Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vintertrött

  • Marksten 21 februari 2010

    Tilde, ja. Sjaaa inte ska hon frysa. Jag kan personligen gå god för att hon inte ska frysa eller känna sig ensam. Kan ju bli svårt att ta sig till hotell också så självklart ställer jag upp med sängplats Däremot nattsömnen svarar jag inte för:D

  • Amika 21 februari 2010

    Inte visste jag att du hette Kamin i efternamn Gnurfen... :p *Skratt*

    Skrivet av Gnurf den 21 feb 2010

    Ja...vi gör som vanligt bara. Business as usual så att säga...:D

    Nä men allvarligt, med dessa premisser skulle tv4 kunna parkera en OB-buss permanent ute på min gårdsplan under tiden November-Mars och rapportera från snökaoset, gärna med Tilde som reporter...så kan hon få komma in å värma sig vid kaminen med jämna mellanrum :p

  • Gnurf 21 februari 2010

    Jag heter inte Kamin Amika...jag ser ut som en Kamin. En Gjutjärnskamin. Väger ungefär lika mycket som en sån oxå...(H)

  • FruAst 21 februari 2010

    Det är väl inga problem med snön i Norrland de har ju granar som stoppar upp blåsten. Här på slätten drar det liksom runt lite och att komma utanför gårdsplan utan traktor är inte att tänka på. Det verkar som att det mojnar idag så att maken kan börja röja på allvar så att vi får post och sånt i morgon. Jag behöver handla också. Mjölken tar slut i morgon, så kan det vara.

    Gnurf: vilken slags gjutjärnskamin väger du lika mycket som en sån där liten bras-kamin eller en till meterved, bara undrar...

    Förresten är det en sak som är bra när det blåser så här. Vindkraftverket (se noga på bilden) snurrar på max, då får vi ihop till räntorna.

  • Marksten 23 februari 2010

    Ok. en decimeter snö varje dag nu. På altan är nu 55 centimeter snö. Och där står min fina gasolgrill och bara väntar på att användas.

    Ett år var lite tävling bland oss grannar vem som grillade först. Jo, min granne vann i slutet på februari ett år. Det var säkert 10 plusgrader. Det gällde också att kunna sitta ute med tallrikar och äta också.

    Det var tider det.
    Nu är vi tillbaka till krigsåren på 40 talet.

    Skönt att miljönissarna fick fel ialla fall med växthuseffekten.

  • Gnurf 24 februari 2010

    Växthuseffekten innebär klimatförändringar. Klimatförändringar kan slå lite olika, speciellt vid övergången med fluktuationer i atmosfären. Kan bli lite hur som helst innan ett nytt stabilt system inträder. Kaosteori, en fjäril fladdrar med vingarna i Panama...:)

    Ack ack ack...nu ska det komma snö här uppe i Norrland till helgen. Hur ska detta gå...hujeda mig...vitt, fluffigt, klibbande fruset vatten som faller från skyn :'( Det är Katastrof. Ni sörlänningar som har snövana måste komma upp å hjälpa Oss. Vi sitter som dygnsgamla hundvalpar å vaggar fram å tillbaka...hjälplösa...paralyserade. Katastrof var ordet...:o

  • 123Linnea 24 februari 2010

    Så har vi då bästa vintern på årtionden - då klagar folk?!

    Jag kom hem från fjällen i söndags och möttes av betydligt mer snö hemma än i fjällen. Men det är bara härligt. Man vet ju att, om det inte varit snö hela vintern, så hade det ju varit regn och snålblåst. Grått och MÖRKT!
    Hellre en skidtur än en promenad i duggregn, eller hällregn, för den delen.

    Förra året var det samma temperatur hela året kändes det som. Mulet eller regn och 9 +.
    I maj kommer jag klaga om snön ligger kvar!

  • macuisine 24 februari 2010

    Mitt bästa snöminne var i februari 2002 då jag kom hem efter ett sex månader i sydfrankrike. Lämnade ett grått och blött Montpellier där det var +12 grader och klev upp på morgonen dagen efter uppe hos min pappa i Ångermanland med 1,5 meter snö och -20 och en fantastisk morgonrodnad över bergen. Det var så fantastiskt och jag kommer efter det aldrig att önska bort vintern någonsin!

    Sverige är underbart med våra olika årstider! (L)

  • Gnurf 24 februari 2010

    Nä...enda nackdelen är väl att bikinisäsongen (L) är så kort..

  • Marksten 24 februari 2010

    Men Herrgud SOLEN lyser idag. Den har jag inte sett på flera månader tror jag.
    Mmmm nu börjar jag förstå vad ni snackar om med fint vinterväder.

    Gnistrande snö och sol. Tjaa jag kanske blir vinterfrälst.

    De som retar mig det är varför man inte köpte en hjullastare i höstas. Då hade man varit miljonär idag. Och kunnat åkt till thailand.

  • kantomen 24 februari 2010

    Jag håller med Linnea. Hellre lite årstidsväxlingar än samma väder året runt som vi brukar ha. 5-10 plusgrader och regn, lite bättre juni-juli-augusti annars samma skitväder året runt...

  • sikaal 24 februari 2010

    Tyvärr är det plusgrader idag, jag gillar inte det snön blir såå tung. Här har i alla fall inte snöat sedan förra veckan, (mer än lite fjun) så det som är nödvändigt är röjt!:)
    Det spås blötsnö i helgen:'(, hoppas att det är tokfel!!

  • Marksten 24 februari 2010

    Var uppe på taket idag och skotte av solcellena LITE grann. Tjaaa... fick upp 22 plusgrader i vattnet.

    Nu är våren nära.

    Börjar redan tänka grillning.
    Dumma mig, det ligger ju fan 55 cm snö på altanen.

    Får ställa in mig i kön , som vanligt. Det blir aldrig som man tänkt sig.

  • Marksten 6 mars 2010

    Solen lyser och det är -5 grader men har ju mina solfångare på taket och det är det 50grader varmt vatten som rinner in i acctanken. Som används till golv värme.

    Och det är GRATIS.

  • Gnurf 6 mars 2010

    Jasså...du har stulit grejerna!?? Vissa avskrivningskostnader brukar man vanligtvis räkna med...(A)

  • FruAst 6 mars 2010

    Jag har börjat beskära äppelträden. idag blir det i några minusgrader och solsken skönt. Men jag blev vintertrött i morse när hästarna ville ut trots att det var -20.

  • Gnurf 28 mars 2010

    Ha ha ha...3dm nysnö har fallit inatt å det fortsätter snöa. Klass 1 varning utfärdad för Norrlandskusten. Grannen lutade sig mot snöslungan idag och utbrast "Nu räcker det nästan med snö" :) Men han är ju å andra sidan från utlandet...förmildrande omständigheter...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.