Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vill du ha kvitto ????

  • jimboz 31 januari 2009

    Allt mer och nästan alla Butiker har börjat fråga mig om jag vill ha kvittot när jag handlar..Är det inte självklart att få kvittot när man handlar..Varför ska jag förödmjukas med att säga ja på den frågan varje gång..Varför ger man inte mig det samtidigt som jag får växeln..Jag tycker att det är dåligt att man skall stå där och svara varje gång..Ge mig det där jävla kvittot i handen och sluta fråga..Mataffärerna är grönjävliga på det nu för tiden..
    Är jag ute och cyklar eller ??

    Ge självklart era synpunkter, det uppskattas :)

    OBS ! Jag använder svordomar när jag är frustrerad
    Nu är jag jävligt frustrerad !

  • s-80 31 januari 2009

    Självklart vill man ha kvitto .Hur ska jag annars kunna kolla att allt blev rätt? Jag undrar om någon har fått ett kvitto på pizzerian eller hos frisören någon gång ,där frågar de aldrig ens om man vill ha .det.

  • Bamsesemla 31 januari 2009

    Självklart vill jag ha kvitto!!!!!

    Kollar alltid att allt stämmer, litar inte alls på kassa apparaten.

  • Matvagott 31 januari 2009

    Har inte varit med om det..Har sj jobbat som kassörska i 24 år och har alltid lämnat kvittot med pengarna , men när inte kunden får några pengar tillbaka så har jag gett kvittot i alla fall...
    Nu undrar jag förstås..Kan det vara en besparing på papper eller miljötänkande ja inte vet jag....
    Det går åt mycket papper till dessa kvitton..en massor av träd...Ja jag vet inte...
    :) Fråga nästa gång kanske du får ett svar.....:)

  • jimboz 31 januari 2009

    Skrivet av matvagott den 31 jan 2009

    Har inte varit med om det..Har sj jobbat som kassörska i 24 år och har alltid lämnat kvittot med pengarna , men när inte kunden får några pengar tillbaka så har jag gett kvittot i alla fall...
    Nu undrar jag förstås..Kan det vara en besparing på papper eller miljötänkande ja inte vet jag....
    Det går åt mycket papper till dessa kvitton..en massor av träd...Ja jag vet inte...
    :) Fråga nästa gång kanske du får ett svar.....:)


    Hejsan ! Kvittot skrivs ut i vilket fall så någon besparing blir det ju inte..Kanske vill dom hålla rent på banden eller varuuppsamlaren men varför har man i så fall börjat bry sig om det just nu....Visst finns det folk som inte tar kvittot..Men efter några luringar och överdebeteringar så bör man nog bry sig.

  • Bohnke-Oslo 31 januari 2009

    hejsan.
    Bara undrar om ni menar med "gesten" att du har betalat momsen?
    jodå kul å få en halv meter kvitto.......
    Vem ORKAR läsa detta?
    Har dessvärre inte tid å engagera mig åt sånt.
    Man ser ju om slutsumman är realistisk eller om kassa-tanten
    stoppar upp å kollar å backar saker,då kollar jag nog...leeeer

    Men annars är jag nog som dom flesta,godtrogna kunder

    Böhnke

  • lennali 31 januari 2009

    Jag tar alltid kvittot, har upptäckt många fel men aldrig haft något problem att fixa felet när jag har uppvisat kvittot nästa gång jag har varit och handlat.
    Har en kompis som kollade kvittot när hon kom hem, hon hade fått betala 98 kronor för 2 päron. Jäkla dyra päron.

  • snutten 31 januari 2009

    Självklart vill man ha kvittot. Men jag tror det är väldigt många nu för tiden som avstår kvittot och därför frågar dom i affärerna. Oftast så går man ju dessutom och börjar packa medan man väntar på kvittot. Iaf jag gör det, så mig måste dom fråga =)

  • jimboz 31 januari 2009

    Skrivet av lennali den 31 jan 2009

    Jag tar alltid kvittot, har upptäckt många fel men aldrig haft något problem att fixa felet när jag har uppvisat kvittot nästa gång jag har varit och handlat.
    Har en kompis som kollade kvittot när hon kom hem, hon hade fått betala 98 kronor för 2 päron. Jäkla dyra päron.


    Hejsan ! Det måste blivit tunga kassar ! om hon fick med sig kassörskans päron (föräldrar) Då va det billigt med 98:-

    :)

  • lennali 31 januari 2009

    Skrivet av jimboz den 31 jan 2009

    Skrivet av lennali den 31 jan 2009

    Jag tar alltid kvittot, har upptäckt många fel men aldrig haft något problem att fixa felet när jag har uppvisat kvittot nästa gång jag har varit och handlat.
    Har en kompis som kollade kvittot när hon kom hem, hon hade fått betala 98 kronor för 2 päron. Jäkla dyra päron.


    Hejsan ! Det måste blivit tunga kassar ! om hon fick med sig kassörskans päron (föräldrar) Då va det billigt med 98:-

    :)


    :D Haha

  • MrsC 31 januari 2009

    Alltid kvitto, annars går det inte att byta om något blev fel.

  • boz1965 31 januari 2009

    Lagen kräver att man ska få ett kvitto eller åtminstone bli tillfrågad om man vill ha ett, men de som inte ger kvitto utan att ens fråga bryter mot svensk lag. Man kan ju undra hur mkt av intäkterna dessa 'pappenheimare' redovisar...

  • jimboz 31 januari 2009

    Härligt att folk tycker som jag......(Y)

    Om man har rent mjöl i påsen så ska det rätt ner i såsen :)

  • MissLo 31 januari 2009

    Jag vill absolut ha kvitto om jag handlar nåt som kanske skall bytas. När jag köper livsmedel tar jag alltid kvitto som jag skummar igenom. För mig har det hänt flera ggr att ett annonserat extrapris inte gått in i pristerminalen och då har kassan slagit in det ordinarie priset. Inga problem att få rättelse men man tänker på alla de som inte kollat sina kvitton. Man ser ju ofta massor med kvitton som ligger kvar på löpbandet. Det kan faktiskt skilja en hel del mellan ordinarie pris och extra priset. Pizza köper jag högst sällan men de få gånger jag gjort det har jag aldrig fått kvitto och heller inte frågat efter, trots att det egentligen stör mig. Detsamma gäller när man handlar på torg och marknader. Aldrig ett kvitto (N).

  • Okänd 31 januari 2009

    Ja det är så irriterande när de i kassan frågar: Vill du ha kvitto......Sånt frågar man inte utan det må väl vara en självklarhet att få kvitto........Det har hänt flertal gånger att kvittot inte stämmer.
    Det har hänt mig titt som tätt......Dåligt.

  • safir74 31 januari 2009

    Skrivet av jimboz den 31 jan 2009

    Allt mer och nästan alla Butiker har börjat fråga mig om jag vill ha kvittot när jag handlar..Är det inte självklart att få kvittot när man handlar..Varför ska jag förödmjukas med att säga ja på den frågan varje gång..Varför ger man inte mig det samtidigt som jag får växeln..Jag tycker att det är dåligt att man skall stå där och svara varje gång..Ge mig det där jävla kvittot i handen och sluta fråga..Mataffärerna är grönjävliga på det nu för tiden..
    Är jag ute och cyklar eller ??

    Ge självklart era synpunkter, det uppskattas :)

    OBS ! Jag använder svordomar när jag är frustrerad
    Nu är jag jävligt frustrerad !


    Jag har jobbat som kassörska tidigare och frågade samma. Det finns nämligen ett stort antal kunder som INTE vill ha kvittot. Dessutom finns det många som vill ha kvittot men som ändå lämnar kvar det längst ner på bandet trots att dem velat ha kvittot.

  • matkatten 31 januari 2009

    Jag retar mig absolut inte på att de frågar. Tycker det är ett sätt som visar att kassörskan är uppmärksam på kunden vilket jag tycker är trevligt.

    Tycker också det verkar som att många väljer att inte ta kvitto. Jag brukar t.ex. inte alltid orka kolla och då får gärna kassörskan kasta det istället för att det hamnar vid bandets slut i en hög eller att jag måste kasta det själv.

  • zudette 31 januari 2009

    Jag får alltid kvitto, oavsett. Enda gångerna som jag blir tillfrågad är om jag köper någon enstaka vara på macken eller någon kioskbutik! - En glass, ett tuggummi eller en läsk, typ. Enda gången jag reagerat är när jag sett att de skapat en hög av kvitton vid kassan, för att förenkla för sig själva, gissar jag (enklare att böja sig en gång till papperskorgen istället för 163 ggr??). Då krävde jag att få kvittot och fick då en mycket märklig blick tillbaka! En kul grej är att kräva kvitto på pizzerian vid lunch...... då kan man få en ganska ilsken blick! (OBS!! Gäller INTE alla pizzerior)! Det jag bestämt mig för att göra hädanefter, är att alltid kräva kvitto vid kortköp om de tar en extra avgift för detta då man handlar under en viss summa och då kräva att extaravgiften är specificerad, då det i lag är förbjudet att göra så!

  • jimboz 31 januari 2009

    Skrivet av ML den 31 jan 2009

    Jag vill absolut ha kvitto om jag handlar nåt som kanske skall bytas. När jag köper livsmedel tar jag alltid kvitto som jag skummar igenom. För mig har det hänt flera ggr att ett annonserat extrapris inte gått in i pristerminalen och då har kassan slagit in det ordinarie priset. Inga problem att få rättelse men man tänker på alla de som inte kollat sina kvitton. Man ser ju ofta massor med kvitton som ligger kvar på löpbandet. Det kan faktiskt skilja en hel del mellan ordinarie pris och extra priset. Pizza köper jag högst sällan men de få gånger jag gjort det har jag aldrig fått kvitto och heller inte frågat efter, trots att det egentligen stör mig. Detsamma gäller när man handlar på torg och marknader. Aldrig ett kvitto (N).


    Bra sagt ! Instämmer :)

  • festmaten 31 januari 2009

    Jag tar också alltid kvittot, har hänt mig flera gånger att kassösrkan slagit in fel PLU på varor som skall vägas. Förra veckan var det X-pris på potatis, 3:-/kg. Men det var inslaget som äpple 24.90/kg!
    From. januari 2010 blir det lag på att alla som säljer varor skall ha kassaapparat. Men.....hur det kommer att gälla för torghandeln kan man undra????

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.