Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Urinvägsinfektion!

  • Eken 18 maj 2008

    När jag arbetade inom vården som undersköterska lät vi alltid patienterna dricka lättöl för att det är vätskedrivande. Det viktiga som jag har lärt mig är att dricka mycket för att skölja rent urinvägarna och öl är urindrivande.

    Hoppas det bättra sig!

  • jennymatvrak 27 februari 2011

    Skrivet av Magdalena1961 den 18 maj 2008

    Jag träffade en kvinlig läkare som berättade att P-piller gör många kvinnor supekänsliga för de bakterier som skapar urinvägsinfektioner och att de kommer sig av att man har samlag. Minsta lilla bakterie startar en infektion. För många är en pencillintablett efter varje samlag det enda som hjälper tills de slutar med P-pillren.

    Ett tips är annars ett glas grapefruktjouice eller tranbärsjuice varje dag. Dessa bakterier trivs inte i sur urin.

    Att partnerns få ny tvål kan också hjälpa, Lactacyd är ett säkert tips.


    Ok.... Jag har tvärtom hört från flera håll att Lactacyd ska man ABSOLUT inte använda!!!

  • solvik207 27 februari 2011

    Skrivet av EnLitenVarelse den 18 maj 2008

    :@ ARGH! nu har det hänt Igen. :@
    Har fått Urinvägsinfektion än en gång.
    Börjar tröttna på att ha ont och känna sig kissnödig hela tiden.

    Är det nån därute som möjligtvis har nån huskur mot urinvägsinfektioner?
    Vet att man ska dricka mycket för att liksom "skölja ut" det. Men nåt mer måste det väl finnas!!!

    kramkram
    mycket tacksam för svar!
    //Stina


    Tranbär tranbär tranbär..I alla former.
    Smakra inte gott men är super!
    Man skall dock kolla att det inte slår ut några mediciner man har.

  • Shoutoutloud 27 februari 2011

    min mamma brukar ta några tranbärstabletter från hälsokost de är superbra men ganska dyra.men det kan det vara värt för att slippa ha ont!hoppas du blir bättre snart!hade problem i somras men jag drack massa tranbärsdricka och det blev bättre efter några dagar.JOKK var definitivt godast om än ganska stark. försök att inte använda så mkt tvål och duschcremer och tvätta mest med vatten.

  • Mistys 27 februari 2011

    Är själv en urinvägsinfektionmänniska. Har gått igenom alla undersökningar man kan, ätit all medicin man kan och även fått medicin i förebyggande syfte inför mina förlossningar. Samma man ger patienter inför svåra operationer. Har väl konsulterat alla läkare i Uppsala och gått igenom ca 3 infektioner/månad vissa år.

    Det där med att sitta kallt är en myt däremot varma underkläder i syntetmaterial gynnar bakterierna om dom redan fått fäste. Man får inte bakterier i underlivet av att sitta kallt, möjligen om man sitter naken då. Det måste till en bakterie utifrån för att få en infektion. Det har redan kommit upp många bra tips. Kissa efter sex är a och o. Sura drycker ger bakterien en ogynnsam miljö och den "flyttar" ut ;)
    Våta badkläder - javisst är det dumt men samma där, det beror mer på att vattnet i badkläderna kan innehålla bakterier som kan sprida sig än att det blir kallt.

    Vissa har en tendens att inte kissa ut allt när man kissar . Detta gör att bakterierna får fäste. Så se till att tömma blåsan helt. Dra ev upp knäna lite när du sitter på toan så kommer sista skvätten ut.

    Detta är några tips jag fått av mina läkare genom åren!

  • sju 27 februari 2011

    Många bra huskurser här, och huskurer är nog så bra men...

    En av mina vänner hade återkommande urinvägsinfektioner, och till slut funkade inte ens penicillin för att få bort infektionen. Efter att ha provat en massa olika antibiotika utan vidare resultat gick hennes läkare till botten med varför hon hade dessa återkommande infektioner och varför antibiotikan inte tog. Det visade sig att hon hade kraftigt förhöjt blodsocker, alltså diabetes, och att det var därför hon så lätt fick urinvägsinfektioner och antibiotikan inte hade någon hållbar effekt (eftersom bakterierna trivs otroligt bra i den söta miljön). Så jag tycker man ska ta även någon som kan tyckas vara en ganska trivial åkomma på allvar och be en läkare utreda varför man ständigt har urinvägsinfektioner.

  • blindh 27 februari 2011

    Hejsan!
    Stackars Dig!!! Har ett super tips som verkar på ett par timmar....
    Köp C-vitamer(tuggtabletter) på apoteket...
    Ta 3-4 tab och tugga dem väl.. svälj med mycket vatten
    Tag sedan 1 tab varannan timma...
    de förjande 2-3 dagarna tag 3 tabletter /dag...

    sedan ska du var bra..(Du blir oftast smärtfri efter ett par timmar ,första dagen..)

    lycka till

  • Hilmer54 27 februari 2011

    1tsk bikarbonat i ett glas vatten x3/dag.
    Då ändras ph värdet i urinen.
    Detta drack jag och tog UVA-E tabletter från hälsokost.

  • svengelsk 27 februari 2011

    Jag har också använt mig av bikarbonat och mjölon preparat (uva ursa). Paracetamol kan tas för att lindra smärtan. Någon gång på 80-talet läste jag en bok av Angela Kilmartin och sedan klarade jag mig i många år. Hon har en web site.
    Jag tror man nedsätter imunförsvaret om man blir kall, så det där med kalla stenar och våta baddräkter skall man nog undvika.
    Drick extra vatten men se till att det inte är för kallt.

  • MosterNettan 27 februari 2011

    Skrivet av Misty09 den 27 feb 2011

    Är själv en urinvägsinfektionmänniska. Har gått igenom alla undersökningar man kan, ätit all medicin man kan och även fått medicin i förebyggande syfte inför mina förlossningar. Samma man ger patienter inför svåra operationer. Har väl konsulterat alla läkare i Uppsala och gått igenom ca 3 infektioner/månad vissa år.

    Det där med att sitta kallt är en myt däremot varma underkläder i syntetmaterial gynnar bakterierna om dom redan fått fäste. Man får inte bakterier i underlivet av att sitta kallt, möjligen om man sitter naken då. Det måste till en bakterie utifrån för att få en infektion. Det har redan kommit upp många bra tips. Kissa efter sex är a och o. Sura drycker ger bakterien en ogynnsam miljö och den "flyttar" ut ;)
    Våta badkläder - javisst är det dumt men samma där, det beror mer på att vattnet i badkläderna kan innehålla bakterier som kan sprida sig än att det blir kallt.

    Vissa har en tendens att inte kissa ut allt när man kissar . Detta gör att bakterierna får fäste. Så se till att tömma blåsan helt. Dra ev upp knäna lite när du sitter på toan så kommer sista skvätten ut.

    Detta är några tips jag fått av mina läkare genom åren![/qu

    Samma tips som jag fått. Jag gör allt rätt utom en sak. Jag går inte på toa när jag är kissnödig. Väntar in i det sista och sen kissar jag inte "färdigt" alla gånger för att jag är stressad. Såå korkat, när jag vet resultatet...
    Lycka till med kisseriet! Låt det inte gå för långt...

  • Sweetheart_87_ 27 februari 2011

    Jag brukar dricka mycket c-vitamin, brustabletter. tar 2-3 stycken i ett glas med vatten och dricker och sedan tar ja de några gånger per dag.. tills symtomen är borta då tar jag en per dag. och dricker mycket vatten.

  • amoz 27 februari 2011

    Blev lite konfunderad när jag läser inläggen i denna tråd för om jag inte är ute och cyklar så startade denna tråd den 18 maj 2008{dont-know} så jag tror kanske att den som skrev det första inlägget har blivit bra annars vore det riktigt tråkigt. Men visst är det alltid bra med tips och råd ändå.

  • chrisq 27 februari 2011

    :DDfins ju fler som har problem o får jälp jag själv dricker ett glas tranbärsjuice var morgon gud vilken hjälp kommer inte ihåg sist jag hade det

  • amoz 27 februari 2011

    Ja naturligtvis gör det det. Jag dricker faktiskt också tranbärsjuice varje morgon och har gjort så sedan jag hade njurstensanfall för ett antal år sedan. Tror och hoppas att det hjälper.

  • lillawe 27 februari 2011

    Björkblad är också väldigt urindrivande ! Bra att plocka innan midsommar och torka till kommande vinter...{highfive} //lillawe

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.