Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Välkomstdrink + enkel och god efterrätt

  • Bappi 29 december 2008

    Ska göra en vanlig nötstek som varmrätt och vill ha tips på en enkel välkomstdrink som alla gillar plus en god och enkel efterrätt till nyår. Det finns för många recept i receptbanken och jag gör det enkelt för mig på detta vis genom att fråga just du och du :D /kram Bappi

  • The_mama97mia 29 december 2008

    Enkel välkomstdrink - Bål brukar ju gå hem.
    Vi ska ha mojito här, (rom, mynta, lime).
    Annars är ju Kir Royale gott o festligt.

    Enkel efterrätt blir det här med, glass, ngn sorbet ? och färska frukter till.

  • farmoringer 29 december 2008

    Jag säger ungefär som mama97mia. Färsk fruktsallad. Går hyfsat fort att skära ner och gott är det. Till det halvtinad glass--

    Drink. Jag själv funderade på den här
    GI Daiquiri

    Men har inte riktigt bestämt mig.

  • Bappi 29 december 2008

    farmoringer vet du om man känner av honungsmaken? För en av gästerna hatar honung *fniss*
    Vilka frukter brukar du använda? Låter det tråkigt med stek eller .... till nyår?
    /kram Bappi

  • farmoringer 29 december 2008

    Har inte en aning om honungen är genomträngande. Men man kan ju ta råsocker istället då som det står. Jag har ju inte prövat denna drink. Såg den när den skrevs in häromdagen och tyckte den verkade god..
    Inte vet jag om stek låter tråkigt för att det är nyår. Oftast är det ju sånt folk inte hinner göra själva så det kan visst vara uppskattat..
    Till fruktsalladen brukar jag använda "vanlig" frukt plus att jag har lite kiwi och kanske nån annan exotiskt frukt.

  • lennali 29 december 2008

    Hej Bappi
    Håller med mamamia, en bål är väl ett bra alternativ, förslag till bål.
    Päronbål

    Pannacotta är enkel att göra och dessutom kan den göras dagen innan, förslag på en mycket smaskig och god pannacotta får du här.
    Pannacotta med Center

    Annars en enkel fruktsallad, kan också förberedas.
    Fruktsallad i kryddig lag

  • Bappi 30 december 2008

    Tack för alla fina förslag och ni är guld värda :D
    Gott Slut och Ett Gott Nytt år/ kram Bappi

  • Kirunakocken 30 december 2008

    något trevligt till fördrinken är också att göra tunnbrödrullar med rökt renstek. Tag tunnbröd och "smöra" med cantadou pepparrot, strö på finhackad renstek (eller annat rökt kött eller fisk eller bara grönsaker) lite finhackad rödlök, frysta lingon och strimlad gräslök, rulla ihop till en rulle, kyl ned en stund och skär sedan till lagom stora smakbitar. Enkelt,trevligt och himla gott! Avancerad variant: gör egen färskost av gräddfil och tillsätt nymald pepparrot!

    Johankock

  • festmaten 30 december 2008

    Jag hittade häromdagen ett recept som jag ännu inte hunnit prova. Men jag tycker det låter väldigt gott
    Pannacotta med päronkompott och karamelliserade valnötter

  • Bappi 31 december 2008

    Tunnbrödsrullar är gjorda så många gånger pga. dom är goda men tack ändå :D
    Tack för spännande efterrättsrecept och... kommer flera bjudningar och då....
    /kram Bappi

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.