Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vego-undran

  • boz1965 4 december 2009

    På sistone har det varit en del "avslöjanden" om grisskötseln på landets gårdar. Sant eller falskt ska jag låta vara osagt, men det har ju vållat en hel del debatt i mer eller mindre hetsiga ordalag emellanåt.

    Nånting som har slagit mig i den här debatten och som jag har undrat över är det här med substitut för kött. Det finns vego"skinka", vego"lax", vego"bacon osv...

    Varför vill man ha substitut för kött om man för en vegetariskt livsstil? Varför görs de här produkerna för att både SE UT som, och SMAKA som kött?

    Då infinner sig också de här frågorna i mitt huvud:

    1. Är det inte dubbelmoral?
    2. Är det inte bättre att hitta på nåt ANNAT än nåt köttliknande jox (med en massa E-nummer i för att det ska hålla ihop och behålla formen) istället för SUBSTITUT för kött?
    3. Man hävdar att djurhållning förorenar miljön på samma gång som man själv klär sig i plagg av petroleumbaserade syntetmaterial och sätter i sig de här E-nummerna med god aptit.

    Ja, det blir ännu fler frågor om man tänker efter, men det räcker med dessa tre så länge.

    Nån insatt vegetarian/vegan som kan förklara dessa paradoxer för mig?

  • Gnurf 4 december 2009

    Jag tror det är en fråga om Användningsområden, Smak och Igenkänning. Man försöker helt enkelt tipsa om ovanstående med hänvisningar till befintliga traditionella produkter.

    Men det är bara min uppfattning som radikal Vegan :D

  • boz1965 4 december 2009

    Radikal? Inte militant väl? :p

  • The_mama97mia 4 december 2009

    Jag har också tänkt i dom banorna Boz. Varför i all världen vill jag ha ngt som liknar köttbullar? Det finns ju så mycket gott att göra av bara grönsaker och rotsaker, bönor och linser. Är det inte så att vi som är icke-veganer tänker att det måste finnas ngt alternativ till gräsätarna med så dom inte sitter och blir avundsjuka på min biff?

  • boz1965 4 december 2009

    Gräsätarna... AHAAA! Du menar kossorna på ängen! *snilleblixt* :p

    Nä ärligt, om de nu är sådana enorma motståndare till allt vad kött heter så har jag liiite svårt för att få det att gå ihop att man vill ha köttliknande livsmedel i alla fall. Hade jag valt den livsstilen hade jag gjort allt för att det INTE skulle likna kött, utan snarare att det skulle vara så naturligt som möjligt. Och jag hade framförallt undvikit processad mat i möjligaste mån.

  • The_mama97mia 4 december 2009

    mmm... det fanns ju /finns säkert fortfarande ngn trend att man skulle äta så mkt "levande" mat som möjligt, i grönsaksväg då. Dvs så otillagat som möjligt, raw food eller live food eller vad det kallas.

    Jag har inga problem att förstå att man vill äta vegetariskt, tvärtom jag respekterar det, men det blir som lite konstigt för mig när man snackar vego-skinka och sojakorv.
    Bön-biff är inte konstigt, och falaffel o allt vad det kan heta. Tycker jag, men jag är bara ovan vid begreppen säkert.

  • Mistys 4 december 2009

    Har också funderat i dessa banor. Har barn som är vegetarianer och veganer. Har läst innehållsförteckningen på dessa substitut och undrat om detta verkligen är bättre för kropp, miljö och plånbok. Sen har jag också stött på vegetarianer som utan att blinka köper en påse lösviktsgodis eller kokosbollar eller fromage. Hur tänker man då? Vet man inte vad det innehåller och vad gelantin är?

  • boz1965 14 december 2009

    Eller så väljer man att blunda "för att det är ju så gott"...

  • Erajscha 15 december 2009

    Skrivet av Misty09 den 4 dec 2009

    Har också funderat i dessa banor. Har barn som är vegetarianer och veganer. Har läst innehållsförteckningen på dessa substitut och undrat om detta verkligen är bättre för kropp, miljö och plånbok. Sen har jag också stött på vegetarianer som utan att blinka köper en påse lösviktsgodis eller kokosbollar eller fromage. Hur tänker man då? Vet man inte vad det innehåller och vad gelantin är?


    Då är man inte särskilt påläst vegetarian nej... precis som med alla andra dietistiska avvikelser så måste man vara beredd att läsa på alla innehållsförteckningar. Det finns animaliska produkter i långt fler produkter än man kan tänka sig.

  • Erajscha 15 december 2009

    Skrivet av boz1965 den 4 dec 2009

    1. Är det inte dubbelmoral?
    2. Är det inte bättre att hitta på nåt ANNAT än nåt köttliknande jox (med en massa E-nummer i för att det ska hålla ihop och behålla formen) istället för SUBSTITUT för kött?
    3. Man hävdar att djurhållning förorenar miljön på samma gång som man själv klär sig i plagg av petroleumbaserade syntetmaterial och sätter i sig de här E-nummerna med god aptit.



    Jag var vegetarian under ett par år när jag var "ung vuxen". Och så här ser jag på det. Det finns massor av skäl till att inte äta kött, klimatfrågan kan vara en, solidaritet/världshushållning en annan, man kanske tycker att det är fel att exploatera djuren för att vi ska kunna äta korv eller så kanske man helt enkelt inte gillar tanken på att äta döda djur.
    Det behöver inte betyda att man inte gillar smaken på korv, köttbullar eller fisk.

    Vi är också som människor ofta väldigt djupt rotade i vår kultur och våra traditioner.


    Dessutom är det svårt att äta balanserat som vegetarian, sojaprodukter är ett bekvämt (om än inte alltid så välsmakande) sätt att få i sig proteiner, särskilt när omnivorer (allätare) ska servera mat åt vegetarianer.

    Så svar på frågorna
    1. Nej inte nödvändigtvis.
    2. Jo men av två onda ting kanske man väljer det man ser som minst "ont".
    3. Om man är vegetarian av miljöskäl så är det dubbelmoral att köpa syntetmaterial ja, precis som det är dubbelmoral att bära skinnskor och skinnkläder.

  • Zanttu 15 december 2009

    Ett annat skäl att inte äta kött.......
    Jag har varit vegetarian i över 10 år (men jag äter dock fisk, ägg och mjölkprodukter). Orsaken till mitt kostval är p.g.a. hälsoskäl (min mage har aldrig mått bra av kött) och att jag faktiskt aldrig gillat kött....
    Klart jag kan tycka att det är grymt att föda upp djur föratt sedan döda och äta upp dom, men det är inte orsaken till att jag är vegetarian.....

  • Schnitt 16 december 2009

    Att det ser ut som kött är en sak, men att det ska smaka kött är inte så konstigt tycker jag - det finns ju en del som faktikt tycker om smaken iaf =)

    Det svåra e bara att det finns så enormt lite recept på vegansk mat där ute! Min svåger är vegan och det är ju JAG som värdinna som bjuder på maten, inte han som gäst...
    Allt jag hittar e soppor hit och soppor dit. Vem vill äta soppa varenda dag?

  • tomhelena 24 juni 2011

    Är själv vegetarian och äter sällan qourn-fileér och sånt, just för att jag inte lagar den "typen" av mat. Men tycker att det är superbra att dessa "substitut" finns. För det första är ju inte alla vegetarianer för att de tycker att kött är äckligt, utan av etiska skäl. Det förenklar ju såklart om det finns köttliknande produkter då.

    Sen är det rätt svårt för många att tänka utanför de vanliga banorna, vanligast är ju att man äter tex kött o potatis, fisk och ris osv.. Då kan det vara skönt att bara kunna laga liknande mat med vego. Ofta äter ju familjer vissa maträtter för effektivitetens skull, och vegomat tar ofta lång tid att laga, då kan såna alternativ också vara super.

    Dessutom kan det vara perfekt om man som vegetarian blir bortbjuden, tex på grillkväll, att kunna ta med sig tex quornfileér eller liknande så värdarna slipper oroa sig vad de skall göra för mat..

  • limebarn 1 juli 2011

    Den här tråden är visserligen gammal men ämnet blir inte gammalt.

    Angående att det är liknande mat som gör som substitut.

    Om du har vegetarisk färs finns det begränsat med saker du kan göra med den.
    i sås - köttfärssås
    bollar - köttbullar
    biffar - pannbiffar
    limpa - köttfärslimpa
    cylindrar - järpar

    Visst kan man ställa sig och göra som munkar med hål men det känns inte motiverat bara för att det inte ska vara likt någon kötträtt.

    Sen finns det vegkorv och vegburgare. De är väldigt lika i form. Det beror nog
    mest på att de ska passa i korvbröd och hamburgerbröd.

    Filéer och bitar är smidiga att de är i liknande form. Då är det enkelt att byta ut för
    de som inte har någon jättekunskap gällande vegetarisk kost.
    Ska alla andra äta fläskfilé är det enkelt att köpa quornfilé och bjuda vegetarianen på.

    Det finns för övrigt vegetarisk mat som inte har någon kött-motsvarighet.
    Basilikapuckar exempelvis.

  • husmusen88 1 juli 2011

    Basilikapuckar är ju smaksatta potatisbullar, åtminstonde de jag sett..


    edit, familjen dafgårds basilikapuckar är visst ris och sojafärs. ser ut som skolans pannbiffar typ.

  • limebarn 1 juli 2011

    Det var Familjen Dafgårds som jag menade.

    När jag gick i skolan fick vi stora pannbiffar, inte små som basilikapuckarna är.
    Men det är säkert olika.

  • husmusen88 4 juli 2011

    Skrivet av limebarn den 1 jul 2011

    Det var Familjen Dafgårds som jag menade.

    När jag gick i skolan fick vi stora pannbiffar, inte små som basilikapuckarna är.
    Men det är säkert olika.




    Då hade du tur! Våra var små, grå hårda puckar, oftast med suddigummikonsistens.. Ingen större höjdare.

  • Nilof 4 juli 2011

    Jag är vegetarian och har varit det sedan -85 pga matförgiftning. Då såg det ut så här när man tittade på vad vegetarian innebar.
    Olika typer av vegetarisk kost
    En person som varken äter kött eller fisk kallas ju allmänt för vegetarian. Men det finns olika slag av vegetarisk kost.
    Frugivorkost. Frugivorer låter växterna genomleva hela sin växtcykel. De äter endast växternas egen skörd som frukt, bär, cerealier (säd, spannmål ), samt vissa frukter av grönsaker som tomater, paprika, ärter och gurka.
    Vegankost. Innehåller endast födoämnen från växtriket som cerealier, bönor, rot- och grönsaker, frukt och bär. Många veganer undviker även alla produkter som på något sätt kommer från exploaterade djur, t ex ull och honung liksom läder i skor, stövlar och skinnjackor.

    Lakto-vegetarisk kost. Lakto kommer från lac som betyder mjölk på latin. Kosten innehåller förutom alla vegetariska födoämnen även mjölkprodukter som mjölk, smör och ost.

    Lakto-ovo-vegetarisk kost. Ovum betyder ägg på latin. Kosten innehåller samma som ovan med tillägg av ägg.
    Råkost eller hälsokost. Kosten innehåller endast rena naturprodukter i huvudsakligen rå form, som anses vara hälsobefrämjande. Ex naturligt odlade grönsaker och frukter, rent källvatten, fullvärdiga spannmålsprodukter. Alla främmande tillsatser undviks i största möjliga mån.

    Makrobiotisk kost. Denna typ av kost är inte helt vegetarisk. Blandannat tillåter man en liten mängd fisk. Inom den makrobiotiska filosofin anses det att kokt säd är den mest balanserade födan för människan. Till den kokta säden äter man lättkokta grönsaker och rotfrukter, baljfrukter och alger.
    Har sett att det i hälsans köks produkter och andra med mest finns äggpulver som bindemedel och då är det bara till dom som äter ägg. Är den gruppen av vegetarianer störst?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.