Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

vad ska jag göra med mina lammstekar?

  • Shoutoutloud 10 september 2009

    Hjälp!
    har 2 st benfria lammstekar i frysen på ca 1 kg vardera. har aldrig lagat lamm. funderar på att göra souvlaki, har någon nåt annat förslag på vad jag kan göra? har ingen kötttermometer så jag vet inte om jag kan laga den i ugnen, då kanske det är bättre att göra i gryta på spisen?tacksam för svar/förslag

  • Majainorr 10 september 2009

    En tråd som passar mig verkligen. Kommer att få tag på ett lamm i höst och jag är helt novis med allt vad lammkött heter! Alla recept på lammkött tas emot glädje!

  • Okänd 11 september 2009

    När höstkylansätter in passar det kanske med en soppa!

    Libyan Soup

  • sikaal 11 september 2009

    "Lammstek på potatisbädd" är en höjdare! (Y) Skall se om det finns på MK, annars skall jag lägga in det!

  • sikaal 11 september 2009

    Här kommer mitt recept på lamm, jag hittade ett annat här på MK också :D
    Lycka till!

    Lammstek på potatisbädd (variant)

    Lammstek på potatisbädd

  • safir74 11 september 2009

    Ah då får du lov att införskaffa dig en köttermometer. :) finns billiga att köpa i livsmedelsaffären..
    Själv brukar jag göra lammstek provencale med ugnsrostad sötpotatis med denna goda rödvinssås till.

    Bentes SUPERGODA rödvinssås

    lägger också in lammstek provencale (själv köpte jag en som var färdigkryddad)

    Lammstek provencale med rostad färskpotatis och gräddig sås

  • popik 11 september 2009

    Använd lammkött istället i denna rätt
    Anticuchos-grillspett från peru

    Eller en god soppa
    Harira från Casablanca

    En god och saftig lammstek
    Lammstek med omanska kryddor

    Och här kommer kryddblandningen till lammsteken
    Omani bizar

  • Shoutoutloud 11 september 2009

    tack för förslag och recept.!undrar dock fortfarande om man kan tillaga den i gryta på spisen...som med vanlig stek?

  • MatAnders 11 september 2009

    Jag har ett gott lamm recept som du steker i järngryta med svag kaffesmak det blir en kanongod sås, kolla på den.

  • farmoringer 11 september 2009

    Här kommer ett recept från mig..

    Kryddig lammgryta

  • gimmiahug 11 september 2009

    Skrivet av ladymarmalade den 11 sep 2009

    tack för förslag och recept.!undrar dock fortfarande om man kan tillaga den i gryta på spisen...som med vanlig stek?




    Jadå, det kan du! En stek är en stek så kör på bara! Annars kan man ju steka i ugn utan termometer också, jag brukar steka mina på en 180 grader i 40-60 minuter per kilo kött (beroende på hur genomstekt jag vill ha den).

  • bayrare 11 september 2009

    Jag skulle verkligen föredra att steka den i ugn på 150 grader, Då blir den svagt rosa och saftig helt igenom. Gnid in den med salt och vitlök om Du tycker om det. Servera även gärna med vilökssmör och en god potatisgratin.
    :p
    Anita

  • maggi 11 september 2009

    Riktigt gott blir det om du sticker små hål i steken och petar in vitlöksbitar. Gnid in steken med salt och peppar och rosmarin ställ den i ugnen 180-200 grader tills du känner att den är genom stekt ca 1timme ev mer.
    Verkligt mört blir det om du har en lergryta. Du kan även lägga i klyftpotatisar där.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.