Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Transfetter och annat otyg i vår mat

  • zonale 10 mars 2008

    Hej alla matglada!
    Jag skulle önska att alla vi som gillar att hålla på med mat också blir mer medvetna om råvarorna vi köper.(Y) Det tar en hiskelig tid i affären att läsa innehållsdeklarationer som ingen begriper men en del har de flesta av oss lärt sig att känna igen och akta oss för. Transfetter, glutamat , olika sötningsmedel mm(N) Nog måste väl vi konsumenter kunna ställa krav på att vår mat inte är farlig för hälsan. Tänker inte minst på kommande generationer. Vad säger ni? hubert06

  • enAnnan 10 mars 2008

    Jag håller med till 100%!!

    Råvarorna är väldigt viktiga för mig,
    och visst jag använder mig av halv - och helfabrikat jag oxå, ensamstående med aktiva barn och ett liv som ska ihop,
    men jag försöker undvika en hel del.

    Dessutom med en diabetiker i familjen blir man expert på att tyda innehållsförteckningar.

    Varför stoppa in så mycket skit i mat??
    Naturligtvis för vinst och försäljning, det förstår jag ju.
    Men det är upp till oss konsumenter att bestämma vad vi vill handla och äta.

    Fram för mer medvetenhet så kan alla göra sina val sen.
    Kunskap är viktigt.
    Och gör att vi kan ställa krav!

  • Kaneta 15 mars 2008

    a

  • Kaneta 15 mars 2008

    Något gick fel! Både med mitt förra inlägg på denna tråd och för våra matproducenter!

    E621 är det samma som glutamat och smakförstärkare och finns naturligt i viss mat. Specelt mat som är migränframkallande som tex starka ostar, vin osv.

    Man misstänker att ca hälften av alla migränanfall beror på E621!

    Varför används då detta? Om "mat" innehåller E621 är detta ett tecken på att maten har misshandlats så att det inte längre finns tillräckligt med naturligsmak kvar ,så då man måste hjälpa smaken på traven.

    Ta tex Santa Marias Taco krydda. Man kan fråga sig varför en kryddblandning som innehåller smaker som av naturen är starka behövs förstärkas med E621? ...eller helt vanlig skinka som har en mycket låååång innehållsförteckning. Inte ens i de "finare" skinkorna som inte är pressade slipper man E621 och andra diverse goa tillsatser.

    Jag brukar rekomenda alla att läsa "Den falska kocken". Mycket bra bok men skrämmande. Där står bla om coctaileffekten. Varje E-nr för sig kanske inte är så farligt om man följer Livsmedelverkets rekomenda tioner. Men vad händer om man blandar alla dessa E-nr och om man är extra känslig, vad händer om 5år, 10år osv. Vårt intag av tillsatser har fördubblats vart 10:e år sedan 40-talet.

    Kan även rekomendera att gå in på Livsmedelsverkets hemsida och läs hur Livsmedelsverket glatt redovisar hur matojor behandlas med tex extractionsbesin, härdas och tvättas med lut osv för att våra "smör" tillverkare ska få en produkt som man enkelt kan använda till tex smörgåsmargarin.

    Låt er inte luras av den fina rapsblomman på margarin och "smör"paketen! Köp riktigt smör och kallpressade oljor!

    ....och sötningsmedel ska vi inte tala om....då kommer jag aldrig att sluta denna tråd!

  • Kaneta 15 mars 2008

    Kan även rekomendera att läsa artikeln "Den farliga maten" här på Matklubben.

  • zonale 15 mars 2008

    Jag kan även rekommendera sidan Konsumenter i samverkan som till viss del är skrämmande läsning.:@

  • Prima 15 mars 2008

    absolut, blir äcklad av allt skit dom stoppar i vår mat. Just det där m transfetter är dessutom så fult gjort. Ett exempel är att Becel som ska värna om våra hjärtan stoppar palmolja i vissa av sina produkter. Palmolja är något av det värsta läste jag nånstans. Likaså i många låglaktos-varor finns det transfetter. Upptäckte det när jag var inne i min GI-period o skulle lära mej nya matvaror.

    Blä!

  • zonale 15 mars 2008

    Kul att någon tog tag i den här tråden igen. För mig är det här jätteviktigt och det är endast vi konsumenter som kan bromsa utvecklingen. Vi månar framförallt kanske om våra barn.Att inte kunna lita på att maten som vi betalar dyrt för är hälsosam är skrämmande!!:@ Var på en föreläsning "Äter du bensin" tror jag den hette och blev helt bestört.

  • GodareMat 15 mars 2008

    Skrivet av Kaneta den 15 mar 2008

    Kan även rekomendera att läsa artikeln "Den farliga maten" här på Matklubben.


    Artikeln "Den farliga maten" är den första i en serie som jag har för avsikt att med Hr Linds medgivande publicera här på Matklubben. De som ännu inte läst den första kan göra det här:

    http://www.matklubben.se/artiklar/den_farliga_maten_598.html

  • zonale 15 mars 2008

    Vilket bra initiativ! Glädjande att debatten förmodligen kommer att hållas vid liv.(Y)

  • tina62 15 mars 2008

    (

    Skrivet av GodareMat den 15 mar 2008

    Skrivet av Kaneta den 15 mar 2008

    Kan även rekomendera att läsa artikeln "Den farliga maten" här på Matklubben.


    Artikeln "Den farliga maten" är den första i en serie som jag har för avsikt att med Hr Linds medgivande publicera här på Matklubben. De som ännu inte läst den första kan göra det här:

    http://www.matklubben.se/artiklar/den_farliga_maten_598.html
    (Y

    (Y) Mer av detta ni som är kunniga. Mycket nyttig läsning.

  • enAnnan 15 mars 2008

    Skrivet av Kaneta den 15 mar 2008


    Låt er inte luras av den fina rapsblomman på margarin och "smör"paketen! Köp riktigt smör och kallpressade oljor!

    ....och sötningsmedel ska vi inte tala om....då kommer jag aldrig att sluta denna tråd!


    Jag håller med i stort sett i allt du skriver!
    jag är kunnig i mat och jobbar med mat och rekommenderar samma mat som du, den är en bra "Öppna Ögonen" för gemene man utan större kunskap.

    Även jag har kämpat mot sötningsmedel och användandet av dessa i många år.
    Förra sommaren fick jag sluta kämpa - då sonen fick diabetes. Det är VÄLDIGT mycket han skulle få gå miste om,om sötningsmedlen inte fanns. Så i den frågan har jag ändrat ställning - en del.
    Skulle aldrig rekommendera det till människor som inte behöver det
    MEN
    jag är väldigt glad för att de finns....

  • enAnnan 15 mars 2008

    Samma BOK som du skulle det vara i inlägget ovan.
    "Rekommenderar samma BOK som du"
    Ibland är man snabb på tangenterna.
    Ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat
    :)

  • zonale 15 mars 2008

    Just tex transfetter gömmer sig i så mycket av de varor de fleta av oss köper regelbundet. Mest i halvfabrikat, kakor och kex, buljongtärningar, såspulver och lättprodukter som tex lättmargariner. Läs på innehållsförteckningen så får ni se! Det tar bara så mycket längre tid att handla då, tyvärr .:@

  • enAnnan 15 mars 2008

    Jodu hubert
    det tar låååång tid att handla om man vill undvika vissa saker.
    Men man lär sig,
    och det är värt det!

    Eller hur?

  • zonale 15 mars 2008

    Jag, som har utflugna barn har mer tid nu än förut. Men alla med småbarn som har svårt att få tiden att räcka till läser väl förmodligen inte det finstilta. Tar också lättare till halvfabrikat, pulvermos och liknande och det kan jag förstå. Vem tror att det får säljas annat än bra mat i vårt land. Det trodde inte jag heller tidigare.

  • enAnnan 15 mars 2008

    Jag har en 9-åring och en 11-åring.
    Äter inte pulvermos. Försöker mer och mer undvika halv och helfabrikat.
    Och läser på ingredienser.
    Så det duger inte som bortförklaring.

    Är man intresserad av vad man äter så är man,
    och det påverkar ju barnen och deras små kroppar ännu mer så...

  • zonale 15 mars 2008

    Du har naturligtvis rätt i det du säger, enAnnan, men jag tror faktiskt att många ( de flesta? ) fortfarande är ovetande om hur det är. Alla vill nog det absolut bästa för sina barn. Mina vuxna barn, som alla har barn i sin tur trodde knappast att det var sant och att jag hade blivit lite "nojig". Nu vet de hur det förhåller sig och försöker undvika hel-och halvfabrikat och även vara vaksam när det gäller lightprodukter.:)

  • Kaneta 15 mars 2008

    Något går snett när jag skriver mina inlägg ibland. Kommer upp att verifieringskod är fel. (Tror jag det var). Jag skriver mitt inlägg igen och hoppas att det inte kommer 3! inlägg med samma innehåll från mig.

    Jag tycker det är skönt att se att det finns andra som mig! Har nog tröttat ut en del personer i min omgivning med mitt tillsatstjat.

    Jag håller med enAnnan om att sötningsmedel fyller en funktion för dom som behöver. På samma sätt som det finns alternativ för tex glutenintoleranta. Men att som många matproducenter gör, ersätta vanligt socker med sötningsmedel är förkastligt. Man gör detta för att sötningsmedel är billigare och för att få en produkt att framstå som sundare. Tror inte att det är farligt att få i sig sötningsmedel i bland men flera gånger i veckan kan inte vara bra.

    Vissa sötningsmedel har varit förbjudna i Sverige och även andra länder bla pga misstankar om att detta kan ge hjärntummörer. Men tydligen är sötningsmedel numera ofarligt. Tyvärr finns det få oberoende undersökningar på detta. Dom flesta görs av producenterna själva.

    Glace nämnde Becel. Vi hade en hälsoundersökning på jobbet i höstas. En sjuksköterska tog bla kolestorolvärdet. Alla som hade förhöjda värden fick en broschyr från Becel. Sköterska (sponsrad av Becel?) rekomenderade alla att använda Becel framför alla andra fetter. Påstod dessutom att det var bättre att ha Becel på en smörgås än inte ha något fett på alls!

    Becel sänker kolestorolvärdet och det är ju bra (tror man). Men min personliga övertygelse är att man istället döljer kolestorolvärdet. Jag har läste en del på nätet och det verkar inte finnas några undersökningar som visar att personer som har ätit Becel drabbas av hjärt och kärlsjukdomar i mindre utsträckning än personer som inte ätit Becel. Risken finns att man invaggar personer med risk för hjärt och kärlproblem i falsk trygghet med Becel.

    Fram för mer mat lagat av riktiga råvaror och lagat ifrån grunden. Jag tror att det räcker med allt annat som finns i maten som inte är så bra för oss tex rester av bekämpningsmedel, pencilin i kött. Vi behöver inte en massa E-nr som grädde på moset.

    Jag är själv en dubbelarbetande 2 barns mamma, med man, hus och kaniner. Vet att tiden inte räcker ibland. Det skall gå snabbt på eftermiddagen när maten skall på bordet. Ibland är det skönt att ta till snabb mat och halvfabrikat. Fast man vet att man borde planera, göra storkok och frysa in osv.

    Jag tror jag ska börja samla recept på snabb, sund vardagsmat under en egen flik i "Min Kokbok" här på Matklubben. Det finns ju nästa 18 000 recept att välja mellan så det borde finnas massor av bra recept!

    Jag ser fram emot fler artiklar av Godaremat! Kommer att läsa dessa noga.

  • GodareMat 17 mars 2008

    Skrivet av Kaneta den 15 mar 2008

    Kan även rekomendera att läsa artikeln "Den farliga maten" här på Matklubben.


    Nu finns del två i artikelserien "Den farliga maten" uppe...

    http://www.matklubben.se/artiklar/den_farliga_maten_-_msg_601.html

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.