Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Störigt!

  • amoz 3 april 2012

    husmusen88 Lite märkligt det där för bland alla våra vänner och vår släkt har alla fast telefon. Det är bara min son som inte har det och det beror på att där han bor en bit in i skogen finns inga telenät och för den delen dålig täckning på mobilen. Då han bodde mer (civilt) hade även han fast telefon. Så var det med det!\o/

  • Erajscha 4 april 2012

    Jag stör mig på kompisar som tuggar med öppen mun och på folk som kryddar/saltar/har på ketchup innan de smakat. MEN oartigast är den som påpekar andras tillkortakommanden och en god värdinna är snabb med att själv spilla på duken om ngn gäst gör det så att det "inte gör nåt" om gästen har spillt.

    Det ena är att man (om man stör sig för mycket) bjuder personen i fråga igen.

    En annan grej jag stör mig på är kompisar som inte anstränger sig alls när de bjuder tillbaka. Ett par vi känner har varit här på mat flera gånger och fått allt från hembakt pizza med hemgjord coleslaw till grillbuffé. När vi är hos dem har vi i stort sett varenda gång fått samma sorts potatisgratäng (den man köper kyld) utom en gång när de hade gjort tacos (och bara serverade köttfärsen med skal, sallad, gurka, majs, salsa och yoghurt alltså ganska basic och ingen taco de luxe). Problemet är inte att de inte har råd, de tjänar bra båda två, men de anstränger sig inte. Oftast får deras gäster duka också. Vi har slutat bjuda hem dem.

  • Amika 4 april 2012

    Tre saker stör jag mig sjukt mycket på.
    1. De som tuggar med öppen mun eller smaskar... Ingen vill se vad du äter medan du har det i munnen! Och det där slaskande ljudet, det går mig på nerverna!! Det tränger igenom ALLA andra ljud så tillslut hör jag bara smaskandet... Jag kan inte för mitt liv stänga det ute.
    2. Jag bjöd hem en väninna och hennes man. Han satt under hela middagen och stirrade på mina bröst!!! Jag hade INTE en djup urringning på mig. Helt vanlig tröja. Och det blev oerhört pinsamt och oerhört obehagligt. Både för mig och för min väninna. Hon blev tillslut så ledsen att hon gick och jag körde ut honom omedelbart med en redig jävla utskällning! OHYFSAT!!
    3. Och jag vet inte hur jag ska hantera det här än. Men senast när jag hade bjudning, så frågade en vän mig hur det går för mig. Det är ingen hemlighet att jag kämpar mot cancer. Och då sa jag ärligt att det är jobbigt ibland, men jag kämpar på och försöker tänka så positivt som möjligt. Tre av fyra gäster är sjuksköterskor. De var rörande överens om att det är oerhört viktigt med en positiv inställning. Den fjärde höjde då sin röst och sa: "Vadå positiv inställning. Den spelar ju absolut ingen roll! Får man cancer så får man cancer och då spelar det ju ingen roll om man har positiv inställning eller inte, man dör i alla fall." Det kändes som att hon tyckte att jag kunde ringa begravningsbyrån på en gång. Så jag antar att det här faller under kategorin: Man ska tänka sig för innan man öppnar käften när man är hos andra...

  • The_mama97mia 4 april 2012

    @Amika - vilken jä-a idiot! Den skulle fråntas legitimationen!

  • monfo 4 april 2012

    Jag tycker synd om er som stör er så mycket över allt. Har ni tänkt på att det finns människor som blir sårade om du saltar efter du har smakat, det är ett betyg att maten inte är tillfredsställande, att torka av besticken, kanske denna person led av onaturlig renhetssyndrom, vad det nu heter, eller bara behövde något att sysselsätta fingrarna med... att surfa eller spela spel på mobilen, om det stör, säg det då och sitt inte och irritera er, livet är alldeles för kort för att gå omkring och reta sig på andra, ni har nog alla drag som ogillas av någon tänk på det. Glad Påsk och ta hand om era vänner så länge ni har några!

  • julisten 4 april 2012

    Jag håller helt med! Men-men...

    Ketchupen...det visar bara att folk saknar"matbildning".
    Salt-grejen...det är något maniskt beteende, tycker jag. Jag bor själv med en sådan...och det kan vara lite jobbigt. Det verkar vara en rit av något slag - att salta innan man ens smakat.

    Just när det gäller "ansträngning" som värd:
    Jag kan själv också tycka att det är lite väl lättjefullt att servera lasagne, hamburgare varje gång man blir bjuden. Själv tycker jag om det att prova nya recept, och verkligen lägga ner lite själ.

    MEN

    Det viktigaste är ändå att man umgås! Alla är inte lika hemma i köket, och de kör då hellre på säkra kort (om än halvfabrikat) än att riskera att tappa ansiktet helt.

    Jag önskar att alla kan känna den glädje jag känner när jag fixar och trixar inför en middagsbjudning :)

  • irrevirre 4 april 2012

    Skrivet av Amika den 4 apr 2012

    Tre saker stör jag mig sjukt mycket på.
    1. De som tuggar med öppen mun eller smaskar... Ingen vill se vad du äter medan du har det i munnen! Och det där slaskande ljudet, det går mig på nerverna!! Det tränger igenom ALLA andra ljud så tillslut hör jag bara smaskandet... Jag kan inte för mitt liv stänga det ute.
    2. Jag bjöd hem en väninna och hennes man. Han satt under hela middagen och stirrade på mina bröst!!! Jag hade INTE en djup urringning på mig. Helt vanlig tröja. Och det blev oerhört pinsamt och oerhört obehagligt. Både för mig och för min väninna. Hon blev tillslut så ledsen att hon gick och jag körde ut honom omedelbart med en redig jävla utskällning! OHYFSAT!!
    3. Och jag vet inte hur jag ska hantera det här än. Men senast när jag hade bjudning, så frågade en vän mig hur det går för mig. Det är ingen hemlighet att jag kämpar mot cancer. Och då sa jag ärligt att det är jobbigt ibland, men jag kämpar på och försöker tänka så positivt som möjligt. Tre av fyra gäster är sjuksköterskor. De var rörande överens om att det är oerhört viktigt med en positiv inställning. Den fjärde höjde då sin röst och sa: "Vadå positiv inställning. Den spelar ju absolut ingen roll! Får man cancer så får man cancer och då spelar det ju ingen roll om man har positiv inställning eller inte, man dör i alla fall." Det kändes som att hon tyckte att jag kunde ringa begravningsbyrån på en gång. Så jag antar att det här faller under kategorin: Man ska tänka sig för innan man öppnar käften när man är hos andra...


    Näää, var har dom i huvudet egentligen.. under armen? Lyssna inte på sådana och umgås inte med sådana nedtryckande personer. De kallas energislukare:@

  • boz1965 4 april 2012

    Amika: Jag hade sagt upp bekantskapen med den personen. Jag hade nog inte ens brytt mig om att ringa och säga det utan nöjt mig med ett SMS...

    Häng i! Vi hejar på dig! (Y)

  • boz1965 4 april 2012

    @monfo: Är man på en fest eller bjudning där det inte uttryckligen har sagts att den är helt "casual" så måste man utgå från att den är, i alla fall i viss grad, formell och då ska man följa en viss etikett eller uppförandekod. Inte bara för formalitetens egen skull, utan för allas trevnad. Det handlar om att visa hänsyn mot både värdfolket och sina medgäster. Kan man inte respektera det bör man stanna hemma med sin nätbrynja, ostbågspåse och billiga burkpilsner istället.

  • Linlock 4 april 2012

    En grej jag retar mig väldigt på är när folk påpekar vad de inte tycker om på tallriken och sen mer eller mindre diskret petar ut tex morötterna ur kalopsen eller dyl. Eller säger: "egentligen gillar jag inte kikärter men de här var ju inte så pjåkiga". (förmodligen menat som en komplimang men i mina öron låter det bara illa.) Blir man bjuden på mat äter man och är tacksam för ansträngningen nån gjort för ens skull! Tycker jag(Y)

  • monfo 4 april 2012

    Det har hänvisats till vett och etikett här. Det är ett etikett brott att påpeka andras fel....

  • soccermum 4 april 2012

    Skrivet av Amika den 4 apr 2012

    3. Och jag vet inte hur jag ska hantera det här än. Men senast när jag hade bjudning, så frågade en vän mig hur det går för mig. Det är ingen hemlighet att jag kämpar mot cancer. Och då sa jag ärligt att det är jobbigt ibland, men jag kämpar på och försöker tänka så positivt som möjligt. Tre av fyra gäster är sjuksköterskor. De var rörande överens om att det är oerhört viktigt med en positiv inställning. Den fjärde höjde då sin röst och sa: "Vadå positiv inställning. Den spelar ju absolut ingen roll! Får man cancer så får man cancer och då spelar det ju ingen roll om man har positiv inställning eller inte, man dör i alla fall." Det kändes som att hon tyckte att jag kunde ringa begravningsbyrån på en gång. Så jag antar att det här faller under kategorin: Man ska tänka sig för innan man öppnar käften när man är hos andra...


    Fy f-n vad okänsligt! Fortsätt tänk positivt och kämpa på (L)

    Den fjärde gästens kommentar säger nog mer om dennes personlighet än om huruvida det är viktigt eller inte att tänka positivt. Det är ju upp till var och en om man väljer att försöka vara positiv i sitt tänkande eller negativ och du har garanterat allt att vinna på ett positivt tänk, negativt tänk tar på tok för mkt energi som man istället kunde lagt på annat!
    Vad då man dör i alla fall.. Ja det var väl ingen nyhet-alla ska vi den vägen vandra men man kan iaf ha det så bra som man kan fram tills dess!

    Sådana kommentarer ska man aldrig behöva höra och särskilt inte när man som du kämpar för fullt.. styrkekram till dig!

  • Amika 4 april 2012

    Skrivet av monfo den 4 apr 2012

    Det har hänvisats till vett och etikett här. Det är ett etikett brott att påpeka andras fel....

    Skulle aldrig falla mig in att påtala för någon annan vad jag anser att de gör fel. Det är deras föräldrars uppgift att träna dem i vett och etikett, har de inte gjort det så är det som det är. Jag är ingens mamma.
    Men när de är rent ut sagt otrevliga eller ohyfsade så de skapar dålig stämning bland de andra gästerna, då skulle jag sätta stopp. För en god värdinna får alla att känna sig väl till mods. Och att vi uttalar oss här i tråden om vad vi stör oss på, det betyder ju faktiskt inte att vi biter huvudet av våra gäster för det. Man kan störa sig SJUKT mycket på hur någon beter sig och ändå le och hålla god min. Och jag älskar min bästa vän jättemycket, men hennes smaskande går mig på nerverna. Skulle jag påpeka detta för henne? Absolut inte, varför skulle jag? Kommer jag förlora vänner för att jag stör mig på saker hos dem? Inte alls. Jag har säkert massor med saker som de stör sig på hos mig också. That's life liksom.

  • Amika 4 april 2012

    Jag förundras varje gång, positivt förstås, hur mycket stöd man får här. Människor som känner till ens existens, men inte mer, kommer rusande till ens försvar och stöd. Det rör mig djupt. Mycket djupt. Tack snälla för era värmande kommentarer. :)
    Skulle det ha varit en människa vem som helst som sa det hon sa, då hade jag nog inte reagerat så mycket, mest tänkt "Idiot" eller "stackars dig... Du måste vara vääääldigt bitter". Men det var en som jag klassat som en vän som sa det och det gjorde ont. Min första tanke var att hon var trött på allt prat om det. Men å andra sidan är jag inte en människa som pratar om det särskilt mycket alls. Mest när någon frågar. Jag tar aldrig upp min sjukdom med vänner när vi sitter och fikar i vanliga fall. Nu var det en som frågade. Det var väldigt sårande.
    Men jag kan inte låta det påverka mig, jag har faktiskt inte råd med det just nu. Jag behöver all ork till annat.
    Men jag ville tacka er alla igen, för ert enorma stöd. Det värmer verkligen! :)
    Tack!
    /Jonna

  • boz1965 5 april 2012

    Tack själv Jonna - för att du finns här och sprider glädje och glada kommentarer trots din situation. Jag, och fler med mig, håller båda tummarna för dig och hejar på så gott vi kan. Låt nu inte den "vännen" slå ner dig, utan kapa banden och gå vidare. Du behöver, som du själv skrev, den kraften till annat - låt inga energitjuvar ta den ifrån dig. :)

  • annies_59 5 april 2012

    Jag stör mig inte alls på mina gäster, tänker inte på sådana saker....men....det finns de som stör sig på mig.

    Jag klarar inte av fett på kött, hur jag än försöker kan jag inte tugga och svälja det, jag klöks enormt om jag får in det i munnen. Så jag dissikerar köttet noggrannt innan jag äter det, med kommentarer som: det är ju där smaken sitter eller det är ju så lite osv, osv......jag förklarar det hela men möts av totalt oförståånde från vissa för mitt betende. Så ibland blir jag vegeterian...när det behövs, trist att ta till lögner för att folk inte kan ta sanningen.

    GLAD PÅSK

  • boz1965 5 april 2012

    Annies: Förklara så gott du kan för värdfolket innan festen/middagen så kanske de kan ta bort fettet innan de serverar köttet så slipper du kommentarer och blickar vid bordet. Det brukar jag göra eftersom det är saker jag inte klarar att äta heller. Lax, sniglar och levande ostron (alla andra skaldjur är OK) är exempel på sånt jag inte fixar att äta. Men det brukar lösa sig bara man förklarar i god tid innan festen. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.