Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vitkål

  • anonym 2 mars 2008

    :@ Varför står det i vissa recept 3/4 vitkålshuvud. Ett vitkålshuvud kan vara hur litet som helst och hur stort som helst. Skriv vikten istället

    hälsningar
    Mai-Doll

    PS Ni kanske tycker att jag är lite knäpp....Mängden vitkål får man bedöma själv....Jag lagade kålpudding för ett par dagar sen,,, och det blev alldeles för lite kål...

  • MatAnders 2 mars 2008

    Jag kan förstå dom som lagar mat exakt efter recept men jag lagar mest på känn (efter många år vid grytorna så gåt mycket på rutin) så jag tror man får uppskatta lite själv.
    Lycka till nästa gång(Y)

  • The_mama97mia 2 mars 2008

    håller med MatAnders, har svårt att följa recept slaviskt. Det kan bero på storlek på formen man lagar puddingen i - eller som du säger - vitkålshuvud är olikstora. Jag hatar recept där det står 43 gram si, 764 gram så.
    Sorry... men det bästa är nog när man törs lita på sig själv lite vid spisen.

  • FarmorKex 2 mars 2008

    Skrivet av MatAnders den 2 mar 2008

    Jag kan förstå dom som lagar mat exakt efter recept men jag lagar mest på känn (efter många år vid grytorna så gåt mycket på rutin) så jag tror man får uppskatta lite själv.
    Lycka till nästa gång(Y)

  • Okänd 2 mars 2008

    (Y)Håller också med MatAnders:p

  • anluk 2 mars 2008

    Är också en sådan person som går mycket på känn....Ibland blir det bra, ibland mindre bra.

  • FarmorKex 2 mars 2008

    Visst, det är lätt för dom som har stått vid grytorna, kanske är kockar.......Men , om man nu skall börja lära sig laga mat, ja, då behövs det lite mer exakta mått....Min mor sa alltid: Lite av det och lite av det..........Hur lätt är det då????:p:D(Y)

  • The_mama97mia 2 mars 2008

    Ibland känner jag att det är därför en sån här site o matklubb är så poppis... VI är många här som är lite experimentkockar. Ville vi ha exakta recept på grammet så finns det såna - både i kokbäcker o på nätet. Jag menar inget alls illa MAI-DOLL - förstår du - men jag tänker att det finns lite olika syften när man är inne på denna site...
    Mitt syfte är mest för inspiration o diskussion - man fastnar på ngt (typ vad är galangal o vad ska jag ha det till) o sen kan man hitta en tråd att diskutera på ....

    Förlåt om jag är ute o cyklar men så känner jag i alla fall!

    Mamma Mia

  • MatAnders 2 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 2 mar 2008

    Ibland känner jag att det är därför en sån här site o matklubb är så poppis... VI är många här som är lite experimentkockar. Ville vi ha exakta recept på grammet så finns det såna - både i kokbäcker o på nätet. Jag menar inget alls illa MAI-DOLL - förstår du - men jag tänker att det finns lite olika syften när man är inne på denna site...
    Mitt syfte är mest för inspiration o diskussion - man fastnar på ngt (typ vad är galangal o vad ska jag ha det till) o sen kan man hitta en tråd att diskutera på ....

    Förlåt om jag är ute o cyklar men så känner jag i alla fall!

    Mamma Mia


    Håller med dig vi är lite av "super" kockar allihopa och det finns massor av recept siter där det finns exakta mått, samtidigt kan jag förstå dom som vill börja lära sig laga mat och då är det kanske svårt att laga på känn.

  • The_mama97mia 2 mars 2008

    Bra sagt, MatAnders.
    Det som märks är ju att de recept som ändå blir "godkända" här på sidan är mkt "på en höft" eller icke exakt angivna. Eller hur? Ändå är de en hjälp o ett tips o inspiration!
    Jag brukar säga att arbetet är 1 % inspiration och 99% transpiration.
    Med matlagning tycker jag att det inte stämmer!!!! Mer insp än transp! *ler*

  • Hurtbulle 2 mars 2008

    Skrivet av ubh den 2 mar 2008

    Visst, det är lätt för dom som har stått vid grytorna, kanske är kockar.......Men , om man nu skall börja lära sig laga mat, ja, då behövs det lite mer exakta mått....Min mor sa alltid: Lite av det och lite av det..........Hur lätt är det då????:p:D(Y)



    Håller med dig

  • anonym 2 mars 2008

    Skrivet av MatAnders den 2 mar 2008
    Ja du..... det är nog lika bra att jag raderas från den här super sajten
    MDJ
    PS Det var en aning spydigt skrivet. !!!!!!!!!

    Skrivet av mama97mia den 2 mar 2008

    Ibland känner jag att det är därför en sån här site o matklubb är så poppis... VI är många här som är lite experimentkockar. Ville vi ha exakta recept på grammet så finns det såna - både i kokbäcker o på nätet. Jag menar inget alls illa MAI-DOLL - förstår du - men jag tänker att det finns lite olika syften när man är inne på denna site...
    Mitt syfte är mest för inspiration o diskussion - man fastnar på ngt (typ vad är galangal o vad ska jag ha det till) o sen kan man hitta en tråd att diskutera på ....

    Förlåt om jag är ute o cyklar men så känner jag i alla fall!

    Mamma Mia


    Håller med dig vi är lite av "super" kockar allihopa och det finns massor av recept siter där det finns exakta mått, samtidigt kan jag förstå dom som vill börja lära sig laga mat och då är det kanske svårt att laga på känn.

  • FarmorKex 2 mars 2008

    Är det meningen att vi skall experimentera och hitta på recept?????????(H)
    Eller skall vi prata om kryddor, kanske koka soppa på en spik:D
    Jag tycker i alla fall om att läsa olika recept, sen kan man ju variera själv efter
    tycke och smak. Alla är vi vä valkomna på den här siten:o

  • evaldo 2 mars 2008

    Jag tänker mig att ett normalstort kålhuvud väger ca 1 kg stycket.

  • The_mama97mia 2 mars 2008

    ubh - jo men självklart. ber om ursäkt om det lät annorlunda det jag skrev.
    Menade bara att det är roligt att läsa recept men det är lite olika hur vi tolkar o använde rdom?
    Sorry!

  • MatAnders 2 mars 2008

    Skrivet av MAI-DOLL den 2 mar 2008

    Skrivet av MatAnders den 2 mar 2008
    Ja du..... det är nog lika bra att jag raderas från den här super sajten
    MDJ
    PS Det var en aning spydigt skrivet. !!!!!!!!!

    Skrivet av mama97mia den 2 mar 2008

    Ibland känner jag att det är därför en sån här site o matklubb är så poppis... VI är många här som är lite experimentkockar. Ville vi ha exakta recept på grammet så finns det såna - både i kokbäcker o på nätet. Jag menar inget alls illa MAI-DOLL - förstår du - men jag tänker att det finns lite olika syften när man är inne på denna site...
    Mitt syfte är mest för inspiration o diskussion - man fastnar på ngt (typ vad är galangal o vad ska jag ha det till) o sen kan man hitta en tråd att diskutera på ....

    Förlåt om jag är ute o cyklar men så känner jag i alla fall!

    Mamma Mia


    Håller med dig vi är lite av "super" kockar allihopa och det finns massor av recept siter där det finns exakta mått, samtidigt kan jag förstå dom som vill börja lära sig laga mat och då är det kanske svårt att laga på känn.


    Va absolut inte meningen att verka dryg. är ledsen om du tog det så..

  • farmoringer 2 mars 2008

    Men jag tycker det finns mest recept som är måttangivna här. Men håller med om att 3/4 vitkålshuvud, det är ett svårt mått när man inte kan.....jag är ju sån när jag ska baka. måste ha precisa recept...än så länge...men övning ger färdighet. När det gäller mat är det höften som gäller för mig.....Jag läser lika gärna ett recept som är utan mått som ett med mått...

  • anonym 2 mars 2008

    [email protected]

  • FarmorKex 6 mars 2008

    Hembakat tunnbröd.
    Hemliga recept.
    Egen bagarstuga.
    Hör av er.:D:p:)

  • anonym 6 mars 2008

    Skrivet av evaldo den 2 mar 2008

    Jag tänker mig att ett normalstort kålhuvud väger ca 1 kg stycket.


    Hej Tack Evaldo Äntligen en vettig person som har intellektet att förstå vad jag menar.

    Innan jag skickade in mina recept så kollade jag vad som gällde. Recepten skulle vara ordentligt angivna med mått och allt ,så att dom "speciellt utvalda för att kolla recepten inte behövde skriva om dom" ......

    Vad hände....Jag råkade påpeka det stackars 3/4 vitkålshuvudet... så mycket skit har jag nog aldrig fått i hela mitt liv.

    Jag har lagat mat i alla år, men aldrig mat med kål i,ingen har klagat på den maten, istället ringer mina barn och barnbarn och frågar..skall du inte bjuda oss på en trerättersmiddag snart?????

    Så är det när dom så kallade "Besservisserna blandar sig i", men det gör inget..jag är inte med längre...

    Men tack i alla fall Evaldo......Du är guld värd

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.