Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad penslar man bröd med om man inte kan använda ägg???

  • MammaIrene 11 september 2008

    HEj, jag skall baka bröd i morgon tänkte jag, jag ÄLSKAR att baka(Y), men i de recept som jag bestämt mig för står det att jag skall pensla bröden med ägg o sedan ha på solrosfröna...
    Min son är alergisk mot ägg så det kan jag inte ha, men jag vill ändå gärna ha på solrosfröna.....:'(
    Finns det något annat jag kan pensla bröden med som gör att solrosfröna fäster lika bra?

    Tacksam för svar!

  • bernit 11 september 2008

    Jag vet en bagare som penslar med skirat smör - jag vet tyvärr inte vilken sorts bröd det var

  • lennali 11 september 2008

    Du kan pensla matbrödet med vatten och sirap.

  • grill 11 september 2008

    Vatten går bra (Y)(Y)

  • festmaten 11 september 2008

    Min dotter tål inte heller ägg, hon brukar pensla med mjölk eller vatten. Och det funkar hur bra som helst(Y)

  • MammaIrene 11 september 2008

    Fäster verkligen solroskärnorna om man bara penslar med mjölk eller vatten då, tänkte också på skirat smör men vill ha dem så nyttiga som möjligt också..........
    Tack för alla svar!

  • bjuranna 11 september 2008

    Jag brukar ta antingen smör i hett vatten eller vatten + sirap. Funkar bra om man vill ha en mjuk yta på brödet.

  • Smulpajen 11 september 2008

    Limpstrykning enl Jan Hedh:
    10 g potatismjöl och 50 g vatten blandas till en redning. Koka upp 200 g vatten, vispa ner redningen och låt koka upp. Penslas på varma bröd för att ge dom glans.
    Passar bl a till skållade bröd, limpor, vörtbröd, schweiziska bröd m.m.

  • tantdrake 11 september 2008

    Och jag penslar allt bröd med en blandning av kallt kaffe, lite vatten och sirap :p Sååå gott! Säkert inte nyttigt alls

  • The_mama97mia 11 september 2008

    hmmm.. tänker lite på fett-skräck som ibland blossar upp här.
    Jag skulle istället pensla med olja, smält smör , eller blanda smält fett med vatten, mjölk etc...
    Du hittar nog på ngt bra, låt oss veta sen!!!!!!!!
    /Mia

  • irrevirre 12 september 2008

    Det är nog lite knepigt att få frön att fastna om man inte använder ägg är jag rädd mammairene.

  • anluk 12 september 2008

    Jag har använt mjölk om jag inte haft ägg att pensla med.

  • monac 12 september 2008

    ANVÄNDER :
    Rapsolja.:) där det inte går att använda ägg!
    Det blir inte lika vacker färg som med ägg men vad ska man göra?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.