Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tomtar jag minns

  • Starz 21 november 2008

    Jultomtarna, man har sett en hel del varianter av dem genom åren (säger jag som bara är 19 :p ). Några dagar innan jul, den 21 december) har vi mellersta österbotten något som vi kallar för "piiskan paavo". Han är ful och farlig. Kommer och slår på dörrar och fönster med sin riskvast. Kommer ihåg honom sen jag var liten. Han kom i till oss, hemsk var han, jag var så rädd att jag satt i pappas famn hela tiden. Traditionen bakom piiskan paavo är att han skall skrämma upp barnen före jul och säga till dom att nu gäller det att vara snäll annars får ni inga julklappar. Och visst var man rädd! :D

  • Babzan 23 november 2008

    Vad roligt att höra detta om Piiskan paavo, Starz! Är själv född i Jakobstad men uppvuxen i Sverige så jag har aldrig träffat honom, bara hört talas om honom. Visste inte om att traditionen levde kvar. Pappa har berättat att dom kunde få rejält med stryk och att det ofta var någons storebror som plågade ungarna på byn, stackars krakar:(

  • Babzan 23 november 2008

    Mina ungar är stora nu, alla är tonåringar men tomten kommer ialla fall varje år, vare sig de vill eller ej:D
    Förra julen lurade jag ungarna med att jag var tvungen att jobba en stund på kvällen( kris i vården) så jag stack i väg och bytte om i garaget. Naturligtvis kunde jag inte lura dom men det var ganska kul ändå och glada blev dom när jag var hemma och vi kunde umgås(L)

  • smalmat 23 november 2008

    Skrivet av lillawe den 21 nov 2008

    Hos mig kommer tomten ÄN! klart att det inte ÄR någon som klätt ut sig!!!!(L):D

  • smalmat 23 november 2008

    Skrivet av lillawe den 21 nov 2008

    Hos mig kommer tomten ÄN! klart att det inte ÄR någon som klätt ut sig!!!!(L):D


    håller på dig, kommer att tro på tomten i hela mitt liv. Har levt i 56 år o hoppas fortfarande att jag ska få träffa honom en vanlig regnig semesterdag.

  • systeryster 23 november 2008

    Skrivet av lillawe den 21 nov 2008

    Hos mig kommer tomten ÄN! klart att det inte ÄR någon som klätt ut sig!!!!(L):D

    Hos oss som inte varit tillräckligt snälla under året får vi be någon spela tomte,Hos alla snälla barn kommer givetvis den riktiga tomten!:D

  • systeryster 24 november 2008

    Puffelipuff!

  • elpatron 24 november 2008

    vi kommer minnas tomten som snart kommer säga -"Finns det några svenska barn här" istället för "snälla"

  • systeryster 24 november 2008

    Men det finns väl några snälla svenska barn också!?:D

  • elpatron 24 november 2008

    Skrivet av systeryster den 24 nov 2008

    Men det finns väl några snälla svenska barn också!?:D


    Ja, dom svenska barnen är snälla och inte kriminella (Y)

  • systeryster 24 november 2008

    Det var humanistiskt och gulligt sagt (L)Undrar om tomten kommer till dig i år då elpatron?

  • elpatron 24 november 2008

    Han bor i mitt uthus så jag får vad jag vill för jag ger alltid gröt och ett dricksglas med whisky till honom (Y)

  • systeryster 24 november 2008

    Och jag som trodde att han bodde på Nordpolen eller i Leksand, Lappland , Österbotten och så visar det sig ätt han håller till i Kungsbacka.Är du säker på att det inte är någon annan stackars hemlös du hjälper att fortsätta sitt alkoholberoende?:o:D

  • elpatron 24 november 2008

    Tomten flyttade för att kunna vara mer global. Vi har byggt ett uthus i form av en igloo i kolsyresnö så han har det kallt o gott o renarna har eget garage med jacussi o stripteaseshower på helgerna (Y)

    Golfströmmen värmde upp för mycket på nordpolen och ozonlagret tunnades ut så det mest optimala var här, sen om Kungsbacka är HÄR är ju en annan femma :Z

  • systeryster 24 november 2008

    Ja då förstår jag att det är en tomte man sent glömmer!:)

  • elpatron 24 november 2008

    så sant så :)

  • Babzan 27 november 2008

    Undrar om det var samma tomte som jag träffade i V-ås igår. Han stod lutad mot stationsväggen och pin...(N), iförd tomteluva och skägg, TRAGISKT:'( Hoppas att inga små barn såg honom...

  • AnnoMundi 27 november 2008

    Skrivet av Babzan den 27 nov 2008

    Undrar om det var samma tomte som jag träffade i V-ås igår. Han stod lutad mot stationsväggen och pin...(N), iförd tomteluva och skägg, TRAGISKT:'( Hoppas att inga små barn såg honom...


    Hahaha! Ja det hade varit ett bra tomteminne att berätta om sen (Y)

  • PillaL 4 december 2008

    Igår kom min yngste son och frågade varför tomten hade slagit in paketen på hans paketkalender med liknande julklappspapper som vi hade hemma. Sedan när vi skulle gå och lägga oss fick jag syn på en papperslapp som satt fasttejpad på bordskanten vid sonens plats.
    Där hade han skrivit " KOLLA OM TOMMTENN HAR SAMMA PAKETPAPPER SOM OS "(L):D:D

  • azlan_lena 4 december 2008

    Jag skulle ställa upp som tomte åt grannarna , där flickan kanske 5 år var bombis på vem som iklätt sig denna mundering .Hon var arg o retlig . För det fanns ingen tomte !:'(
    Jag skred till verket klädde ut mig efter konstens alla regler, hade fått en wisky för att stärka mig inför detta prov ..:pStoppat bomull i kinderna:'( , så knacka jag på och släpade in säcken .. flickan blev helt ställd , men neg vackert , tog fram en stol , så började klapputdelningen , flickan kom fram neg så vackert igen ,kramade tomten (L)och sjöng o babblade på .. Så skulle hon bjuda på godis o husfar skrattade o sa skall inte tomten han en färdknäpp , jomenvisst ..(Y). Ångrar jag bittert ,försök själva att suga på knäck o dricka wisky med bomull i hela munnen .... så började jag skratta . HO ho ho och gjorde skyndsamt sorti ...... pust jag höll på storkna .. hem sminka av sig , traska dit igen o bara säga hej , då flickan rusade fram o kramade mig o pratade på helt begistrad över denna tomte .......

    Efter så hade hon sagt jag undrar jag om det inte var Lena ? Hon luktade sån god parfym som hon har .....(L)
    Men än i dag har vi inte sagt vem som var där och det är 16 år sedan ...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.