Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Upp i vikt????

  • kranglin 1 augusti 2011

    Hej hopp!
    Jag har en "foster son" på snart 18, han behöver av medicinska skäl gå upp i vikt. Han äter jätte bra när han väl äter. Problemet är att han inte "lägger" på sej, han verkar kunna ät vad som helst utan att öka i vikt. Har ni några bra tips?Han är ca, 171 och väger 56kg.( ADHD problematik och medicin)
    Tacksam för hjälp och råd.

  • husmusen88 1 augusti 2011

    Låter ungefär som i i´min familj, bla min lillebror, han är oxå i samma storlek men bara 16 år.
    Det som fungerar är kolhydrater och fett. Riktig mat alltså samt så bygga muskler. Det sämsta är allt som innehåller socker, det går man ner i vikt av om man är som min familj. Tror det skyndar på förbränningen eller något. Äter han mycket sånt?

    Du skriver, han äter jättebra när han väl äter, vad har han för matvanor? Hur ofta och vad äter han?

  • boz1965 1 augusti 2011

    Kanske lite styrketräning i kombination med proteinrik mat?

  • kranglin 1 augusti 2011

    Skrivet av husmusen88 den 1 aug 2011

    Låter ungefär som i i´min familj, bla min lillebror, han är oxå i samma storlek men bara 16 år.
    Det som fungerar är kolhydrater och fett. Riktig mat alltså samt så bygga muskler. Det sämsta är allt som innehåller socker, det går man ner i vikt av om man är som min familj. Tror det skyndar på förbränningen eller något. Äter han mycket sånt?

    Du skriver, han äter jättebra när han väl äter, vad har han för matvanor? Hur ofta och vad äter han?



    Ja du, skulle inte jag "tvinga" honom att äta så skulle han äta 1ggr/ dag typ. Nu när jag bestämmer så äter han iaf 3-4 ggr/dag. Lunch är de si och så med, eftersom jag och min make jobbar och därmed inte kan kolla upp honom (det är sommarlov ännu.) Det jag petar i honom är husmanskost.

  • husmusen88 1 augusti 2011

    Känns ju inte så konstigt att han är mager om han bara äter en gång om dagen, han behöver få sunda matvanor helt enkelt. Alla är vi visserligen olika, men åtminstonde 2 stora mål mat om dagen behöver han få i sig och sen gärna något därimellan oxå.
    Tränar han något?

    Sen så undrar jag om han har problem med mat? Anorexi, bulimi eller liknande alltså, vanligt på både tjejer och killar. Behöver inte vara så, han kanske bara inte är särskilt intresserad av mat. Eller så är han lat och orkar inte fixa till något.

    Husmanskost, pratar vi om kött och potatis och gräddsåser då? Alla har lite olika uppfattning om vad som är husman:)

  • kranglin 1 augusti 2011

    Skrivet av husmusen88 den 1 aug 2011

    Känns ju inte så konstigt att han är mager om han bara äter en gång om dagen, han behöver få sunda matvanor helt enkelt. Alla är vi visserligen olika, men åtminstonde 2 stora mål mat om dagen behöver han få i sig och sen gärna något därimellan oxå.
    Tränar han något?

    Sen så undrar jag om han har problem med mat? Anorexi, bulimi eller liknande alltså, vanligt på både tjejer och killar. Behöver inte vara så, han kanske bara inte är särskilt intresserad av mat. Eller så är han lat och orkar inte fixa till något.

    Husmanskost, pratar vi om kött och potatis och gräddsåser då? Alla har lite olika uppfattning om vad som är husman:)




    Husmanskost för oss är :kött,sås,pot, fisk, pasta mm.
    Några mat sjukdomar har han inte vad jag vet eller sett. Däremot är han lat, de har han erkänt. Någon riktigt bra relation till mat har han inte eftersom hans mor är missbrukare. Träna gör han inte heller. Om man inte räknar mus förningen vid datorn *LER*.

  • husmusen88 3 augusti 2011

    Aha, då förstår jag problematiken!
    Om det finns färdiglagat, äter han då? Man kan ju göra matiga pajer, pizzabullar och annat som är lätt att värma eller som man kan äta kallt. Min lillebror är lite av en datanörd och latmask, ställer ingen fram mat så äter han inte förrän han är vrålhungrig. Om det inte finns något som det bara är att plocka av i kylskåpet/frysen.

  • The_mama97mia 3 augusti 2011

    Det låter som om ni behöver en mat- och sov-klocka ungefär som Skalmans...

    Jag har också svårt att få barnen att äta regelbundet på sommarlovet, det enda jag kan råda är att se till att det finns ngt plockvänligt i kylen, ring och påminn o säg nu är det nog dags att käka lite, ta xxx som står i kylen.
    Man kan göra i ordning smörgåsar för hela dagen liksom, ha på ett fat i kylen.
    Färdiga pannkakor är toppen som mellis med.

    Medicineringen påverkar också hans ämnesomsättning, samt reglerar ner aptiten har jag för mig.

  • kranglin 3 augusti 2011

    Skrivet av mama97mia den 3 aug 2011

    Det låter som om ni behöver en mat- och sov-klocka ungefär som Skalmans...

    Jag har också svårt att få barnen att äta regelbundet på sommarlovet, det enda jag kan råda är att se till att det finns ngt plockvänligt i kylen, ring och påminn o säg nu är det nog dags att käka lite, ta xxx som står i kylen.
    Man kan göra i ordning smörgåsar för hela dagen liksom, ha på ett fat i kylen.
    Färdiga pannkakor är toppen som mellis med.

    Medicineringen påverkar också hans ämnesomsättning, samt reglerar ner aptiten har jag för mig.



    jo att matlusten minskar är sant när man har denna medicin. Jag har fått in frukost rutinen och middags rutin, så jag ska väl inte klaga allt för mycket. Luncherna jobbar vi på sten hårt. ska prova allt ni föreslagit. tusen tack för alla svar :)

  • Chillit 3 augusti 2011

    Beroende på vilken medicin han tar o vilken nivå han har på sin diagnos kan avslöja mycket, har han dessutom hög ämnesomsättning och att han äter dåligt så måste du hitta ett sätt att aktivera hans hunger o lust att äta t ex. ha mycket av de han gillar och att låta han småäta. Jag äter nästan hela tiden under vakentid gick upp 2 kg. Sen började jag dricka Modifast jordgubbsdryck som mellanmål och gick upp ytterligare 2 kg, modifast är egentligen till för bantning men vid rätt användning kan man vända processen till att gå upp :)

  • TTJ 3 augusti 2011

    Mitt tips är att äta regelbundet, rejäl hemlagad mat med grädde, creme fraiche och riktigt smör. Undvik färdigmat/micromat. Är det dessutom av medicinska skäl borde han kunna få utskrivet näringskomplement via dietisten på vårdcentralen. Det finns massor av olika sorters näringsdrycker som man kan dricka till mat eller mellan målen och olika typer av krämer/puddingar men kan ta som ett mellanmål. Rekommenderar att ni kollar upp det.

  • puhbjornen 3 augusti 2011

    Det är hans medicinering som gör att han tappar hungerskänslan och att hans ämnesomsättning ökar. Be hans läkare eller dietist skriva ut näringsdrycker till honom! Finns i massa olika smaker och han kan säkert hitta någon/ågra som han tycker är goda.

    Lycka till!

  • snapphane 4 augusti 2011

    Läs på Doktor Annika Dahlqvists blogg. Han behöver riktig mat och inte en massa skräpmat. Riktigt smör, kokosfett (ekologiskt t ex Cocosa som finns i bl a Hälsokostaffärer), kött, fisk, ägg. Ställ frågor till Annika Dahlqvist på hennes blogg så kan du säkert få råd av henne. Mycket kunnig läkare.:)

  • kranglin 4 augusti 2011

    Skrivet av snapphane den 4 aug 2011

    Läs på Doktor Annika Dahlqvists blogg. Han behöver riktig mat och inte en massa skräpmat. Riktigt smör, kokosfett (ekologiskt t ex Cocosa som finns i bl a Hälsokostaffärer), kött, fisk, ägg. Ställ frågor till Annika Dahlqvist på hennes blogg så kan du säkert få råd av henne. Mycket kunnig läkare.:)


    Tack:) ska kolla den

  • Chillit 24 augusti 2011

    btw är det Concerta eller Rita-nånting som han tar?

  • kranglin 25 augusti 2011

    Hej! det är Concerta.

  • boz1965 25 augusti 2011

    Skrivet av snapphane den 4 aug 2011

    Läs på Doktor Annika Dahlqvists blogg. Han behöver riktig mat och inte en massa skräpmat. Riktigt smör, kokosfett (ekologiskt t ex Cocosa som finns i bl a Hälsokostaffärer), kött, fisk, ägg. Ställ frågor till Annika Dahlqvist på hennes blogg så kan du säkert få råd av henne. Mycket kunnig läkare.:)


    LCHF är en bra diet, men Annika Dahlqvist är en kvacksalvare som har förbrukat all sin trovärdighet. Bara en liten kärna kvar av hennes "personsekt" som fortfarande stöder henne.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.