Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Urinvägsinfektion!

  • Okänd 18 maj 2008

    :@ ARGH! nu har det hänt Igen. :@
    Har fått Urinvägsinfektion än en gång.
    Börjar tröttna på att ha ont och känna sig kissnödig hela tiden.

    Är det nån därute som möjligtvis har nån huskur mot urinvägsinfektioner?
    Vet att man ska dricka mycket för att liksom "skölja ut" det. Men nåt mer måste det väl finnas!!!

    kramkram
    mycket tacksam för svar!
    //Stina

  • Wombat04 18 maj 2008

    Jag har hört att lite äppelcidervinäger eller annan syra i ett glas vatten varje dag gör miljön, där bakterierna trivs, såpass sur att de gärna vill därifrån. Jag har själv problem med både njurar och urinvägar men jag är bortom dessa enklare behandlingsmetoder. Men testa! Jag vet, det är jättejobbigt att gå runt och knipa ...

  • PinkLadie 18 maj 2008

    tranbär

  • lenajeanette 18 maj 2008

    TRANBÄR, käka torkade och drick tranbärsjuice, kolla noga på förpackningen för vissa sorter innehåller väldigt lite tranbär, kosta på dig den som innehåller mest % tranbär. Drick det även när du inte har infektionen, tranbär gör att bakterierna i urinvägarna inte fastnar lika lätt.
    C-vitamin är också bra att få i sig.
    Avkok på persilja eller persiljerot är också bra.

  • Annlis 18 maj 2008

    Aloe Vera och tranbär, det hjälpte mig. Drick även mycket citronvatten det rensar genom njurarna. Det är ett elände med dessa urinvägsinfektioner.

  • MatAnders 18 maj 2008

    Tråkigt att höra får det jag med ibland men lycka till och krya på dig...

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Nu ska jag komma med något som kanske "låter korkat" men..Tänk på att aldrig sitta på kalla stenar och dylikt. Du har kanske hört det innan men en liten "påminnelse" kan väl aldrig vara fel. :p (Y)
    Har även ett "mormors knep" :p
    Lingon eller rättare sagt..lingonblad, som innehåller glykosiden arbutin. Ett avkok på bladen användes ännu mot urinvägsinfektioner.
    Hoppas du snart kryar på dej igen! *Kram* (L)

  • lennali 18 maj 2008

    Skär citroner i skivor och sätt i en tillbringare med vatten och drick ofta. Det driver ut eländet.
    Hade ofta urinvägsinfektioner när jag var i din ålder. Men det är som Matnjutaren säger, tänk på var du sätter dig när du är ute.

  • lenajeanette 18 maj 2008

    Jag har själv fått det mitt i sommaren, inte roligt.

    Min gamla farmor hade alltid "yllebyxor" så fort det blev kallt, kanske inte så dumt ändå!

  • tina62 18 maj 2008

    Min sonhustru får det titt som tätt och hon kurerar sej med tranbärsjuice, pressad citron i vatten och fläderblomsjuice.

    Lycka Till

  • The_mama97mia 18 maj 2008

    tranbärsdricka ska vara bevisat bra. Allt som är surt tror jag på... Ont ska med ont fördrivas haha.

  • anluk 18 maj 2008

    Säger som flera andra. Tranbärsjuice. Även citron i vatten är bra.

  • Lotten_J 18 maj 2008

    Alla ni som rekommenderar tranbär, vet ni om att tranbär eller preparat med tranbär kan påverka behandling med blodförtunnande läkemedel!!!!!!!! När man är ung äter man ju knappast troligt blodförtunnande läkemedel men vi övriga "gammeltanter" bör veta om detta. Tranbär är ju jättebra annars. Äter själv detta mellan varven. Vad man också bör vara observant på är så att uvi:n inte vandrar vidare upp mot njurarna, då kan man få njurbäckeninflammation vilket inte alls är ovanligt....då blir det inte kul :'( MEN det lär man nog märka. Annars så är tranbär jättebra huskur!!!

  • Clowna 18 maj 2008

    Hejsan!
    Tråkigt att höra att du råkat ut för nästan det värsta lindriga sjukdomen för kvinna. Har varit drabbad två gånger själv. Mitt bästa tips är att dricka två glas tranbärsjuice varje dag det håller eländet borta. Lycka till!!!//Clowna

  • bejofr 18 maj 2008

    Lingon är bra finns i småförpackning som man spär själv, men även det mesta som är surt. Att dricka persilje vatten är också ett sätt att rensa kroppen, ja jag vet att det är hemskt att dricka men vad gör man inte för att må bra:D

  • Smulpajen 18 maj 2008

    Inte roligt alls med infektion. Själv botatde jag mig för många år sen med att dricka MÄNGDER av enbart vatten. Hoppas någon av alla huskurer här fungerar. Krya på dig!

  • Magdalena1961 18 maj 2008

    Jag träffade en kvinlig läkare som berättade att P-piller gör många kvinnor supekänsliga för de bakterier som skapar urinvägsinfektioner och att de kommer sig av att man har samlag. Minsta lilla bakterie startar en infektion. För många är en pencillintablett efter varje samlag det enda som hjälper tills de slutar med P-pillren.

    Ett tips är annars ett glas grapefruktjouice eller tranbärsjuice varje dag. Dessa bakterier trivs inte i sur urin.

    Att partnerns få ny tvål kan också hjälpa, Lactacyd är ett säkert tips.

  • Amika 18 maj 2008

    Skrivet av Magdalena1961 den 18 maj 2008

    Jag träffade en kvinlig läkare som berättade att P-piller gör många kvinnor supekänsliga för de bakterier som skapar urinvägsinfektioner och att de kommer sig av att man har samlag. Minsta lilla bakterie startar en infektion. För många är en pencillintablett efter varje samlag det enda som hjälper tills de slutar med P-pillren.

    Ett tips är annars ett glas grapefruktjouice eller tranbärsjuice varje dag. Dessa bakterier trivs inte i sur urin.

    Att partnerns få ny tvål kan också hjälpa, Lactacyd är ett säkert tips.


    Kissa alltid efter sex... Det hjälper också till så man inte får infektion.

  • Okänd 18 maj 2008

    Tack så hemskt mycket för alla tips! :D
    Citronvatten har jag bälgat i mig nu hela kvällen och tranbär får jag fixa påväg hem från skolan imorrn!(Y)
    Återigen Supertack! (L)

  • irrevirre 18 maj 2008

    Det var länge sedan jag haft det men när jag var yngre och fick symtom kokade mamma örtte. Åkerfräken te.x var väldigt bra. Daggkåpa också. Det stoppade det innan det hann bli så illa. Något annat har jag för mig hette bockhorn, men det smakade så illa så det klarade jag inte. Maskros och ringblomma stod också på mammas repertoar.
    Så jag tycker du skall fråga på hälsokost.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.