Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tomtar jag minns

  • Bappi 4 december 2008

    Skrivet av azlan_lena den 4 dec 2008

    Jag skulle ställa upp som tomte åt grannarna , där flickan kanske 5 år var bombis på vem som iklätt sig denna mundering .Hon var arg o retlig . För det fanns ingen tomte !:'(
    Jag skred till verket klädde ut mig efter konstens alla regler, hade fått en wisky för att stärka mig inför detta prov ..:pStoppat bomull i kinderna:'( , så knacka jag på och släpade in säcken .. flickan blev helt ställd , men neg vackert , tog fram en stol , så började klapputdelningen , flickan kom fram neg så vackert igen ,kramade tomten (L)och sjöng o babblade på .. Så skulle hon bjuda på godis o husfar skrattade o sa skall inte tomten han en färdknäpp , jomenvisst ..(Y). Ångrar jag bittert ,försök själva att suga på knäck o dricka wisky med bomull i hela munnen .... så började jag skratta . HO ho ho och gjorde skyndsamt sorti ...... pust jag höll på storkna .. hem sminka av sig , traska dit igen o bara säga hej , då flickan rusade fram o kramade mig o pratade på helt begistrad över denna tomte .......

    Efter så hade hon sagt jag undrar jag om det inte var Lena ? Hon luktade sån god parfym som hon har .....(L)
    Men än i dag har vi inte sagt vem som var där och det är 16 år sedan ...

    Var parfymen wiskey eller...(Y)

  • systeryster 4 december 2008

    Skrivet av PillaL den 4 dec 2008

    Igår kom min yngste son och frågade varför tomten hade slagit in paketen på hans paketkalender med liknande julklappspapper som vi hade hemma. Sedan när vi skulle gå och lägga oss fick jag syn på en papperslapp som satt fasttejpad på bordskanten vid sonens plats.
    Där hade han skrivit " KOLLA OM TOMMTENN HAR SAMMA PAKETPAPPER SOM OS "(L):D:D

    Ja dom gör det inte lätt för oss om vi vill att de ska fortsätta tro på tomten. Man får inte bara gömma paketen, nu får man gömma papperet också!:D

  • Flurran 4 december 2008

    Jag har underbara jultomteminnen från min barndom. Vi var alltid i sommarstugan och firade jul.
    Var det snö kom han med häst o släde, annars kom han traskandes genom skogen med lyckta.
    Tomten var någon från granngården som morfar hyrde. Våran tomte hade lin-skägg och hade ingen mask. :p Mycket trovärdig. Vilket gjorde att jag trodde på tomten tills jag var 12 år!
    Jag blev till och med retad i skolan för att jag trodde på tomten.
    Jag sa bara: ni kanske inte har en riktig tomte, men det har jag. :@

    Några år senare, (då jag tråkigt nog inte längre trodde på tomten) julstädade jag i stallet, så hade de isolerat vattenledningar med linhår. Då kände jag doften av tomten, och först då förstod jag vad skägget var gjort av.:D

  • systeryster 4 december 2008

    Skrivet av Flurran den 4 dec 2008

    Jag har underbara jultomteminnen från min barndom. Vi var alltid i sommarstugan och firade jul.
    Var det snö kom han med häst o släde, annars kom han traskandes genom skogen med lyckta.
    Tomten var någon från granngården som morfar hyrde. Våran tomte hade lin-skägg och hade ingen mask. :p Mycket trovärdig. Vilket gjorde att jag trodde på tomten tills jag var 12 år!
    Jag blev till och med retad i skolan för att jag trodde på tomten.
    Jag sa bara: ni kanske inte har en riktig tomte, men det har jag. :@

    Några år senare, (då jag tråkigt nog inte längre trodde på tomten) julstädade jag i stallet, så hade de isolerat vattenledningar med linhår. Då kände jag doften av tomten, och först då förstod jag vad skägget var gjort av.:D

    Kommer ihåg att jag hittade ett sådant gammalt skägg hemma hos min farmor och farfar.Hade åldrats och var inte så lockande att ta på sig.Men naturtroget var det ju, inte så vitt och fint som dagens tomtar har.

  • PillaL 5 december 2008

    *puff*

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.