Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad får INTE finnas på ditt julbord?

  • gogo 25 november 2008

    ingen coca cola på julbordet....dricker istället julmust och egen gjort enbärsdricka....som ger den härliga juliga smaken.....den har vi druckit i många år och utan den ingen jul.

    Undviker själv alla syltor och pastejer, samt grönkålen............satsar hellre på fisk i olika former, sill, sillsallad, sötost, skinka..hembakt tunnbröd...för mig är det jul. Men gubben vill ha lite syltor......så där får jag ge mig.

  • elpatron 25 november 2008

    frugans trasiga cykel vill jag slippa se på bordet, jobbigt om det kommer kedjeolja på skinkan, eller om en trampa skulle lossna o ramla ner i den inlagda sillen, då kanske sillen trampar iväg.

  • Lenkan 25 november 2008

    Jag vill absolut inte se min styvfar naken på julbordet med ett äpple i munnen och senap på skinkan.

  • frucaos 25 november 2008

    Hehe, all julmat ... Jag håller mig undan julmaten hemma, det blir ofta julbord på andra ställen, och jag tycker att det räcker gott och väl med ett julbord om året.
    Julgodis däremot blir det mycket av!

  • elpatron 25 november 2008

    Skrivet av Lenkan den 25 nov 2008

    Jag vill absolut inte se min styvfar naken på julbordet med ett äpple i munnen och senap på skinkan.


    haha, dagens bästa (Y)

  • boz1965 25 november 2008

    NÄ SKÄRP ER NU!!! Vi talar om maträtter och inte diverse skrot!

  • elpatron 25 november 2008

    boz: tråden handlar om vad vi INTE vill se på bordet.....

  • scako 25 november 2008

    Kalvsylta, aladåber eller annat med gele i. Det är går helt bort från inte bara julbordet.
    Hade en lärarinna som tvingade mig att sitta kvar hela lunchrasten och tvinga i mig 2 skivor med kalvsylta. Usch, fy och blä. Kan inte ens se någon äta det.
    Annars är cola ok för mig på julbordet av den enkla anledningen att jag inte gillar must sedan några år tillbaka. Sorry! :o

  • Elbrujo 25 november 2008

    (N)Den där vita dallrande lutfisken(N)

  • zudette 25 november 2008

    julskinka och senap klarar jag mig utan och skulle inte hamna på mitt julbord om jag fick bestämma själv men det får jag ju inte..... som tur är......

  • marialm 25 november 2008

    Coocacola eller inte, spelar ingen roll. Jag dricker det inte i alla fall. Hos oss hör aspriten inte hemma på julbordet. det är barnens dag. sprit, om man vill ha det, kan man dricka andra dagar tycker jag

  • elpatron 25 november 2008

    gräshoppor, myror i chokladsås, ormkött, sälögon, aphjärna avvisas direkt på mitt bord oxo.

  • Babzan 26 november 2008

    Ingen strömming på mitt julbord tack! Inte heller några geleiga pateér och liknande "joks":(

  • Feffy 26 november 2008

    Ja var det så att jag åt julbord helt själv eller kanske med sambon är det en del som skulle få försvinna men nu äter vi julbord med mina föräldrar, mormor och ibland andra släktingar och det som är totalförbud är LUTFISK.

    Grisfötter viste jag inte ens att man kunde ha på julbordet, så skulle någon vilja ha det skulle jag tvärvägra.

  • farbr 28 november 2008

    I min familj och släkt har alla så olika bakgrund när det gäller mattraditioner och mat de inte tål eller gillar att det finnas med allt möjligt för att alla ska trivas och känna julstämning. Numera är de som måste ha sina grisfötter i gleé inte längre i livet så grisfötterna kan vi glömma, men inte skulle jag tveka att sätta fram dem på julbordet om någon gäst skulle tycka att de var viktiga. Själv minns jag den vedervärdig lutfisken som alltid skulle vara med. Nu tycker jag den är en befriande variant till allt kött och har lyckligtvis en dotter och svärson som gör mig sällskap. Min man och mina andra barn serverar sig då något annat.
    Våra julbord har fått dukas upp med mat för Skåningar, Värmlänningar, Jämtar, Hallänningar, Smålänningar, Japaner, Vegetarianer och köttianer så variationen har varit stor genom åren. Det är det som gör julen så rolig. Det är tradition och variation. Allt utom trist vardagsmat. Det har ingen som helst betydelse att det finns såväl cola som vin och öl, svagdricka som julmust på julbordet.
    Julen är en underbar högtid då vi inte måste tänka på allt elände som vi annars gör för vi är ju solidariska och delar med oss till alla, utan usch och vad äckligt!

  • Geronimo 28 november 2008

    Skrivet av segerwitch den 23 nov 2008

    (N) Så länge jag kan försvara mig! Så kommer ingen LUTFISK ens i närheten av mitt julbord!!(N)
    Sen Håller jag med boz1965 om colan(N) Men är det någon som vet var man får tag på riktig Julmust???:'(


    Guttsta Bryggeri mellan Köping och Kolsva.
    Dom har orginalreceptet sen... kommer inte ihåg årtalet.
    Den är bara såååå god!
    Ha de´!

  • pinglan_76 28 november 2008

    Jag vill ha ett tradisionellt julbord därför kommer de aldrig att ses saker som wasabisill, pestosill, Cole Slaw, kikärtsröra eller typ asiatiska kryddor som koriander.
    heller grisfötter än hummus på mitt julbord!

  • Mysan59 28 november 2008

    Skinka vill jag inte ha på mitt julbord! (N) Inget kött alls, eftersom jag inte äter det. (Förutom fisk och skaldjur)

    Däremot en stor skål med hemmagjord skagenröra, som blivit en jultradition hos oss.

    Äter också gärna ägghalvor, sill och Jansson, det räcker bra.

    Och till det, julmust...(H)

  • JohannaY 29 november 2008

    Kan sträcka mig till julöl på julbordet, abslut ingen sprit!! Det dricker man ju ändå på nyår..... Det finns mycket som inte får finnas på julbordet men mer som måste finnas. Vi brukar kunna hitta på lite nya röror och så, vissa bli hittar, andra gör vi aldrig mer om. (H)

  • anti 29 november 2008

    (N)det som inte får finnas på mitt julbord är bönor,sylta,grisfötter och lutfisk inget av det är gott.
    (Y)det som är gott är vilt julbord hoppas att det är någon som smakat det ,det är suveränt gott.var på ett för ca 5 år sedan sedan gick vi dit några år i rad tills de sålde stället sen har vi inte hittat nåt liknande tyvärr:(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.