Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vill bli riktigt bra på att laga mat, hur gör man?

  • Okänd 14 december 2011

    Jag har det sista börjat hitta lite intresse för matlagning och bakning men kan inte så mycket. Det är klart att man kan grunderna som köttfärssås och pastagratäng m.m.
    Men nu hade jag velat lära mig att laga riktigt god mat och verkligen bli bra på det. Bakat har jag gjort en del och det brukar bli bra när jag följer recepten men man har ju inte den kollen på varför man gör det och varför det blir si eller så. Så min fråga är om någon har ett tips på en kokbok utan direkta recept utan som handlar mer om saker som varför jäser brödet för lite/för mycket?, hur får man köttet saftigt?, ska man vispa eller blanda för hand? ska man knåda lite/mycket?, vilka grader använder man sig av till olika råvaror?, vilka maskiner behöver man? m.m.
    Har man inget tips på en bok kanske någon har ett litet guldkorn att dela med sig av!
    P.S. Helst inga engelska böcker, får nog av det i studierna : )

  • Cassiopeya 14 december 2011

    Det bästa tipset är väl "learning by doing" :D Det är bara att fortsätta laga mat. Kan också vara bra att "erövra ett område" i taget. Om du tex känner att du är bra på svensk husmanskost, är det kanske dags att ta steget vidare och prova att laga italiens, grekisk, thai eller annan typ av mat. Då vidgar du ju dina kunskaper och lära dig fler sätt att laga mat på.

    Om du har bra kokböcker hemma, kan du läsa allt om varför kakan blir för torr, för platt, pöser över. Och varför brödet spricker, blir platt, inte jäser mm. Det brukar finnas jättebra sidor i början av kokboken där de tar upp allt ifrån vilket material man bör använda till hur man gör olika saker.

    Rutiga bakboken kan jag rekommendera om du vill lära dig bra grunder.

    Bonniers kokbok har massor med bra info om olika grönsaker, gryn, kött mm. Dessutom har de kapitel om grillning, fest, buffé mm. Perfekt sätt att lära sig mer.

    Lycka till!

  • Okänd 14 december 2011

    Tack, antar att det ligger mycket i det att ju mer du lagar desto bättre blir du. Familj o vänner lär inte behöva gå hungriga iaf!

    Kan också lägga till en fråga, vilka köksmaskiner/köksredskap ska man satsa på att inhandla? Jag kan tänka mig att lägga lite mer pengar om det verkligen är bättre, men man vill ju inte lägga ut pengar på en maskin när det finns lika bra/bättre billigare.
    Förstår ju att man behöver grundsaker som kastruller, slevar m.m. men tänker mer på vilka maskiner man behöver och vilka material man ska satsa på, även här kanske det finns något guldkorn som man inte tänker på!

  • Samur 14 december 2011

    Ska du köpa köksmaskiner så ska du ta de med starkast motor. De är alltid dyrare men håller bättre och längre. Jag tycker Vår Kokbok är en mycket bra kokbok där man kan lära sig om mat. Annars är det som någon annan sa, bara att lära genom att laga mat : ) Lycka till!

  • chrisq 14 december 2011

    :DD träna träna o åter träna var inte rädd bara kör på (Y)

  • Okänd 14 december 2011

    Kooperativa förbundet har gett ut en kokbok som heter Vår Kokbok. där får man förutom lätta recept också tips och svar på frågor hur och varför.

    Sen är det bara praktik som gäller. Övning ger färdighet. Och ju mer man lär sig, dess roligare blir det.

    Lycka till:)

  • The_mama97mia 14 december 2011

    Jag kan hålla med om att Vår Kokbok är den första kokbok man verkligen behöver!
    Bonniers kokbok är jättefin och informativ den med.
    Leif Mannerströms Husmanskonst likaså.

    Ett litet tips - jag brukar gå till biblioteket o låna kokböcker - på det sätter får jag läsa igenom dom o avgöra om det är ngt jag vill äga - sen kan jag köpa. Har så mkt kokböcker hemma nu så det är lite av köpstopp på det.

    Sen tycker jag att en del matlagningsprogram är sånt man lär sig av. Men där får man sålla.

    Kul att du blivit intresserad av matlagning lite mer seriöst! ;)

    lycka till...

    o sen förresten... här på MK kan man också lära sig en hel del...

  • MosterNettan 14 december 2011

    Kan man läsa innantill kan man laga mat, så har jag alltid sagt. Jag har samlat på kokböcker i många år, köper begagnade på antikvaritat eller loppis.
    När du blir varm i kläderna vågar du improvisera. Testa och smaka!
    Du kanske har någon i din närhet som skulle kunna vara din "matmentor". Eller några som kan agera smakpanel.
    Som man säger här ovanför, MK är en utmärkt källa.

    Lycka till

  • The_mama97mia 14 december 2011

    (Y)

  • Kakan1986 15 december 2011

    Skrivet av mama97mia den 14 dec 2011

    Ett litet tips - jag brukar gå till biblioteket o låna kokböcker - på det sätter får jag läsa igenom dom o avgöra om det är ngt jag vill äga - sen kan jag köpa. Har så mkt kokböcker hemma nu så det är lite av köpstopp på det.


    Va smart, det har jag faktiskt inte tänkt på, att låna kokböcker och kolla igenom innan man köper!
    Tyvärr har jag samma som du, köpstopp... ;)

    Jag är fortfarande ganska mycket av en receptslav, för en del dröjer det kanske innan man vågar testa egna idéer. Jag vågar mer när jag bakar isåfall, då känns det inte lika läskigt. När man däremot lagar mat är det ju ofta för att man är hungrig och då har jag sällan tid att riskera att det inte ska bli gott.
    Jag använder väldigt mycket internet när jag behöver veta något om matlagning, mycket Matklubben och mycket google :)

    Tycker själv att det är viktigt att ha bra grundredskap hemma, typ bra stekpannor och grytor, det blir så mycket roligare om man har bra redskap och kul att skämma bort sig själv lite med dessa prylar :) Har själv alla kastruller och stekpanna från OBH nordica Oden steel och jag älskar dom. Har även nu införskaffat gjutjärnsgryta från IKEA, eftersom det är en sak jag saknat i mitt kök, har dock inte hunnit använda den ännu.
    Oj vilket långt inlägg det blev...

    Men som du har gjort nu är bra sätt att lära sig på, fråga alla på Matklubben, man får alltid bra svar tycker jag :)

  • boz1965 15 december 2011

    Precis som Mia m.fl. skriver: En eller två bra kokböcker är guld värt. Sen är det bara att laga mat för att få erfarenhet och utveckla en känsla för vad som passar ihop. Det finns inga genvägar - tyvärr.

    Sen behöver du bra grejor i köket också. Ett gäng rostfria kastruller och grytor av bra kvalitet (ICA Prima-serie funkar alldeles utmärkt), en bra järngryta och en bra gjutjärnspanna (förslagsvis Skeppshult eftersom det är de enda gjutjärnspannorna/-grytorna som fortfarande tillverkas i Sverige av svenskt järn). Ett set bra knivar är också av yttersta vikt. Fiskars knivar (säljs bl.a. på CityGross) lämpar sig alldeles utmärkt för hemmabruk även om jag hade valt andra knivar i ett professionellt kök. Gör bara inte misstaget att köpa Kökskungens knivar - det är bara skräp enligt min enkla mening. Dåligt stål och dålig infattning av handtagen + att de får rostfläckar efter några diskar i maskin.

    Lycka till i köket! :)

  • vipersniper 15 december 2011

    En bok som jag tycker är MYCKET lärorik är "Den Tekniske Kocken 1", mycket intressant läsning.

    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172233761

    Lycka till! :)

  • Okänd 15 december 2011

    Tack för alla svar, håller med om att matklubben är bästa källan till kunskap!
    Fortsätt gärna komma med tips, allt är välkommet.

  • mooseella 15 december 2011

    Jag har lärt mig av topp kockar, diska aldrig en vass kniv i diskmaskin.
    Finns en bok som heter: KOKKONSTEN, Tekniker, ingredienser, redskap för det internationella, klassiska köket. Av Anne Willian.Utgiven av Bonniers. ISBN 91-34-51079-6. Ge ISBN nr till bokandeln så kan de ta hem boken åt dig. Om den fortfarande finns kvar

  • boz1965 15 december 2011

    Skrivet av mooseella den 15 dec 2011

    Jag har lärt mig av topp kockar, diska aldrig en vass kniv i diskmaskin...


    Finns olika "skolor " där. En del påstår att maskindiskmedlet slipar ner eggen. Det anser jag är rent nys. En bra kniv tål maskindisk.

  • chrisq 16 december 2011

    Skrivet av boz1965 den 15 dec 2011

    Skrivet av mooseella den 15 dec 2011

    Jag har lärt mig av topp kockar, diska aldrig en vass kniv i diskmaskin...


    Finns olika "skolor " där. En del påstår att maskindiskmedlet slipar ner eggen. Det anser jag är rent nys. En bra kniv tål maskindisk.
    du ska aldrig diska en kniv i diskmasin samma med stekpannor i disk medel

  • Erajscha 19 december 2011

    Att lära sig mer om råvarorna brukar vara en bra idé, jag kan rekommendera Rutiga kokboken som har bra genomgång av olika grundläggande råvaror. (Vet man t.ex. att ägg koagulerar vid en viss temperatur så förstår man vad som händer när man blanda ägg med andra råvaror som har en annan temperatur)

    Ett annat råd är "smaka, smaka, smaka" då lär man sig hur varje steg man gör påverkar resultatet.

  • The_Stig 19 december 2011

    En förbannat lärorik bok, som är på svenska är "Matlagning - en handbok" som finns på t ex bokus. Det är inte så mycket recept, utan är en bok som beskriver, precis det du eftersöker, varför en del saker blir som de blir. Författarna är Jan-Erik Hallberg och Anders Hjelmberg. Har använt mig MYCKET av den boken när kluriga frågor dyker upp. I den hittar du även information av olika utrustningar och maskiner man använder i storkök osv.

  • frokenviol 19 december 2011

    Träning och åter träning är det som gäller :D

    Spana in bloggar, MK, andra matsidor, tv-program mm. Har du inte tid att kolla på programmen när de sänds finns ju tv-play :)

    Bra kokböcker ger en bra grund, Vår kokbok, rutiga kokboken, bonniers kokbok är några bra böcker.

  • Okänd 19 december 2011

    Tack så jättemycket för alla tips, fortsätt gärna fylla på. Matlagning - en handbok lät väldigt intressant.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.