Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilken typ av mat

  • MarlenesSmakupplevelser 1 februari 2015

    Lite nyfiket undrar jag vilken typ av mat du helst äter eller tillagar... från typ vilket land eller kanske mest sallader eller kanske husmanskost eller långkok etc.

    Själva äter vi nog mest grekisk-inspirerat och 3 typiska svenska husmanskoster som fallit övriga familjemedlemmar i smaken. Men personligen vill jag testa det mesta som låter gott och med intressanta ingredienser.

    Fick en gång frågan "varför lagar du grekisk mat - vi bor ju i sverige" Det enkla svaret blev "för att vi tycker det är gott" {doh}

  • Lisabeertje 2 februari 2015

    Jag skulle säga att jag tycker bäst om allt som har pasta. Jag tänker faktiskt inte på vilket land det kommer från osv.
    När jag bor i Belgien, där som jag är student samt har helgjobb, så brukar jag laga enkla måltider som inte tar mycket tid men är goda också (typ spenat med fiskpinnar och tartarsås - vet inte hur känd det är i Sverige men det är en standard i Belgien). När jag bor i Sverige hos min fästman, när jag har semester, så brukar jag försöka nya recept (som ofta innehåller bacon eftersom han tycker om det, och nästan alltid någon form av kött).

  • asasto 2 februari 2015

    Oj här blir det allt möjligt från alla möjliga länder kanske lite försvenskat ibland. Har en massa kokböcker och lagar en massa olika ur dem som tur är gillar min man allt möjligt så här blir det allt från polska surkålsgrytor, pastarätter, wook till svenska gamla husmansrätter som palt och dopp i grytan.

  • Gnurf 3 februari 2015

    Även här en blandad kompott av oftast Asien och Italien och Norrland. Kryddorna heter Chili, Ingefära, Vitlök, massor av Örter. Norrländska råvaror. Även Palten får numera en liten sydländsk touch då en fläsk- och rödlökssås kryddad med chili och vitlök draperas ovanpå. Funkar pefekt med lingonsylt, smör och kall mjölk....