Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad äter du helst?

  • segerwitch 6 september 2008

    Skrivet av sussie755 den 6 sep 2008

    Skrivet av segerwitch den 6 sep 2008

    Skrivet av Smulpajen den 2 sep 2008

    Skrivet av segerwitch den 23 aug 2008

    :'(En riktig taco som i mexico, jag längtar så efter det! inte den surrogaten som finns här:'(
    (Y)Pasta i alla former(Y)

    Du, hur gör man riktigt tacos? Det skulle jag gärna prova(L) Har också hört att det vi äter här är surrogat:(


    Vad jag kallar riktiga tacos är: majstortilla den smakar inte som den vi kan köpa här,den är mycket tunnare och den är vit, (det gick att få tag på den djupfryst i göteborg i mitten på 1990 talet på ica citygross, dom tog inte in den mer)den fylls med olika grytor (har aldrig sett en taco med köttfärs i mexiko)sen i norra mexiko har man vetetortillan, även den mycket tunnare en de som säljs här,där har man även olika grytor att fylla med, tacos räknas aldrig som middag,vetetortillan är ok i smaken, men alldeles för tjock, sen finns det en uppsjö av amerikaneserade rätter, som äts av "pochos" mexikanare som bor i Usa.



    Nu blev det galet, så här skulle jag ju göra...

    Vad är det för grytor man fyller med då, vad kan de innehålla? De här amerikaniserade tacosen då, har du någon erfarenhet av sånna? Är jättespännande o höra hur man själv kan variera sina tacos ju...!


    :pTacos fyllds chili, mole poblano som är en stark sås med olika chilisorter, finns färdig mole att köpa i stockholm på
    chez-albert, den såsen har man till chyckling, sen finns det mole verde, grön mole också olika chilisorter och tomatillo en grön tomat, det vill säga man kan fylla med vilka grytor som hällst,men de får naturligtvis inte vara för vattniga, men dett har inte de tillbehör som används här utan det kan vara guacamole eller en salsa, de jag menar med arerikaniserade tacos är tex, burritos de är helt olika i mexico än de som finns i usa, i usa har man jättemycket fyllning i burritos, men i mexico friteras de och är smala, sen finndet enchiladas,de skiljer sig från norra mexico till södra mexico i norr äter man mest vetetortillas och i söder mer majstortillas och som jag tidigare skrev mycket mycket tunnare och GODARE! Enchiladas görs på samma sätt som tacos med lägges bredvid varandra i en form, sen strör man ost över dem och in i ugnen,:Nä nu får jag sluta! kan hålla på i evigheter och prata mexicos mat:D(Y)(Y)

  • Eery 6 september 2008

    Skrivet av bakakaka den 3 sep 2008

    Vita kroppkakor görs på kokt potatis och fylls med rökt fläsk. Grå kroppkakor görs på mest rå potatis, men även lite kokt potatis och fylls med rimmat fläsk. Det är faktiskt två helt olika rätter med olika tillbehör. Fast tillbehören varierar ju säkert. Jag brukar ha vanlig vit sås till vita kroppisar och ovispad grädde och lingonsylt till de grå. Mums!!

    ahhaaa har jag lärt nått nytt idag med

  • Tiadina 6 september 2008

    Färsk dillkokt potatis med vispgrädde och gräslök:p

  • irko 7 september 2008

    Knäckebröd helst då Havreknäcke (i love it) Brieost, Kaffe och banan utan det blev livet torftigt!(Y)

  • Madelen73 11 september 2008

    Mitt liv skulle bli tomt utan ost...jag älskar verkligen ost, brie, hårdost...jaa OST!

  • Wombat04 11 september 2008

    Av allt gott som finns på denna jord måste jag säga ... TOMATSALLAD. Jag går ofta omkring och längtar efter tomatsallad med rödlök eller vanlig gul lök och krossad vitlök, olja och vinäger och gärna litet riven färsk basilika också. Tyvärr har mina magproblem inte tillåtit mig att äta rå lök på alldeles för lång tid, men häromdagen kunde jag inte hålla mig längre utan gjorde en skål med tomatsallad och jag kände mig som den törstande i öknen måste ha känt sig vid åsynen av en oas. Att någonting kan smaka så gott!

  • The_mama97mia 16 januari 2010

    o så puffar vi lite för denna tråd då...
    Jag vidhåller att potatis i nästan alla former är min LIVRÄTT - på det sättet att livet vore enormt trist utan det.

    O så måste jag få äta fisk minst en gång i veckan.

  • lena4 17 januari 2010

    Skrivet av mama97mia den 17 jan 2010

    o så puffar vi lite för denna tråd då...
    Jag vidhåller att potatis i nästan alla former är min LIVRÄTT - på det sättet att livet vore enormt trist utan det.

    O så måste jag få äta fisk minst en gång i veckan.



    Håller med dig mama97mia kan inte vara utan potatis. Helst inte gratäng.(L)
    Sen är ostar i alla former ett måste för mig.(Y)
    Här äter vi fisk minst en gång i veckan också(Y)

  • Vetebullen 17 januari 2010

    Alla skogens och trädgårdens bär och frukter och örter i alla former. Främst Lingon, bläbär och jordgubbar och yougurt.

  • chrisq 17 januari 2010

    (Y) oj här skulle man ju behöva flera sidor haha men detta vill jag gärna äta hälleflundra ,en rejäl kött bit, kalops,kålpudding.köttbullar med gräddsås,kyckling i alla former ,stekt strömmimg med mos ja gud skulle kunna sitta här länge hihi (L)(L)(L)

  • Roggan 17 januari 2010

    Pitepalt skulle jag inte kunna vara utan!

  • kari58 17 januari 2010

    Makaroner o köttfärssås, kålpudding, potatis (Y)

  • smeand 17 januari 2010

    Jag älskar all slags ost, skaljur och min hemmagjorda majonäs som jag smaksätter på olika sätt och har till det mesta(L)

  • redd 17 januari 2010

    Vilken udda fråga och udda svar, inte en enda som sagt oxfile t.ex. ;)

    Har inget bra svar på frågan så tar saker som jag verkligen skulle sakna.

    Kylskåpstömnings soppa (man rensar ut kylen på rester, rotfrukter etc. och kokar en mustig soppa på det).
    Kan även bli sjukt sugen på
    Het baconpasta på 10 minuter

    Eftersom dagarna när det serveras köpebröd hemma kan räknas på ena handens fingrar så är nog brödet vi äter en kandidat också ;)

    Vår kokboks surdegsbröd

  • Erajscha 17 januari 2010

    Mycket kan man klara sig utan även om man gillar det men det jag skulle sakna mest om jag t.ex. skulle hamna i en helt annan matkultur etc är:

    * ost
    * spaghetti och köttförsås
    * grillat fläskkött
    * nötter
    * råbiffsknäckmacka

  • Ylvasvea 17 januari 2010

    Palt. Pitepalt. Finns inget godare! Tycker jag.

  • jimboz 17 januari 2010

    Lasagne och Pizza är favoriter men inte så nyttigt....
    Morsans Tomatsill är oslagbar.

  • hansdotter 17 januari 2010

    Mammas bogfläskgryta.
    Palsternackor.
    Persiljerot....

    Å det finns mycket gött som jag skulle sakna om jag inte fick det igen...

  • Lenael 17 januari 2010

    Naturell yoghurt med färka eller frusna bär/frukt. (L)
    Morgonkaffe. (Y)

  • Dintan 17 januari 2010

    Ost och tomat skulle jag ha svårt att klara mig utan!

    Ost av alla sorter och tomater på längden, tvären och bredden!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.