Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nu skall vi göre en berättelse tillsammans

  • marialinnea92 25 februari 2008

    att du kan ju alltid...

  • lotta42 25 februari 2008

    Elisabeth satt med röda kinder och mindes...... vad söt han hade blivit tänkte hon .

  • hansdotter 25 februari 2008

    Patrik frågade med en glimt i ögonvrån;
    - är det någon av grannarna som vill följa med ut på en tur med båten i kväll? Det lär bli stjärnklart har jag hört...

  • jas65 26 februari 2008

    Elisabeth svarade att ikväll så orkar jag inte utan det får bli i morgon. Kanske vi kan låna Farfars fiske nät och prova fiske lyckan när vi ändå är ute på sjön. Eller vad säger du Patrik? men du kan ju knske äta med oss i kväll för vi har tänk att grilla............

  • irrevirre 26 februari 2008

    JA TACK! svarade han utan att blinka. Jag tar med en flaska vin och kommer över vi 19-tiden.
    Elvis som brukade vara lite reserverad mot nya människor verkade som han kände Patrik mycket väl ....

  • irrevirre 27 februari 2008

    Det är något mystiskt över killen, tänkte Elisabeth men kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var. Trots att han var så artig och ursnygg var det varningsklockor som ringde.

  • JennyV 10 mars 2008

    kvällen började närma sig sitt slut och trots att hon längtat så efter farmor och farfar, kände Elisabeth att hon nästan inte kunde hålla ögonen uppe. Det hade varit en lång dag med mycket resor och kärt återseende. "Godnatt älskade farföräldrar, jag går och lägger mig!"
    "Gör det gumman, godnatt min skatt"
    Precis innan hon slumrade till kom hon på varför det kändes så skumt med Patrik.....

  • azlan_lena 10 mars 2008

    Elisabeth kröp ner emellan dom svala ny manglade lakanen och drog täcket högt upp till hakan , det var pirrande svalt när hon sträckte ut sina långa men ack så trötta ben o fötter , Men så kom tanken på Patrik .Skumt det var inte det rätta ordet , det var snarare en känsla av "Dejavu" ... det var som att räkna får , tankarna svirrade runt o tillslut så somnade Elizabeth .
    Hunden , den hade stannat kvar hos farmor o farfar , det fanns mycket att sniffa på o utforska , tillslut så kröp den in under bordet o la sig till rätta , o det dröjde inte lång stund förrän dova snarkningar hördes .Lite bjäffsande Hunden drömde
    "jaha . Sa farmor nu får vi ta o röja lite o ta hand om disken ,kanske göra kväll.
    Kanske de du gumman min sa farfar ,men skall vi inte sitta här o kura skymning , jag satte på lite kaffe förrut , jag hämtar det o så tar jag en filt som du kan ha över axlarna .
    Jaaa det skulle vara mysigt sa farmor ....
    Rätt som det är så hörs ett brak i skogen , en uggla hoar , det går som en kall kåre utefter farmors nacke , hon skriker till av förskräckelse

  • Bappi 10 mars 2008

    Hemska tider vad är det för någonting som spretar så förskräckligt i den mörka djupa skogen.
    Hon kisar och försiktigt smyger hon sig fram mot den mörka skepnaden som dinglar i rytmisk takt där framme i den svaga månbelysta öppningen. Blodet isar sig i ådrorna över bilden som framtonar. Ett kritvit skelett dinglar och rasslar och hunden sitter ylandes nedanför. Vad har hänt? Vem har åstadkommit detta?

  • azlan_lena 10 mars 2008

    men så konstigt vad är detta för skelett ? maken till dylikt hade farmor aldrig skådat och hon hade ju som ung varit ute på många äventyrliga expiditioner , men det var ju för långe sedan ...en del hade hon berättat men det fanns mycket mer att berätta , det var som att glänta ner i en skattkista, dofterav minnen , dofter av upplevelser.... en rikedom , åh vilka kulinariska måltider.. microsekunder flög förbi
    Det låg spybollar från ugglan under trädet , men hur kan jag se dem? sa farmor för sig själv eller var hon själv i skogsbrynet?

  • Bappi 10 mars 2008

    Ett tjusigt skogsrå som hon alltid är kunde hon ta sig fram på alla olika möjliga sätt. Till och med kunna se och känna av skogens hela mörkandes djupa skuggor. Aldrig att hon skulle tala om hun hon hade blivit så förhäxad och tjusad som barn av mörkrets hemligheter. Kanske därför hon nu hör och ser saker som inte hör verkligheten till. Fullmånen lyser silvervit och kall och ugglan hoas och plötsligt så rasslar till och med dom höstliga löven av rädslan som finns här djupt inne i skogen. Vad är det som händer mig, tänkte farmor.

  • jas65 11 mars 2008

    Farmor vandrade vidare i den djupa skogen tills hon kom till tjärnet där hon själv lekte som barn med lille Nils när de var barn. Hon satte sig på en sten och tänkte bara inte Elisabeth blir förälskad i Patric nu, hur skall jag dölja sanningen för dem. Inte ens farfar vet om den........

  • azlan_lena 11 mars 2008

    Medans farmor trevade sg fram vid skogstjärnens mörka vatten , Hon kände den starka doften av Pors den söta doften av liljor som växte längre bort i tjärn kanten , det gick som vindilar över vattenytan , hon kunde höra grodornas kväkanden , myggen dansade över det mörka vattnet , hon satte sig ner vid grillplatsen som funnits där i generationer ,nu skulle hon fundera , men vem skulle hon tala vid?
    Under tiden hade farfar kommit ut med kaffe o en filt , disken var avklarad. Men var var farmor? Av henne syntes endast att stolen hon suttit på, som låg slängd i gräset .
    Hunden satt o blåstirrade in mot skogskanten . öronen spelade och ett svagt morrande hördes ur strupen . Men vad iallsin dar sa farfar vad har hänt här o var är farmor kan du säga det ? bara en tom fråga ut i kvällsmörkret så klart hunden inte kunde svara men den tittade med förskräckta ögon vilt in mot skogen ... Vad att göra ?
    Då hördes ett vinande , ett kraftig sus drog förbi stugknuten en mörk massa passerade farfar , Han fick kalla kårar utefter ryggraden, han stod som paralyserad o hunden tryckte sig intill hans underben ......Farmor lilla vart är du ?

  • JennyV 12 mars 2008

    Medans farfar började bli orolig för farmor, satt hon vid tjärnet och funderade. Hon var djupt försjunken i sin tankar om Elisabeth och Patrik, att hon inte hörde steg bakom sig.......

  • azlan_lena 12 mars 2008

    en svag doft av tobak , en svag förnimmelse av en igenkännande av doft ,eller var det ett spratt
    hjärtat slog häftigt på farmor o när hon såg vad som trädde fram så svimmade hon ......:Z
    Under tiden hade farfar tagit med sig hunden in och knackade ihärdigt på dörren till Elizabeths rum .
    Elizabeth tycktes sig höra sin hunds tassar utanför dörren och svarade farfar att" kom in" fast hon var så yrvaken , vad stod på ?
    farfar tog några snabba steg fram till fönstret , som stod på glänt o gardinen rörde sig sakta av vinddraget , det gick ju inte att se nått ut genom fönstret men fafar riktade blicken mot skogskanten ..
    Han tog några steg bakåt o damp ner på säng kanten ........ Åhhh min lilla flicka Farmor är försvunnen .... vad skall vi göra ...
    Vad har hänt säger Elisabeth lite sömndrucken?????
    Ja säg det sa farfar , kan du stiga upp o ta på dig varma kläder vi måste ta hunden o ficklampa o ut o leta efter farmor .

  • jas65 13 mars 2008

    Stegen farmor hörde bakom sig kom närmare och en stund så visade sig Patrik där. Hemma i stugan så hade farfar och Elisabeth komit ut på gården med hunde Elvis...

  • azlan_lena 13 mars 2008

    När dörren öppnades, ur stugan for då hunden iväg som ett skollat troll , med ett ivrigt skallande försvann hunden in i skogen , Elvis hade fått upp ett spår .
    Patrik gick sakta o medveten fram till lilla farmor ,
    Tjabba i kvällsmörkret sa Patrik . sitter du här ?
    Jaa ... sa farmor med lite vissen röst , du o jag skall nog prata lite om livets snedsteg och om vilka grytor som vem har varit o rört i ....
    Va? sa Patrik skall vi sitta ute i mörka skogen o prata mat ?

  • JennyV 14 mars 2008

    Nja, inte direkt mat kanske men det började med ett glas vin sa farmor. Patrik satte sig bredvid henne med öppen mun. Han förstod ingenting av det som farmor surrade om. Hade hon blivit virrig på senare dar?

  • carancamiel 14 mars 2008

    Skrivet av jas65 den 24 feb 2008

    Nu skall vi göra en bok tillsammans, jag börjar med att skriva ett stycke så får ni alla andra fylla i.
    MVH
    Höfta mera
    Anders
    MATKLUBBENS EGNA BOK:
    Elisabeth hade äntligen kommit fram till Hästveda med tåget från Nässjö för att tillbringa en helg med sin farmor och farfar. Eftersom klockan var bara halv 7 på kvällen så bestämde sig Elisabeth för att promenera hem till sin farmor och farfar som hade en liten lantgård med höns och en gris en bit från tågstationen.
    Hon gick efter vägen i kvälls skymmningen...............................


    Hästveda har inget tågstopp...

  • azlan_lena 14 mars 2008

    Tågstopp , njae inte direkt men , tåget saktade ner för att lämna av en bunt kvällstidningar , och Elisabeth hade enkom fått lov att samtidigt hoppa av när konduktören skulle lämna tidningarna , :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.