Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Viktväktarna, fort svar

  • jollo10 5 januari 2012

    Jag har ett BMI på 20,5, allt mellan 20-25 är normalt, jag har magrutor och tränar på gym 3\ggr i veckan, så överviktig är jag knappast

    Jag vill inte banta men vill kunna äta lite godis med mindre kalorier, endast för kroppens skull!

    MER recept önskas

  • Liindis 5 januari 2012

    <_ Bra att du har allt underkontroll!!
    Att du tränar är kanon!,
    Något som vi alla skulle behöva!
    Bra godis finns i hyllornas affärer!
    Kram på dig från mig!!
    Behöver du hjälp finns jag här!!
    Kram Linda.

  • Liindis 5 januari 2012

    Underbara lilla vänn!
    Hoppas du har det fint!?
    Om ej kontakta mig!
    Kram på dig Linda!

  • jollo10 5 januari 2012

    liindis, jag mår utmärkt, vad är den stora grejen med att jag vill äta lite nyttigare godis?

    Jag lovar, jag mår bra"!

  • jollo10 5 januari 2012

    Mer recept någon?

  • lena4 6 januari 2012

    :)FÖRLÅT men det va inte min tanke att det skulle tas som elakt, det jag skrev.
    Lena

  • sju 6 januari 2012

    Om du vill äta bättre godis för kroppens skull ska du inte räkna bara kalorier. En del godis innehåller ganska lite kalorier, men de kalorier som man får i sig är helt "tomma", det finns inget av värde i godiset. T.ex. skumgodis och vingummin är mest socker och olika tillsatser.

    Godis som mörk choklad, nötter och naturgodis innehåller ofta fler kalorier, men även en del av näringsvärde, som antioxidanter, vitaminer, mineraler och protein. Det är bättre för kroppen även om det innebär fler kalorier. Du verkar ju inte behöva banta, utan tränar och växer fortfarande. Du behöver inte räkna kalorier, utan satsa på riktig mat.

  • boz1965 6 januari 2012

    Sen blir man dessutom på gott humör av choklad (theobrominet stimulerar hjärnans belöningssystem). :)

  • jollo10 6 januari 2012

    Haha, ja, sant

    Men någon som har mer tips på viktväktargodis?

    Bars, eller liknade osv.

  • jollo10 6 januari 2012

    Trodde fler skulle ha tips på viktväktargodis man kan göra?

  • Mistys 6 januari 2012

    Skrivet av sju den 6 jan 2012

    Om du vill äta bättre godis för kroppens skull ska du inte räkna bara kalorier. En del godis innehåller ganska lite kalorier, men de kalorier som man får i sig är helt "tomma", det finns inget av värde i godiset. T.ex. skumgodis och vingummin är mest socker och olika tillsatser.

    Godis som mörk choklad, nötter och naturgodis innehåller ofta fler kalorier, men även en del av näringsvärde, som antioxidanter, vitaminer, mineraler och protein. Det är bättre för kroppen även om det innebär fler kalorier. Du verkar ju inte behöva banta, utan tränar och växer fortfarande. Du behöver inte räkna kalorier, utan satsa på riktig mat.


    Mycket bra inlägg. Håller helt med. Precis vad jag menade med mina tidigare inlägg.Bättre bra innehåll, fler kalorier och sällan än dåligt innehåll, få kalorier och ofta. Du behöver inte dra ner på kalorier.....du behöver näringsriktigt intag.

    Skippa "skitmaten" som godis, läsk, kakor mm det räcker.

    Konserveringsmedel, färgämnen och tveksamma tillsatser gör ingen kropp något gott. Satsa på en god choklad och gör ischoklad, tryfflar mm istället. Nyttigare för kroppen än du anar och hjälper dig bygga en bra kropp med din träning. Använder du dessutom lite nötter och kokosfett av bra kvalitet blir det dessutom näringsmässigt nästan lika bra som mat. Fyllda av antioxidanter, mineraler mm

    Tänk på att om du drar ner på kaloriintaget kommer din kropp att svar med nerdragen förbränning och sämre träningsresultat och vi vill ju uppnå det motsatta. Hög fettförbränning och bra resultat. Finns en gammal sanning som säger att "fett bränner fett".

    Lycka till med ditt "må bra" projekt.

  • Mistys 6 januari 2012

    Skrivet av jollo10 den 6 jan 2012

    Trodde fler skulle ha tips på viktväktargodis man kan göra?


    Finns nog en anledning till att det finns få recept. Ingen vill äta skräpet som ett lågkalorigodis skulle innehålla tyvärr!

    2012 är vi mer medvetna om våra kroppar och vad articifiella tillsatser gör med vår hälsa.

  • jollo10 6 januari 2012

    Ok, jag får väl äta lite mer ris och pasta!7

    Men protein är också vitkigt om man ska bygga muskelr!

  • Mistys 6 januari 2012

    Skrivet av jollo10 den 6 jan 2012

    Ok, jag får väl äta lite mer ris och pasta!7

    Men protein är också vitkigt om man ska bygga muskelr!



    Nja nu missuppfattade du oss nog. Klart du ska äta massa protein och fett också och du kan äta godis i lagom mängd men välj bra kvalitet.
    Ät mat så du blir mätt och se godiset som en guldkant då och då. Men skippa godis som har en innehållsförteckning med ord du inte förstår. Då är mycket vunnet.

    Ps Glöm inte att äta fett. Fett och protein är essentiellt dvs livsnödvändigt för kroppen. Kroppen måste ha det till olika funktioner bla muskelbyggnad och vitaminupptag. Inga kolhydrater är essentiella. socker är en form av kolhydrat.

  • jollo10 6 januari 2012

    Okej, nu förstår jag dig!

    Bra ide och tanke, håller helt med, men nästa gång jag är på affären ska jag nog ändå köpa vikväkrargodis bara för att testa

    Man kan ju välja viktväktargodis och se det som en guldkant?

  • Mistys 6 januari 2012

    Skrivet av jollo10 den 6 jan 2012

    Okej, nu förstår jag dig!

    Bra ide och tanke, håller helt med, men nästa gång jag är på affären ska jag nog ändå köpa vikväkrargodis bara för att testa

    Man kan ju välja viktväktargodis och se det som en guldkant?


    Absolut! Om det är onyttigt eller ej är bara en fråga om hur ofta...eller hur;)

    Ungefär som att man brukar säga att:
    - Det är inte vad man äter mellan jul och nyår som gör en tjock........utan vad man äter mellan nyår och jul!

  • Amika 6 januari 2012

    3 dl startflingor
    1 dl torkade blåbär
    1 dl torkade tranbär
    100-150g smält choklad (gärna mörk av god kvalitet

    rör ihop och bred ut på plåtpapper, ställ in i kylen. När allt är hårt kan du skära det i bitar.
    Gott!

  • jollo10 6 januari 2012

    Amika är det viktväktar recept?

  • Amika 6 januari 2012

    Ja, det var ett recept som jag gjorde åt min mamma när hon gick på viktväktarna.
    Men man ska bara äta typ 1-2 bitar som är ca 3x3cm åt gången.
    Men det dämpar sötsug jättebra och är så där lite lagom segt och gott att tugga på.

  • jollo10 6 januari 2012

    Låter ju kanon, start flingor, kan det ersättas med något annat? Fiberhvaregryn, lätt rostadE?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.