Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Seder och bruk

  • Babzan 13 september 2008

    Tycker att det skulle vara roligt att lära lite om olika länders seder och bruk. Säkert har ni nåt att tillföra detta ämne om ni tänker efter.:)

    Själv har jag hört att man ska skära maten med gaffel i Österrike, annars signalerar man att maten är seg.

    Om en ryss drar med handen över halsen vid bordet, vill han inte döda dig- gesten visar att han är mätt! :o

  • The_mama97mia 13 september 2008

    oh.. så svårt , men så kul...
    Har själv inte varit i Arabländer - min pappa reste mkt där innan 2000. Han sa att man fick aldrig visa fotsula för ngn. Alltså vi (nordeuropéer) kan gärna sitta med ett ben korsat över det andra, men det är inte bra i alla andra länder ... Vet inte om det stämmer längre eller ö h t ?

  • Mellanbellan 13 september 2008

    Thailand. När jag och Jajefa var i Thailand 1 månad 1996 så gällde det att inte klappa folk som man inte kände på huvudet samt att inte rikta fotsulorna mot någon. Vi fick heller inte använda fötterna för att peka ut någonting. Man skulle vara försiktig med att hålla upp dörrar med fötterna. Man skulle också täcka axlar och knän när man gick in i tempel som respekt för buddhismen.

  • Babzan 14 september 2008

    Skrivet av Mellanbellan den 14 sep 2008

    Thailand. När jag och Jajefa var i Thailand 1 månad 1996 så gällde det att inte klappa folk som man inte kände på huvudet samt att inte rikta fotsulorna mot någon. Vi fick heller inte använda fötterna för att peka ut någonting. Man skulle vara försiktig med att hålla upp dörrar med fötterna. Man skulle också täcka axlar och knän när man gick in i tempel som respekt för buddhismen.




    Det stämmer alltså det jag har hört, att man aldrig ska röra vid en Thailändares huvud. Om man ändå råkar göra det av misstag så skall man alltid vara noga med att be om ursäkt. Det kan ju vara bra att veta...:)

  • UllaC 14 september 2008

    När min dotter och jag var i Italien nån gång på 90-talet och hälsade på hennes pappa, var vi på en s.k. självservering. Vi pekade ut vad vi ville ha, det stod mat i kantiner framför oss. Vi ville både ha kött, potatis och grönsaker. Men det fick vi snart klart för oss att så äter man inte i Italien. Man tar inte både potatis och grönsaker till köttet utan antingen eller. Bara om man åker hit som turist kan man göra så.
    På ett annat ställe så var vi bjudna på middag hos bekanta till Mias pappa. När vi ätit färdigt, satt vi kvar länge vid bordet och pratade. Mia tog en brödskiva till och åt, precis som man gör här om maten inte dukats ut. När vi var på väg hem sa Mias pappa att mannen i värdfamiljen hade frågat honom om Mia inte var mätt!
    Det finns mycket att lära i andra kulturer och det är ju det som är intressant.

  • Erajscha 14 september 2008

    I England är det god ton att komma ihåg hur vänner och familj dricker sitt te (och i förekommande fall kaffe). Det gäller alltså att memorera om det ska vara en sockerbit och mjölk eftersom värden/värdinnan gör i ordning muggen i köket.

  • LenaEngstrom 15 september 2008

    I Dubai där jag bor finns det en hel del seder och bruk. Ska ta upp endast lite av det, då det gäller mat eftersom det här är en matsida :) Dubai är ju ett Arabiskt land och det är Islam som gäller här.
    Just nu är det Ramadan och då får man ABSOLUT INTE äta, dricka eller röka offentligt, så länge solen är uppe och den går ner nu mellan 18:30 och 19.
    Om man blir bjuden på mat hos en ”local” så kommer maten att serveras på golvet och då ska man tänka på att INTE visa fotsulorna och att man bara äter med höger hand och det finns inga bestick.... jo det gör det till västerlänningarna men vill man vara traditionell så äter man bara med höger handen. Det kan även finnas bord eller stol att sitta på om man har svårt för att sitta på golvet. Där jag var och åt så satt en del i soffan, även av ”locals” folket.
    När man blir bjuden på arabiskt kaffe så ska man dricka 3 koppar och vill man då inte ha mer än 3 koppar så ska man skaka på koppen fram och tillbaka. De koppar jag druckit ur är väldigt små, typ som glögglas :p
    Man ska inte heller här klappa någon på huvudet, det är förnedrande. Då undrar jag är det någonstans där det är bra med en klapp på huvudet? Jag vill då inte att någon klappar mig på huvudet för då känns det som om man liksom ska tryckas ner ”lilla gumman” typ.
    Ja det va alltså lite om mat.

  • The_mama97mia 15 september 2008

    TACK Lena för den anekdoten eller berättelsen!
    Vad spännande att höra!
    Och tänk vad lätt att göra fel som svensk när man är utomlands...

    Undrar vad vi har här som oskriva regler, det kanske vi inte tänker på själva...
    Det ska kanske vara detta oskick med att folk ska ta av sig skorna när man kommer hem till ngn. Festklädd o snygg men barfota = i strumpläst? Hmmm...

  • LenaEngstrom 15 september 2008

    När det gäller skor här så ska man ta av sig dom ute vid dörren och för att vara helt 100 tar man av dom innan precis utanför dörren då man kliver in.
    Som jag skrev så finns det mer att skriva om då det gäller Dubai men då skulle jag ta upp så himla mycket plats :P

  • Babzan 17 september 2008

    I Kina är det tydligen helt ok att sörpla när man äter soppa eller nudlar, bara så att ni vet! :p

  • Mellanbellan 27 september 2008

    Mera seder och bruk tack. Det är ju så många matklubbsmedlemmar som bor i andra länder.

  • monac 27 september 2008

    det är nedlåtande att bli klappad på huvudet!!!! vare sig det gäller barn eller vuxna...en form av övergrepp!:o:'(

  • Smulpajen 27 september 2008

    Skrivet av Babzan den 14 sep 2008

    Skrivet av Mellanbellan den 14 sep 2008

    Thailand. När jag och Jajefa var i Thailand 1 månad 1996 så gällde det att inte klappa folk som man inte kände på huvudet samt att inte rikta fotsulorna mot någon. Vi fick heller inte använda fötterna för att peka ut någonting. Man skulle vara försiktig med att hålla upp dörrar med fötterna. Man skulle också täcka axlar och knän när man gick in i tempel som respekt för buddhismen.




    Det stämmer alltså det jag har hört, att man aldrig ska röra vid en Thailändares huvud. Om man ändå råkar göra det av misstag så skall man alltid vara noga med att be om ursäkt. Det kan ju vara bra att veta...:)

    Huvudet är den högsta punkten och alltså den heligste. Fötterna är den lägsta och anses smutsig. Man pekar aldrig med fötterna eller klappar människor på huvudet i hinduiska länder heller. Bali t ex. Där anses det vara orent att äta med vänster hand också. Det var ett dilemma för mig som är vänsterhänt!

  • Smulpajen 27 september 2008

    Skrivet av mama97mia den 15 sep 2008

    TACK Lena för den anekdoten eller berättelsen!
    Vad spännande att höra!
    Och tänk vad lätt att göra fel som svensk när man är utomlands...

    Undrar vad vi har här som oskriva regler, det kanske vi inte tänker på själva...
    Det ska kanske vara detta oskick med att folk ska ta av sig skorna när man kommer hem till ngn. Festklädd o snygg men barfota = i strumpläst? Hmmm...

    En holländare tar aldrig av sig skorna när han besöker någon. Själv hade jag en holländsk bekant på besök för många år sedan och han satte skorna bredvid sängen när han skulle gå och lägga sig. Han tyckte det var konstigt att vi svenskar tog av oss skorna inomhus!

  • chre 27 september 2008

    Nu tänker jag berätta att jag och min komis ljög om svenska seder och bruk när vi var i Peking förra året. Vi hade lärt känna en trevlig kvinna som hette Mona, hon hjälpte oss när vi var hos skräddaren bla. Tillsammans med henne gick vi på restaurang och åt pekinganka på traditionellt sätt. Eftersom allt (!) är mycket smutsigare där än hemma och vi var livrädda för att förstöra vår resa med magsjuka så tog vi upp dels citrondoftande våtservetter och dels alcogel, för att få bort alla bacilusker. Mona undrade väldigt vad vi sysslade med, när vi torkade och smetade. Vi hade inte hjärta att berätta att vi tyckte att allt var så snuskigt, så vi sa att så här gör man alltid i Sverige innan man äter.

    En liten sanning med modifikation, kanske... (H)

  • chre 27 september 2008

    Skrivet av Smulpajen den 27 sep 2008

    Skrivet av Babzan den 14 sep 2008

    Skrivet av Mellanbellan den 14 sep 2008

    Thailand. När jag och Jajefa var i Thailand 1 månad 1996 så gällde det att inte klappa folk som man inte kände på huvudet samt att inte rikta fotsulorna mot någon. Vi fick heller inte använda fötterna för att peka ut någonting. Man skulle vara försiktig med att hålla upp dörrar med fötterna. Man skulle också täcka axlar och knän när man gick in i tempel som respekt för buddhismen.




    Det stämmer alltså det jag har hört, att man aldrig ska röra vid en Thailändares huvud. Om man ändå råkar göra det av misstag så skall man alltid vara noga med att be om ursäkt. Det kan ju vara bra att veta...:)

    Huvudet är den högsta punkten och alltså den heligste. Fötterna är den lägsta och anses smutsig. Man pekar aldrig med fötterna eller klappar människor på huvudet i hinduiska länder heller. Bali t ex. Där anses det vara orent att äta med vänster hand också. Det var ett dilemma för mig som är vänsterhänt!


    Det är inte så konstigt kanske, eftersom man i asien använder höger hand till mat och vänster hand på toaletten...:'( Därför, av förståeliga skäl, anses vänster hand som oren.

  • LaJefa 27 september 2008

    Skrivet av Smulpajen den 27 sep 2008

    Skrivet av Babzan den 14 sep 2008

    Skrivet av Mellanbellan den 14 sep 2008

    Thailand. När jag och Jajefa var i Thailand 1 månad 1996 så gällde det att inte klappa folk som man inte kände på huvudet samt att inte rikta fotsulorna mot någon. Vi fick heller inte använda fötterna för att peka ut någonting. Man skulle vara försiktig med att hålla upp dörrar med fötterna. Man skulle också täcka axlar och knän när man gick in i tempel som respekt för buddhismen.




    Det stämmer alltså det jag har hört, att man aldrig ska röra vid en Thailändares huvud. Om man ändå råkar göra det av misstag så skall man alltid vara noga med att be om ursäkt. Det kan ju vara bra att veta...:)

    Huvudet är den högsta punkten och alltså den heligste. Fötterna är den lägsta och anses smutsig. Man pekar aldrig med fötterna eller klappar människor på huvudet i hinduiska länder heller. Bali t ex. Där anses det vara orent att äta med vänster hand också. Det var ett dilemma för mig som är vänsterhänt!



    Glömmer aldrig den resan!

  • Babzan 28 september 2008

    Gör aldrig tummen upp för OKEJ i Brasilien! Gesten har tydligen sexuella undertoner! :o

  • Mellanbellan 30 september 2008

    Skrivet av Babzan den 28 sep 2008

    Gör aldrig tummen upp för OKEJ i Brasilien! Gesten har tydligen sexuella undertoner! :o


    Ooops, det måste ju vara lätt att DET blir fel.

  • UllaC 30 september 2008

    Jag har berättat tidigare om när Mia och jag var i Italien hos hennes pappa.
    Apropå skor - så skulle vi åka hem till farmor och hälsa på. I hallen tog vi av oss skorna, precis som vi i regel gör här i Sverige. Farmor undrade vad vi sysslade med som gick in i lägenheten barfota. Vi tog snabbt på oss våra skor igen.
    Sedan är det ju sed av kyssas på kinden. Farmor skulle ha 3 kyssar på varje kind. :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.