Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Udda maträtt/exotiskt/ovanligt med svenska husmanskostmått mätt?

  • The_mama97mia 30 september 2011

    Jag undrar vad DU ätit för konstigt/udda/exotiskt/landsspecifikt eller annat - och förstås vad tyckte du om det???

    Frågan dök upp i mitt huvud då jag läser en bok som touchar vid Haiti, voodoo m.m. o det nämndes ordet apkött...

    Inte lika konstigt men berömt -
    Jag var i Skottland för några år sedan och provade då deras berömda Haggis, och jag gillade det! Tyckte det på minde om vår pölsa.

  • DoctorWho 30 september 2011

    Jell-o, den amerikanska gelé-efterrätten. 100% syntetisk smak och en konstig dallrande konsisten som inte försvann fastän man tuggade sönder det. Den röda smakade jag.

    Annars är en hemlagad persisk buffé det konstigaste jag smakat. Blev bjuden på det för ca 15-18 år sedan. Mild smak på allt, utom på vitlökssåsen som innehöll MYCKET vitlök. Mycket färsk koriander över nästan alla rätter. Det kryddade riset var mycket gott, falaflarna smakade inte mycket :( .

  • littlejohn 30 september 2011

    Var Grekland för många år sedan under deras påsk. Vi bodde i lägenhet, där ägaren bodde på övervåningen. Vi vaknade på morron och då höll de på att grilla ett får utanför vår dörr, och ett dukat långbord var på gång. Senare på dagen blev vi inbjudna, och då åt vi bla grillad fårpungkula, kan inte säga att det smakade dåligt, men jag tänker inte göra om det. Tror att det sitter i huvudet därför att jag vet vad det är, för smaken och konsistensen var det inget fel på.

  • Mistys 30 september 2011

    Fick en påse Kopi Luwak i julklapp förra året. Smakade lite syrligt men absolut inte illa. Tycker dock inte att det var värt vad det kostar.....och det kostar massor! Men lite konstigt känns det att dricka iallafall när man vet var det kommer från{dont-know}

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kopi_Luwak

  • The_mama97mia 30 september 2011

    Misty, haha, ja det var ovanligt och oväntat! haha...
    Smakade inte kattpiss då??? ;)

  • Gnurf 30 september 2011

    Malaysia 1994...Sommaren då vi grävde guld...grillad ödla. Tja...vad ska man säga...ganska trådigt och kycklingliknande. Med lite gunja gick det ner iaf....

    1989...Guadeloupe...kokta grissvansar i couscousen. Inte så mycket mat på de svansarna, men lokalt och rustikt kändes det iaf...

    :D

  • Nill1 30 september 2011

    Vi var i Kina förra våren, och fick då bl.a. smaka på hönsfötter! Dessa var troligen tillagade som svaenska gammaldags grisfötter, för de låg i någon sorts gelé. Jag kan inte rekommendera dessa fötter. De var förvisso kryddade, men man kunde lika gärna ätit kryddorna direkt, så hade man sluppit alla småben och den inte helt läckra gelén.

  • Gnurf 30 september 2011

    Wokad komule...oxå 1994...lite gummiartad....

  • Amika 30 september 2011

    Island -97
    fårhuvud, torskhuvud, sallad med socker på, fårtestiklar och surhaj...
    Fårhuvud och torskhuvud är ju inte så mkt kött på och det smakar som vanligt får och torsk, men vi serverar ju sällan huvudena. Torskhuvudena var en helt egen separat måltid. De lade bokstavligen talat fram ett helt fat med bara huvudena. Sallad med socker äter jag helst aldrig mer. Fårtestiklar smakade gott, lite syrliga. Och surhaj... Det kommer jag aldrig mer äta, inte ens om jag får 10 000... BLÄ!! :DD

  • The_mama97mia 30 september 2011

    hahaha, härligt att läsa, vad kul!
    Verkar som om vi har mkt matminnen som är förknippade med det jag efterlyste i tråden.
    Jag har inte själv varit på så exotiska ställen, Island, javisst, men där presenterades jag med "vår nationalrätt - pannkakor"

    Jag tror det finns fler medlemmar här som har udda matupplevelser att dela med sig av?

  • sikaal 1 oktober 2011

    I början av 60-talet var jag och en väninna hembjuden till en kille på libanesisk mat. Allt var gott och starkt, men där var några riktigt små fårkorvar som var vedervärdiga, det var mer talg än kött. Vi lyckades få ner dem inlindade i salladsblad och mycket att dricka! {messed}

  • sikaal 1 oktober 2011

    På en campingplats i Oskarshamn blev vi bjudna på norsk Bacalao, det var gott!! Den är gjord på saltad, torkad torsk. Det är potatis, chili och en massa smör i, supergott!

  • Roggan 1 oktober 2011

    Första gången jag var till Kina blev jag bjuden på larvsoppa. De där larverna åkte hela upp och ned i halsen flera gånger innan jag lyckades få ned dem. Säger bara aldrig mer!

    Andra gången, då jag var där och pluggade, blev jag bjuden på snaps innehållande bland annat ormgalla och ormblod. Fick inte veta vad det var jag drack förrän långt senare... Smakade inte alls tokigt men ingen höjdare heller. Vet inte om jag skulle göra om det.o_O

  • croxie64 1 oktober 2011

    Skrivet av mama97mia den 30 sep 2011

    Jag undrar vad DU ätit för konstigt/udda/exotiskt/landsspecifikt eller annat - och förstås vad tyckte du om det???

    Frågan dök upp i mitt huvud då jag läser en bok som touchar vid Haiti, voodoo m.m. o det nämndes ordet apkött...

    Inte lika konstigt men berömt -
    Jag var i Skottland för några år sedan och provade då deras berömda Haggis, och jag gillade det! Tyckte det på minde om vår pölsa.


    Haggis är en grövre variant av den svenska pölsan...även om den man kan köpa på Tesco här inte alltid smakar likadant. Det beror mycket på innehållet och kryddorna som används...och vilket märke det är.

    Jag gillade det direkt (eftersom jag gillar pölsa) när jag fick det första gången, och vi har det åtminstone en gång i månaden till lunch :) Serveras i svensk tappning tillsammans med stekt ägg, potatis och rödbetor :D

    En annan skotsk rätt som kan liknas vid en svensk variant är black pudding. Eller blodpudding som det heter i Sverige. Det serveras lite annorlunda (och ofta till frukost), men annars så smakar det i princip detsamma.

    Njure var något som jag aldrig ätit innan jag kom hit till England. Det är ingen favorite i sig, men är gott i steak and kidney pie :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.