sin omsorg har tillagat är väldigt oartigt tycker jag.

  • boz1965 2 april 2012

    Skrivet av amoz den 2 apr 2012

    ...Vad är det fel på vanlig telefon om det är ett viktigt samtal????...


    Det var precis det jag menade. Värden har med största sannolikhet också en telefon, så man gör sig ju inte precis oanträffbar om man stänger mobilen och försöker vara en bra och trevlig gäst. Och är barnet, som sagt, så pass sjukt att man absolut måste ha telefonen påslagen så borde man vara hemma med sitt barn och inte på festen öht.

    Bara min lilla filosofi om det här med att vara en bra förälder - också. Det ena behöver inte utesluta det andra.

  • irrevirre 3 april 2012

    Skrivet av amoz den 2 apr 2012

    ...Vad är det fel på vanlig telefon om det är ett viktigt samtal????...


    Vi har ingen vanlig (fast) telefono_O :)

  • boz1965 3 april 2012

    Skrivet av irrevirre den 3 apr 2012

    Skrivet av amoz den 2 apr 2012

    ...Vad är det fel på vanlig telefon om det är ett viktigt samtal????...


    Vi har ingen vanlig (fast) telefono_O :)


    Men ni har garanterat ett antal mobiler - eller? ;)

  • Loveskitchen 3 april 2012

    Mobilen kan man ha på ifall man måste bli nådd men den kan ligga undanstoppad eller åtminstone något dold. Absolut inte sitta och smsa eller spela spel. Gäster som pratar om sig själv för mycket eller nedvärderar andra är inte heller kul. Jag gillar inte heller när man vädrar extrema åsikter, det drar ner stämningen.

    Inte heller vill jag höra talas om att man bantar och inte borde äta det eller det. Då får jag lust att fråga om det kanske räcker att jag bjuder på en skål morötter nästa igång istället för att anstränga mig i köket flera timmar helt i onödan. (Alternativt kan ju gästen ta med sig egen mat.)

    Salta på maten stör mig inte eftersom jag medvetet gärna snålar på saltet.

  • Okänd 3 april 2012

    Skrivet av stroessel den 3 apr 2012


    ...Salta på maten stör mig inte eftersom jag medvetet gärna snålar på saltet....



    Salta gärna på maten om du tycker det behövs. Men, för höge Farao, SMAKA FÖRST!

    Hur det nu är, vi HAR olika synsätt på salthalt och kryddning.

    {eat}

  • boz1965 3 april 2012

    I min umgängeskrets har vi ett fåtal diskussionsämnen som vi har kommit överens om är tabu vid bjudningar. Bland dem finns politik, jobb och sjukdomar, det är sånt man kan diskutera vid andra tillfällen.

  • husmusen88 3 april 2012

    Skrivet av amoz den 2 apr 2012

    Vad är det fel på vanlig telefon om det är ett viktigt samtal????

    Det här att börja salta och krydda maten värden med all sin omsorg har tillagat är väldigt oartigt tycker jag.


    Och hur många tror du har en vanlig telefon idag? Känner ingen, inte ens min mormor och morfar har en vanlig fast telefon längre.

  • DoctorWho 3 april 2012

    Att bli helt ignorerad stör mig jättemycket. Det en av sakerna som gör att jag inte vill fira min födelsedag. Jag får presenten och/eller blommorna öppnar dem och blir sedan totalt osynlig för gästerna, om de inte vill ha mer att dricka eller äta då ser de mig. Blev ignorerad hela min skolgång, så det sårar mig MYCKET att bli behandlad på samma sätt av mina egna släktingar. De sitter oftast i olika grupper och pratar om saker och när jag säger något för att "komma in" i gruppen, tittar de på mig som om jag vore helt galen oavsett vad jag säger och fortsätter sedan att ignorera mig. Som tur är har jag 4 släktingar som tycker om att prata med mig, men de kan tyvärr inte alltid komma.:( Jag har tagit upp detta med olika släktingar och ja, de säger att det inte ska upprepas. När födelsedagen kommer har de såklart glömt bort det. En av anledningarna kan vara att mina släktingar är antingen äldre än mig, och inte hade något att prata med mig om när jag växte upp och har fortsatt med den vanan. Eller yngre än mig och tycker troligen att jag är för gammal och har inget att säga till mig + deras mobiler är MYCKET mer intressanta än vad jag någonsin kan vara.(N)

  • boz1965 3 april 2012

    Skrivet av Transporter den 3 apr 2012

    Att bli helt ignorerad stör mig jättemycket. Det en av sakerna som gör att jag inte vill fira min födelsedag....


    Jag firar inte heller mina födelsedagar. Finns inget att fira, iaf för min del. För mig är det en dag som alla andra.

    Möjligtvis slår jag på stort och bjuder mina närmaste på kaffe och hembakat på min 50-årsdag om fyra år - kanske...

  • ritter89 3 april 2012

    Skrivet av boz1965 den 2 apr 2012\r\n\r\n
    Skrivet av amoz den 2 apr 2012

    ...Vad är det fel på vanlig telefon om det är ett viktigt samtal????...


    Det var precis det jag menade. Värden har med största sannolikhet också en telefon, så man gör sig ju inte precis oanträffbar om man stänger mobilen och försöker vara en bra och trevlig gäst. Och är barnet, som sagt, så pass sjukt att man absolut måste ha telefonen påslagen så borde man vara hemma med sitt barn och inte på festen öht.

    Bara min lilla filosofi om det här med att vara en bra förälder - också. Det ena behöver inte utesluta det andra.



    Dem flesta jag känner har inte äns hemtelefon, så är det idag, så varför inte då göra sig tillgänglig till sina små och bara svara för dem

  • The_mama97mia 3 april 2012

    http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/kategori/maltider/

    För den som önskar fördjupning i ämnet... Magdalena Ribbings spalt Hyfs&Stil på DN.se

  • LitenRos 3 april 2012

    Vid några tillfällen har en gäst (och det är den ende som gjort så) tagit upp besticken och synat dem noga och sedan putsat av dem på servetten. Tillslut kunde jag inte hålla tyst utan frågade allmänt till alla gäster om de tyckte att besticken var orena och kanske behövdes diskas om. Gästen som gjorde detta blev lite rosa om kinden och de andra myste lite. Till läggas att gästen är inte gäst längre i bekantskapskretsen. Min poäng här är att det är klart man får torka av besticken om det behövs men kanske inte göra det varje gång som en vana det är sårande för den som bjuder.

  • irrevirre 3 april 2012

    Skrivet av boz1965 den 3 apr 2012

    Skrivet av irrevirre den 3 apr 2012

    Skrivet av amoz den 2 apr 2012

    ...Vad är det fel på vanlig telefon om det är ett viktigt samtal????...


    Vi har ingen vanlig (fast) telefono_O :)


    Men ni har garanterat ett antal mobiler - eller? ;)


    Jomen vissto)

  • foodlover1 3 april 2012

    Skrivet av Transporter den 3 apr 2012

    Att bli helt ignorerad stör mig jättemycket. Det en av sakerna som gör att jag inte vill fira min födelsedag. Jag får presenten och/eller blommorna öppnar dem och blir sedan totalt osynlig för gästerna, om de inte vill ha mer att dricka eller äta då ser de mig. Blev ignorerad hela min skolgång, så det sårar mig MYCKET att bli behandlad på samma sätt av mina egna släktingar. De sitter oftast i olika grupper och pratar om saker och när jag säger något för att "komma in" i gruppen, tittar de på mig som om jag vore helt galen oavsett vad jag säger och fortsätter sedan att ignorera mig. Som tur är har jag 4 släktingar som tycker om att prata med mig, men de kan tyvärr inte alltid komma.:( Jag har tagit upp detta med olika släktingar och ja, de säger att det inte ska upprepas. När födelsedagen kommer har de såklart glömt bort det. En av anledningarna kan vara att mina släktingar är antingen äldre än mig, och inte hade något att prata med mig om när jag växte upp och har fortsatt med den vanan. Eller yngre än mig och tycker troligen att jag är för gammal och har inget att säga till mig + deras mobiler är MYCKET mer intressanta än vad jag någonsin kan vara.(N)

  • boz1965 3 april 2012

    Vett och etikett med telefon:

    http://www.mru.se/Modern%20etikett/Teknisk%20etikett/telefon/telefon_menysida.htm

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.