Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tomtar jag minns

• systeryster 20 november 2008

Kommer ihåg hur lycklig jag var över att kunna avslöja att min far var tomten.Han hade nämnligen efter att ha varit och handlat tidning eller vad han nu skyllde på exakt samma stickade vita sockor på sig som tomten just haft.
    Min son försöker nu pumpa mig på vilken eller vilka som varit tomte åt honom genom åren, men jag spelar helt oförstående....
    Har ni några tomteminnen att dela med er av i väntans tider?:D

• systeryster 20 november 2008

Puff! Ingen som är nostalgisk inför julen?

• marjoh1 20 november 2008

Puff! jodå vist är man lite nostalgisk:D eller mer julefridsförväntande kanske. Det är ju så mysigt med jul och tomtar i vart hörn.(L)

• ida85 20 november 2008

*ler* Jag kommer ihåg när jag var runt 5 år . Då var en killkompis till mamma tomte till oss . Det var samma sak som för din del, att jag kände igen hans strumpor ! :D Nu har man sån julkännsla att man typ spricker ! Och alltid trevligt att min pojkvän ska fira jul med oss detta år (L)

• ros 20 november 2008

Jag var väl 4-5 år och vi firade jul hos min farmor. Vi var våran familj och en faster. Våran tomte hade redan kommit, så vi öppnade paketen mm. Då knackar en tomte på fönstret. Jag blev jätterädd och hoppade upp i min fasters knä.
    Jag visste inte att min farmor hade vunnit ett pris, som en "riktig tomte" delade ut. Jag glömmer aldrig hur rädd jag blev.
    Men snart är det jul. Jag får väl se om jag varit snäll så att tomten kommer.(Y)(Y)(Y)

• dystraior 20 november 2008

Jag var inte så jättegammal, men tomten kom och knackade på, det var alltid grannen, som var våran tomte, men jag var livrädd för honom och gömde mig bakom mamma och tittade bara fram lite, han var farlig ju!

Bör tilläggas att jag var jätteblyg när jag var liten

• boz1965 21 november 2008

Jag begriper det inte... Farsan skulle alltid gå och köpa cigg fast han hade en halv paket kvar. Och just när han var iväg till kiosken kom Tomten. VARENDA ÅR var det likadant, han missade ALLTID Tomtens besök. Stackars farsan... :D

• Smulpajen 21 november 2008

Skrivet av boz1965 den 21 nov 2008

Jag begriper det inte... Farsan skulle alltid gå och köpa cigg fast han hade en halv paket kvar. Och just när han var iväg till kiosken kom Tomten. VARENDA ÅR var det likadant, han missade ALLTID Tomtens besök. Stackars farsan... :D

:DJa, ciggisar eller tidningen var det alltid:D Konstigt var det ju eftersom affären eller kiosken knappast var öppen så sent på julafton på den tiden jag var barn. Men man gick på det:D

• PillaL 21 november 2008

Efter att min pappa försvunnit varje år när tomten kom försökte mina föräldrar lura oss riktigt.
    Vi hade säkert suttit och diskuterat det där mycket, jag och lillebror. Att pappa ALLTID var borta när tomten kom. Men den julen kom tomten medans pappa var kvar hemma !!! Men tomten belv avslöjad ändå ! Vi hade ju aldrig förut sett en tomte med silverörhängen !:D(Y)

blev ... skulle det va !

En till händelse jag kommer ihåg var när det ett år kom 2 tomtar !
    Först kom en tomte och delade ut paketen. Och när alla satt och hade fullt upp med att öppna sina paket så knackade det på fönstret till "gillestugan" och där vinkade en annan tomte !!!
    Snacka om att vi barn höll på att göra i byxan !!
    Tomte nr 2 var grannen som kom med godispåsar .:D

En till händelse jag kommer ihåg var när det ett år kom 2 tomtar !
    Först kom en tomte och delade ut paketen. Och när alla satt och hade fullt upp med att öppna sina paket så knackade det på fönstret till "gillestugan" och där vinkade en annan tomte !!!
    Snacka om att vi barn höll på att göra i byxan !!
    Tomte nr 2 var grannen som kom med godispåsar .:D

• Smulpajen 21 november 2008

När min dotter var liten hade vi en bekant som tomte, och han hade med sina två barn som var nissar. Det var kul! Min dotter anade förstås ingenting:D

• githg 21 november 2008

När min son började bli lite tveksam till tomten så anlitade vi en kompis som var så bra att sonen inte längre tvekade. För detta år hade ju den riktiga tomten kommit till oss.:D Han fyller 21 i Januari och än har varken han eller hans syster (19) kommit på vem det var. Och det trots att de känner honom väl. Vi har hela tiden sagt att vi ska bjuda tomten och hans fru när de gifter sig(L)

• Wombat04 21 november 2008

Jag brukade alltid vara tomte förr om åren när min kusin var liten, men ett år tyckte mormor att hon skulle få den äran. Det var bara det att hon glömde förställa rösten ... hon hade mask och dräkt och allt, men när hon kom in och talade med sin vanliga röst så ropade min kusin: Ska du inte ta av dig det där nu, mormor! Så hon blev ju avslöjad direkt och var ganska skamsen över det ... Vi skrattar åt det än idag fast mormor är borta sedan 10 år tillbaka.

• monac 21 november 2008

får se hur vi löser det i år.....tror inte barnen går på det längre. Men det är ju alltid ett trevlig inslag:)

• systeryster 21 november 2008

Skrattar gott när jag läser alla gemensamma minnen vi har från underfundiga föräldrar som smugit iväg för att byta till tomtekostymen. Naturligtvis var man lättlurad, inte brydde man sig i annat tråkigt som tjocka släkten som tyckte att man skulle vara med och fika , TV mm man väntade ju på tomten.Det var väl bara Disney som kunde få en att glömma bort tomten för en stund. Min pojke var lika förväntansfull han inför julafton.Jag kommer ihåg att han till och med grät vid ett tillfälle för att han inte kunde somna så att det blev julafton någon gång.
    Vet inte om barn nu är lika förväntansfulla?Han börjar bli stor och har slutat tro på tomten för länge sedan.:)

• inc 21 november 2008

Jag minns en jul då panik uppstod när min mamma plötsligt inte hittade varken tomtedräkt eller mask. Barnbarnen frågade när tomten kom och vad gör man? V klädde på svågern mammas röda dunjacka, solglasögon, massor med bomull och en röd basker. Barnen som var ganska små då accepterade denna tomte med en viss tveksamhet, med de var glada att han kom.:D

• stinalena 21 november 2008

Vår tomte kom alltid med motorcykel, och jag tyckte så synd om renarna, som inte fick följa med.

• lillawe 21 november 2008

Hos mig kommer tomten ÄN! klart att det inte ÄR någon som klätt ut sig!!!!(L):D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.