Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Udda fråga kanske...

  • Amika 14 januari 2012

    Men jag vet ju att det finns en hel del GBP patienter här inne.
    Min kompis som är opererad i december har fått en akut inflammation i en axel.
    Fråga:
    Kan man som nyopererad äta antiinflammatoriska preparat trots att de är hårda för magen?

    Mvh
    Jonna

  • The_mama97mia 14 januari 2012

    inte svar på din fråga, men rekommenderar ändå att smörja med typ Ipren Gel eller Voltaren gel. Istället för att ta tabletter menar jag.

  • Amika 14 januari 2012

    Hon har ingen sådan hemma och hon har pronaxen utskrivet att ta vid behov, för hon har en skada i den axeln som gör att hon får akuta inflammationer lite då och då. Och apoteket här är inte öppet på söndagar. Men tack ändå för tipset MammaMia. :)

  • familjenlundin 14 januari 2012

    Hon kan ju altid ringa sjukvårdsupplysningen 1177 och rådfråga :)

  • Amika 15 januari 2012

    De kunde inte svara på om det gick vid just nygjorda GBP op. Bara att det gick efter en operation.
    De sa att hon skulle ringa sin läkare på måndag. Hon får nog göra det.
    Tack ändå alla.

  • Tesslatess 15 januari 2012

    Men som nyopererad fick hon väl äta alvedon och ipren?
    Det är ju hårda tabletter. Hon kanske kan dela på dom tabletterna hon fått för axeln så att dom löser upp sej lättare?
    Om dom är skårade vill säga.

  • rostok 15 januari 2012

    Problemet är inte att tabletterna är hårda, Jag gjorde en GBP för 4 år sedan och har ätit hårda tabletter sedan dagen efter operationen.

    Man har olika riktilinjer på olika sjukhus för vad man bör undvika. På mitt sjukhus säger de absolut nej till alla typer av NSAID, och då även till salvor med detta, dvs, vi får inte ens smörja in oss med Voltarengel eller Ipren Gel. Detta på grund av att dessa har effekt, och kan ge magsår, även om man tar dem som gel. Ämnet sugs upp i bloden och stör magen på den vägen, Det är alltså inte att preparatet passerar magtarmkanalen som är det tarliga utan att det sugs upp i blodet.

    Men, jag har själv brutit lite mot dessa regler, men man får vara beredd på att man mycket lättare kan drabbas av magsår, eller rättare sår i kopplingarna, om man tar dessa ämnen.

  • Amika 15 januari 2012

    Nej, alltså tesslatess jag menar att de är så kallade NSAID preparat och hårda för magen. Inte att de är hårda i formgivningen eller vad man ska säga.. :)
    Och eftersom de nyopererade områdena i magen klassas som magsår, så tänkte vi både hon och jag att man kanske inte får äta dem. Precis som rostok beskriver. :)
    Tack så jättemycket för ditt svar rostok, då är det som vi misstänkte båda två. :)
    Jättesnällt av dig!
    Mvh
    Jonna

  • solvik207 15 januari 2012

    Ett tipps...Varför inte ringa sin Dr och fråga?
    Det borde vara det enklaste.

  • Amika 16 januari 2012

    Solvik:
    Det var helg. :) Annars hade hon gjort det. :)
    Hon gjorde det idag och de sa som vi trodde och som rostok sa, att de starkt avråder till att äta NSAID preparat just av den anledningen att såren fungerar precis som magsår.
    Tack ändå alla som svarat! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.