Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Utlandssvenskar

  • Superbruden 29 april 2008

    Jag har förstått att det är en hel del folk som inte bor i Sverige precis som jag. Kunde vara kul att utbyta erfarenheter/inhemska recept m m.
    Jag bor för tillfället i Tjeckien och ska efter två års utlandsvistelse flytta hem i slutet på juli. Känns konstigt men skönt.

  • farmoringer 29 april 2008

    Jag bor visserligen i Sverige hela tiden, men tycker det vore skoj om ni "utlandssvenskar" la in recept på mat från respektive land ni bor i. Kunde ju vara jättekul att testa...(Y):p

  • anluk 29 april 2008

    Skrivet av farmoringer den 29 apr 2008

    Jag bor visserligen i Sverige hela tiden, men tycker det vore skoj om ni "utlandssvenskar" la in recept på mat från respektive land ni bor i. Kunde ju vara jättekul att testa...(Y):p


    Håller absolut med. Är man på plats får man ju helt annan insyn och vinklar på den inhemska maten. (Y)

  • maggi 29 april 2008

    Hejsan på Er alla. Själv bor jag i Grekland. Jag har satt in en del grekiska mat-
    rätter, som ni kan se på min sida. Fast har även en del svenska recept.(Y)

  • Glitterfia 29 april 2008

    Jaaa :D
    Det vore intressant och kul (Y)
    Har ni utlandssvenskar ändrat era vanor och lagar numera landsinspirerat?

  • Superbruden 30 april 2008

    Skrivet av Glitterfia den 29 apr 2008

    Jaaa :D
    Det vore intressant och kul (Y)
    Har ni utlandssvenskar ändrat era vanor och lagar numera landsinspirerat?


    Måste säga att jag är rätt så tråkig... Har lagat landets goda Bramboracki, en slags potatisplättar (typ rösti) med massor med vitlök men annars tycker jag att de inte har någon särskild, god specialitet..
    Hur upplever ni som bor utomlands folket? Kan vara intressant att höra hur folk i olika länder beter sig. Kan berätta att tjeckerna för det mesta är trevliga när man träffar dem ute på t ex en restaurang men går jag och handlar blir jag bemött med sura miner. En förklaring fick jag häromdagen när jag lyckades konversera på tyska med en manlig kassör, han tycker vi svenskar är otroligt långsamma. Detta p g a att vi lägger varorna fint och prydligt på bandet men tjeckerna slänger upp allt på en gång...
    Hur har ni det när ni är ute och handlar?

  • frucaos 30 april 2008

    Jag bor ju i "tråkiga Norge", inte så hemskt spännande. Det liknar Sverige en hel del. De har ett par rätter som väl kan anses som typiskt norska - sodd (en gryta/soppa med köttbullar, potatis, morötter och något mer), och fårikål, men det äts visst i Sverige också har jag förstått. Är oavsett inte så förtjust i någon av dem.:o
    Har även bott i Sydafrika - och därifrån kan ni hitta en del recept på min sida. Bara saker jag tycker om!

  • Superbruden 30 april 2008

    Skrivet av frucaos den 30 apr 2008

    Jag bor ju i "tråkiga Norge", inte så hemskt spännande. Det liknar Sverige en hel del. De har ett par rätter som väl kan anses som typiskt norska - sodd (en gryta/soppa med köttbullar, potatis, morötter och något mer), och fårikål, men det äts visst i Sverige också har jag förstått. Är oavsett inte så förtjust i någon av dem.:o
    Har även bott i Sydafrika - och därifrån kan ni hitta en del recept på min sida. Bara saker jag tycker om!


    Tack frucaos, jag har laddat ner massor av dina smaskiga recpet...

  • TweetyPie 30 april 2008

    Hej!
    Här kommer en annan utlandssvensk - jag har bott i Oregon, USA några år nu. Jag är glad, för det mesta som jag som svensk behöver för min matlagning/bakning kan jag få tag på här. Hur är det i länder som Grekland o Tjeckien, är det saker som ni saknar där? Jag har lagt in några amerikanska kakrecept på min sida. Det mesta är väldigt sött här, o kan inte riktigt mäta sig med våra svenska bakverk. Men det finns en del som är gott! Men Hershey's chokladen kan jag bara inte tåla... fy... nej, då åker man till IKEA o köper mmmm - marabou...

  • maggi 30 april 2008

    Visst är det en del saker man saknar som tex sirap ,piffi allkrydda,, bernaisesås. Men som tur är finns ju IKEA, som en nödlösning här. Där kan man köpa mycket gott tex äpplevodka(Y) för Ikea, i utlandet. (Thessaloniki)(Y)

  • 3 maj 2008

    Sirap importerar jag via gàster som kommer pà besòk. Aven kardemumma och kòttfàrskrydda. Annars saknar jag inte sè mycket. Kanske fàrskpotatis och matjesill. Sàttpotatis har jag ochsà importerat och satt i min tràdgàrd men det blir inte samma sak. Troligtvis beror det pà att det àr fòr lite ljus. De vàxer fòr làngsamt.

    Jag lagar nog mest italienskt. Speciellt sommartid dà jag tar vara pà allt fràn grònsakslandet. Tànker, nàr jag har tid och lust, làgga in ett recept pà Torta d\'erbi (rakt òversatt: gràstàrta, det làter vàl làckert) men fòr att gòra dessa \"torte\" behòvs extra fint vetemjòl annars àr det svàrt att dra ut ett tunt bròdskal. Med vanligt vetemjòl àr det nàstan omòjligt. Dàrfòr undrar jag om det finns extra fint vetemjòl i Sverige?

    En lustighet fràn Italien: hàr làgger man pà duken pà bordet nàr man skall àta och tar av den efteràt.

  • piusamadeusmozart 3 maj 2008

    Skrivet av piusamadeusmozart den 3 maj 2008

    Sirap importerar jag via gàster som kommer pà besòk. Aven kardemumma och kòttfàrskrydda. Annars saknar jag inte sè mycket. Kanske fàrskpotatis och matjesill. Sàttpotatis har jag ochsà importerat och satt i min tràdgàrd men det blir inte samma sak. Troligtvis beror det pà att det àr fòr lite ljus. De vàxer fòr làngsamt.

    Jag lagar nog mest italienskt. Speciellt sommartid dà jag tar vara pà allt fràn grònsakslandet. Tànker, nàr jag har tid och lust, làgga in ett recept pà Torta d\'erbi (rakt òversatt: gràstàrta, det làter vàl làckert) men fòr att gòra dessa \"torte\" behòvs extra fint vetemjòl annars àr det svàrt att dra ut ett tunt bròdskal. Med vanligt vetemjòl àr det nàstan omòjligt. Dàrfòr undrar jag om det finns extra fint vetemjòl i Sverige?

    En lustighet fràn Italien: hàr làgger man pà duken pà bordet nàr man skall àta och tar av den efteràt.

    Jag var visst inte inloggad.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.