Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ultimata resan?

  • boz1965 13 augusti 2010

    Vilken resa anser du att man bara MÅSTE göra innan det är dags att dra på sig träfracken?

    För min del är det Transsibiriska Järnvägen Moskva - Beijing.
    En dag ska jag göra den resan, vet bara inte när.

  • siggemums 13 augusti 2010

    Då säger jag Grekland!
    En bit bortom de allra hetaste turistmålen. Ljuvlig värme, bada i det turkosblå kristallklara vattnet, de vackra färgerna, äta på en taverna vid vattnet till tonerna av grekisk musik, njuta av lugnet i små mysiga små bergsbyar, hänförande vyer, vackra gränder.

  • boz1965 13 augusti 2010

    Båtluffa i Karibien är också nåt jag skulle vilja göra - efter Transsibiriska...

  • 2233319 13 augusti 2010

    Åka till Thailand. Vara några dagar i Bangkok och sedan ut till någon ön och ha det bra. Thailand är underbart, god mat, trevliga människor, sol och bad.

  • cawn 13 augusti 2010

    Australien är min ultimata resa.Firade min 40årsdag med vinprovning i Hunters Valley.Några dagar i Sydney innan vi reste vidare till Stora Barriärrevet.Snorklade för första men absolut inte sista gången.Flög till AyersRock två dagar och såg solen gå upp över Uluhru.Längtar faktiskt tillbaka men det finns ju så mycket värld att se så det får vänta.

  • Mistys 13 augusti 2010

    Syd Africa, Capetown (L)
    Naturen, säger bara naturen!!! Röd solnedgång över fantastiska berg och ett absolut turkosblått hav.
    Safari " The big five" . Maten , godare mat och vin får man leta efter. Utflykt upp på Tablemountain eller Lionshead.
    Cape point( sydligaste spetsen) med den magiska naturen och den magiska atmosfären där två hav möts.
    Människorna, dessa vänliga, hårt prövade människor som fortfarande har livsglädjen kvar.

    Min dotter har bott här i 1,5 år och jag har fått förmånen att åka dit två gånger och lära känna( lite iallafall) detta underbara land. Res dit om ni får möjlighet. Ni kommer inte att ångra er !
    Man brukar prata om maskros barn, detta är ett maskros folk (Y)

  • Eery 14 augusti 2010

    Håller med föregående talare.. Syd Afrika och Kapstaden är väl värda ett besök! Härlig natur, härliga människor för att inte tala om djurlivet! Trots att Kapstaden (tydligen?) räknas som en av världens farligaste städer kännde jag mig inte det minsta orolig när jag var ute på egen hand (dagtid) eller med vänner (kvällstid). Idel leende människor.
    Till hösten blir det Thailand, har bara bokat flyg resten tar vi när vi kommer fram (tips någon?)
    Sen skulle jag vilja åka till Tibet, Peru, Indien och kanske Australien innan jag ställer in resväskan i garderoben för gott.
    Tycker inte om själva resandet, faktum är att jag avskyr det, men vissa platser vill jag hinna med.

  • Mistys 14 augusti 2010

    Har heller aldrig känt mig rädd eller hotad i Kapstaden. Johannesburg tillhör ett av världens farligaste platser men Kapstaden tror jag är lite förskonade. Om man inte förvirrar sig in i schakten ( kåkstäderna) där är inte alldeles säkert att vara om man inte åker med en guidad tur till dom säkra.
    Har heller aldrig sett våld eller annat. Min dotter har heller aldrig sett något. Det gjorde jag däremot i Tallin så våldet finns även nära.

    Vi tog flygstol till Thailand. Mycket lätt och smidigt. Gå bara runt till olika boenden och fråga om pris. Det gjorde vi. Inga problem. Vi tog taxi från flyget till Kata och taxichauffören kunde också tipsa om agenter som hyr ut. Bra priser och inte pålagt något extra som man lätt kan tro.Tyvärr tackade vi nej till deras erbjudande och ville söka på egen hand vilket visade sig bli samma pris. Hade vi tagit deras hjälp hade vi sluppit leta runt själva.Men vi trodde dom var dyrare. Vi bokade också nytt boende , buss och båtresa ut till KohLanta och bodde där ett tag. Det kan man enkelt göra via små "kurer" som finns lite här o var på gatorna. Dessa är som resebyråer i miniformat och hjälper en med allt. Fungerade perfekt. bussen kom när den skulle, båten också och boendet var bokat som vi ville. Billigt blev det.

    Har bara positivt att säga om Thailand och om att bara boka flygstolar. Lycka till och ha en skön resa . Avundsjuk??? Jaaaaa

  • Amika 14 augusti 2010

    Jag kan rekommendera Island... Så himla vackert och rent... Att rida på tur på Island är något jag rekommenderar varmt. Nu bodde jag där, så jag nyttjade de 25 hästar som vi hade på gården varje dag.
    Men definitivt... Får ni chansen, så åk dit. :)

    Jag vill vandra inkaleden upp till machu picchu och jag vill ta transsibiriska järnvägen på väg till Kina och gå på kinesiska muren och se terrakottaarmén. :)

  • MosterNettan 14 augusti 2010

    En resa på Göta Kanal - från Stockholm till Göteborg! Det är min drömresa, men jag kommer ju aldrig till skott. Det hänger på priset...

  • Mellanbellan 14 augusti 2010

    Transsibiriska Järnvägen till Beijing här också! Vill åka tåg tillbaka också och gärna en annan sträcka än den vi kom. Så ska det bli!

  • irrevirre 14 augusti 2010

    Intressant och rolig tråd Boz!
    Det finns många ställen jag vill till ... Bora Bora känns avlägset men jag hoppas en dag ...

  • Mistys 14 augusti 2010

    Skrivet av Amika den 14 aug 2010

    Jag kan rekommendera Island... Så himla vackert och rent... Att rida på tur på Island är något jag rekommenderar varmt. Nu bodde jag där, så jag nyttjade de 25 hästar som vi hade på gården varje dag.
    Men definitivt... Får ni chansen, så åk dit. :)

    Jag vill vandra inkaleden upp till machu picchu och jag vill ta transsibiriska järnvägen på väg till Kina och gå på kinesiska muren och se terrakottaarmén. :)


    Har också varit på Island, håller med det var fantastiskt. Rida Islandshäst, valsafari, geisrar mm
    Bejing har jag också varit i. Det var maffigt med kinesiska muren men blev lite besviken när dom öppnat ett Starbucks inne på torget i förbjudna staden. Det kändes väldigt malplacerat i denna historiska miljö. Annars var det mycket intressant.

  • 123Linnea 14 augusti 2010

    Vill åka till Island!
    Vill segla i Sverige och i Medelhavet!
    Vill åka till Nya Zealand!

  • mafia 14 augusti 2010

    För mig var det också Sydafrika, med "the big five", Kapstaden och den fantastiska naturen och de härliga människorna. Nu när jag varit där, vill jag inte åka några jättelånga resor längre, för själva flygresorna med väntan och byte av flyg är bara jobbigt.

  • Lenkan 14 augusti 2010

    Jag skulle vilja åka på "Berg-och-dalbane-safari" i USA. Finns massor av värstingbanor där och jag skulle vilja prova vilken som är roligast {laugh}

  • miabok 14 augusti 2010

    Jag vill verkligen rekommendera Färöarna. Det är verkligen speciellt med ett otroligt gästfritt folk.

  • pavlina6 14 augusti 2010

    Min dröm har hela tiden varit att åka till Island och bada i Blå lagunen.....hoppas att jag kommer dit någon gång :)

  • Josses 14 augusti 2010

    Här är det också Island!
    Transsibiriska järnvägen finns också på önskelistan för att inte tala om Karibien!
    Tyvärr har jag med tiden blivit väldigt flygrädd så det kommer nog att vara ouppnåliga
    drömmar...

  • amoz 14 augusti 2010

    Jag älskar Österrike och åker gärna dit hur många gånger som helst. kan aldrig se mig mätt på den underbara naturen, de höga bergen och dalarna och så förståss alla dessa blommor.\o/

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.