Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

superb. kok/bakböcker

  • 7 januari 2008

    tänkte ta upp ett forumsinlägg gällande kok/bakböcker, där vi kan skriva ner superbra böcker, böcker som ni använder ofta, böcker som ni lånat mm. bra böcker helt enkelt. allt från matlagning till bakning.
    så, har ni några favvoböcker?

  • Lilljeppe 7 januari 2008

    Vår kokbok är ju en standard som man har haft sen man flyttade hemifrån:p Jag har även hela samlingen hemlagat vilket jag tycker är en kanon samling jag har införskaffat(Y)

  • Queenie 7 januari 2008

    Jag har en kokbok Gourmetmat och smal gourmetmat, sen de vanliga, och så samlar jag på Hembakat. Har receptsamlingar från Spännande Mat och Snabbt, lätt & Läckert. De recepten tycker jag är utmärkta!

  • DoctorWho 1 mars 2011

    Bra tråd som behöver återupptäckas.

    Matfrisk från tv-serien med samma namn av Utbildningsradion är en av mina favoriter. Lånade ut den för flera år sedan. Fick inte tillbaka den, "Jag har lämnat tillbaka den, det är du som har lagt bort den", blev svaret när jag frågade efter den. Har nu äntligen hittat den på ett antikvariat och den ligger brevid mig just nu. Har nu återupptäckt flera jättegoda recept som jag trodde var för alltid borta. Om ni hittar denna bok någonstans KÖP DEN!!! Inte för att recepten i den är nyttiga, utan för att recepten (de jag har provat iallafall) är jättejättegoda!

    Jag vill också slå ett slag för Bonniers stora kokbok. Har två olika upplagor, en från 1991 som nästan faller sönder, och en från 2003. De är helt olika, fast ändå helt lika. Hoppas ni förstår vad jag menar.

  • asasto 1 mars 2011

    Mat: Vår kokbok

    Bakning: 7 sorters kakor, Konditorns bästa

  • Chillit 1 mars 2011

    har några av dessa 500 recept böckerna + hemkunskapsboken från skolan och Rutig kokboken :)

  • Josses 1 mars 2011

    Skrivet av asasto den 1 mar 2011

    Mat: Vår kokbok

    Bakning: 7 sorters kakor, Konditorns bästa
    Håller med fullständigt!!!
    Köpte min första Vår Kokbok 1983 när jag gick konsumtionslinjen på gymnasiet. Är nu inne på min 3:e upplaga.
    Julen 2009 köpte jag varsitt exemplar till mina två äldsta barn 15 och 17 år och förra veckan var dottern (15-åringen) med mig och handlade mat och då hittade hon 7 sorters kakor på rean som hon kom med i sin hand och sa
    -den här ska jag köpa!

  • sju 1 mars 2011

    Jag har en kokbok jag köpt på rea för många år sedan som är en bra baskokbok; Annas mat. Sist fyndade jag Johanna Westmans "Italienskt hemma hos Johanna", som är riktigt trevlig och har inspirerat till flera goda pastarätter den sista tiden.

  • Bumbis 1 mars 2011

    Jag har lovat mig själv att inte köpa fler för dom är alldeles för många. Nu för tiden kan man ju hitta allt på nätet men jag har ändå några favoriter och det är Allt om Mat som kommit med flera jättebra böcker. Kockskolan, Fredagsgourmet,, Nya fredagsgourmet, Festkokboken. Vet jag inte vad jag ska bjuda på så hittar man alltid något där. Det braiga är att dom tipsar även om något till drinken innan i Fredagsgourmet. Jag kan verkligen rekommendera deras böcker. Nu på rean fanns en som jag inte har men ännu har jag inte köpt den.....{mad-tongue}

  • Cilla71a 1 mars 2011

    Jag använder Vår kokbok en del men många recept har ju fastnat i skallen efter år av matlagning, såsom kalops, dillkött, pannkakor, sockerkakor etc
    Har en hel uppsjö med kokböcker, viktväktarnas kokböcker brukar jag oxå använda & min grekiska kokbok förståss :-)

  • popik 1 mars 2011

    Men jag tycker ändå att den bästa kokboken är matklubben.se :DD

  • redd 1 mars 2011

    Ny favorit

    Enklare bröd : recept på knådfria bröd med och utan surdeg (Inbunden)
    av Martin Johansson

    Väldigt enkla bröd att baka med väldigt lite jobb.
    Dessutom ett par som nattjäses i rumstemperatur vilket är bra om kan inte har en stor kyl men ändå vill ha färska bröd på morgonen.

  • bernit 2 mars 2011

    När jag såg tråden räknade jag mina kokböcker - 148 st.
    Jag använder mina kokböcker till att ge inspiration inte att laga mat efter deras recept (kan naturligtvis ske i undantagsfall)
    Men när jag läser ett recept och en beskrivning får jag en bild av hur det ser ut och smakar, sedan är det till att göra en egen komposition - det är matlagning för mig !!
    Jag har två böcker som är värda guld, båda är "Gatronomisk Handbok" av Karl Bluck.
    Den ena är ett raritet från 1939, den använder jag inte men den andra som är en relativt ny utgåva används flitigt.
    Jag tror att den fortfarande går att få tag i, tror sista utgåvan är från början 2000 - köp den(Y)(Y)

  • Shoutoutloud 3 mars 2011

    148st! :DD-du är galnare än mig med andra ord *fniss* jag har kanske 20 stycken och jag tyckte det var många!iallafall enligt min sambo.{drool}men nu har jag börjat ge bort en del, de jag inte använder så ofta, och någon har jag utlånat på långlån. men en trevlig serie är kyrkkaffe-bullar böner och berättelser. tycker den är bra även om jag inte är det minsta religiös. det är olika församlingar i hela landet som skickat in sina bästa kafferepsrecept sen har det blivit ett flertal böcker; långpannans lov,bästa bullarna,mat i långpanna,saliga soppor m.m. min mamma har den första dvs kyrkkaffe-bullar böner och berättelser och jag kikar ofta i den om jag blir bakarsugen. vår kokbok tycker jag är en jättebra baskokbok. en till bra bakarbok är Leilas A piece of cake

  • miabok 5 mars 2011

    Jag räknade precis till 73 kokböcker. De flesta är för inspiration. Jag har Vår kokbok, flera av Anna Bergenström, Rutiga kokboken, flera av Tina och av Jamie Oliver. En av mina favoriter är Husmorsorna. Den är roligt skriven.

  • sju 5 mars 2011

    Jag har ingen riktig bakbok faktiskt, de flesta recept på bakverk hittat jag på nätet. Det ligger många utskriva nätrecept lösa bland mina kokböcker... Sju sorters kakor hade vi i hemmet när jag växte upp och den användes flitigt, jag tror jag ska köpa mig ett ex när jag går på shoppingtur idag...

  • sju 5 mars 2011

    Skrivet av sju den 5 mar 2011

    Jag har ingen riktig bakbok faktiskt, de flesta recept på bakverk hittat jag på nätet. Det ligger många utskriva nätrecept lösa bland mina kokböcker... Sju sorters kakor hade vi i hemmet när jag växte upp och den användes flitigt, jag tror jag ska köpa mig ett ex när jag går på shoppingtur idag...

    Den kostade faktiskt bara 45:- på Åhlens bokrea, riktigt billigt tycker jag. Bara nostaligitrippen jag fick när jag hittade kakor som jag inte ätit sedan barnsben var helt klart värt priset.

  • Matannica 5 mars 2011

    Icas rutiga har jag haft sen jag flyttade hemifrån. Göööör bra när man som jag inte kan göra något utan recept......

    10 olika GI böcker (som jag fortfarande använder trots att jag "slipped of the waggon")

    "Vi bakar" fick jag som sjuåring, med text och bilder har återupptäckts av mig och mina barn.

  • Shoutoutloud 5 mars 2011

    jag köpte sju sorters kakor igår på bokrean.- betalade 39:-på bokia!den är jättefin med en massa bilde. har redan hunnit göra en sort. jag köpte även Nigellas jul.den var också rätt bra pris,99:-{cowboy}

  • sju 5 mars 2011

    Vi har inte Bokia här i Skövde av någon konstig anledning, men det var ju ett ännu bättre pris.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.