Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nu skall vi göre en berättelse tillsammans

  • azlan_lena 15 mars 2008

    "farmor "sa Patrik farmor lilla , hur iallasina dar kan det komma sig att den där tjejen Elisabeth kallar dig för farmor ? :o
    Hur länge skall hon vara här ?
    Ja du min lille vän detta blir inte lätt att förklara , men jag kan säga att Elisabeth skall vara här ett tag ,:D
    meningen med hennes vistelse är att hon skall göra en Kokbok med gamla recept och dom skall hon försöka samla in här i bygden.....
    jaha o vad mer då undrade Patrik .....
    Ja du det står skrivet i stjärnorna sa lilla farmor , så hördes ett vinande ljud och en ljusblixt small av .. o borta var farmor .
    Ensam kvar vid den mörka tjärnen stod Patrik helt förlamad .
    Nu var det dax för ...................................................................

  • azlan_lena 16 mars 2008

    :o melodifestivalen som Patrik lyssnade på genom mobilen....

  • monel 16 mars 2008

    .Plötsligt händer det som inte får hända ..

  • JennyV 17 mars 2008

    Farfar och Elvis hade precis kommit fram till tjärnet när farmor hade försvunnit igen. Patrik satt där med mobilen i handen och lyssnade. Hej farfar, du missade precis farmor. Vad är det som händer, ända sen i morse så har allt här omkring varit så skumt. Hästveda som det aldrig händer nåt i, varför ska Elisbeth stanna här ett bra tag? Jag har aldrig hört något om nån kokbok?!!

  • jas65 18 mars 2008

    Jo sa farfar det var så att farmor skrev ned ett recept när hon var ung som skall gå i arv mellan generationer och de som äter detta kan inte under hela sitt liv glömma vad de åt.....

  • Russinet-Korinten 18 mars 2008

    eftersom det var det godaste de ätit...

  • jas65 19 mars 2008

    Patric frågade farfar vad som var hemligheten bakom receptet och vad det receptet bestod av, när de plötsligt hörde någon närma sig genom skogen.....

  • azlan_lena 21 mars 2008

    Med dunder o brak kom en stor Älg ,
    Och det otroliga inträffar älgen stannar upp tittar på farfar o Patrick så börjar han prata . jo han pratar .
    farfar har ju bara hört om detta genom Farmor som förstulet nämnt att det finns en Älg i skogen som pratar .
    Jo så då var det alltså sant .
    Patrick var nu inte så stursk utan stod lite halvt om halvt bakom Farfar men han skulle precis säga nått ....
    :p

  • azlan_lena 22 mars 2008

    Malmö tåget dundrar förbi Hästveda station .........vibrationer sprider sig genom luften .....

  • umen 15 april 2010

    Patrik försöker överrösta tågdånet, som ljuder genom skogen: "Farfar...Är det inte den omtalade älgen som kommer från Norra Sandby? Du vet den älgen som simmade på rygg i Almaån och sjöng gräsligt högt. "Älgarna demonstrerar, älgarna har fått nog....". Det hördes ju ända till Laxbro."
    Farfar smög bakom ett träd och drog Patrick med sig. "Tyst påg!, Det är han. Han har jagat farmor i flera veckor. Jag tror att han är förälskad i henne. Han är fortrollad. Det stod i tidningen Norra Skåne att...........

  • Mariakocken1 19 april 2010

    ...han är en kvinnoälskare. Han kan dra kvinnor med sig och sedan tvinga henne att gifta sig med honom... hittills har han 34 kvinnor han är gift med...", då började farfar att gråta. Han sa......

  • Mariakocken1 19 april 2010

    ...-"Åh!!! Farmor! Rosa-Anna! Min käraste! Vad ska din son säga när jag säger åt honom att du är gift med en annan?"
    Patrik försökte trösta farfar. Han sa:-"Farfar! Farmor gick ut i bärskogen och plockade bär...", då avbröt farfar och han fyllde i:-...och där kom kvinnoälskaren och kidnappade henne!".-"Farfar! Avbryt inte! Jag skulle säga: Farmor tappade bort sig!".......

  • azlan_lena 19 april 2010

    Det hördes vingslag av en stor fågel .. Farmor stelnade till ...uschanne mig hon fick kåda på händerna när hon klättra upp i storgranen ...

  • Mariakocken1 20 april 2010

    ...hon skrek på hjälp... och jag måste avslöja... han som kom och hjälpte var faktiskt... kvinnoälskaren!-Men...

  • azlan_lena 21 april 2010

    Hjälp o hjälp sa Farmor irriterat .... hjälp mig ner o stå inte där o glo . men det var minsann inte så lätt .. oj oj tjoa Farmor , det luktar svedda fjädrar .
    Vem kan vara så illmarig att dom tänder eld på en fågel ?
    Men då hördes vingslagen igen, nu brakade det loss i skogen merän vad någon upplevt förr ... Hjälp mig då kved Farmor som satt som fastklistrad med all kådan om händer o armar o överallt hjälp mig ....

    Med stora språng kom då Kvinnoälskaren , han stannade upp kollade Farmor hängandes i trädet o så började han Gapskratta .... han kved av skratt ... Nått så här festligt som att se Farmor nersmetad av den flödande kådan hade då han aldrig skådat under mannaminne ...

    Precis då snuddade en vingspets honom o den rispade till . aj det sved rejält , Men av vad ?

  • Mariakocken1 22 april 2010

    En stor örn, var det!

    Den ståtligaste örn någon någonsin sett! Farmor blev så häpen så hon föll ner från trädet!
    Kvinnoälskaren slängde farmor runt axeln, och bar iväg farmor hur lätt som helst! Han var lika gammal som farmor, och var så stark, så stark!

    Han bar farmor över stenar, sand, grus, tills han kom till sitt hemliga tillhåll, som var i.......

  • umen 25 april 2010

    ....en jordkällare, där dörren för längesedan hade sett sina bästa dagar. Nu hängde den på sne och det var lätt för den förtrollade, kvinnoälskare till älg att ta sig både ut och in. Han hade hållt till här i många år.
    Han hade spejat på alla granna fruntimmer i soknen, men det fanns ingen så grann som farmor - och nu hade han äntlgen fått hit henne. Bara hon kunde bryta förtrollningen med.....

  • azlan_lena 26 april 2010

    Men gode tid , vad händer mig tänkte Farmor när hon kände doften av mannen nacke , men gode tid jag hänger ju som en slamsa över axeln på en man ......Så förlorade hon medvetandet ...

    inne i den fuktiga Jordkällaren , kryllade det av små djur , ögon stirrade .. o en gräslig doft spred sig .... kanske dax för Farmor att vakna till sans ... då brakar det till ..marken gungar och i en enda röra ,ger sig marken och allt rasar med grus , sten , bräder ner i en svindlande tunnel ...

    Ett gapskratt som rungar nere i bråten o där ligger Farmor med kjolen svept runt huvet och dom skära trosorna äro endast trasor .....

  • umen 26 april 2010

    Farmor hör genom bråtet ett flåsande och stånkande. Bräder och skräp far åt alla håll. Hjälp, tänker hon. Vad ska nu hända? Plötsligt ser hon farfar - högröd i ansiktet - släpa bort en stor otymplig varelse, som sprattlar och har sig. "Ge dig iväg härifrån och kom aldrig mer tillbaka" skriker han så det ekar i hela skogen. Han ger älgen en spark i baken, så att han far iväg rakt in i en taggig buske.....Vilket vrål det blev! Farfar skyndade fram till farmor, som hade lyckats att få ner kjolen och borstat av sig det mesta av skiten. Hon log rodnande mot sin gubbe. "Min räddare...min goe gubbe..........Så gav hon honom en stor blöt puss med sin rosenröda mun.
    Hand i hand gick de sedan..........

  • Mariakocken1 28 april 2010

    ..........till Elisabeth och Patrik. Farmor slängde sig i farfars armar och gav honom en till puss, och en till, och ännu en... hon var så glad att farfar bara fanns!!!! Nå, tror du att sagan slutar nu??? Nej! Nu börjar ett nytt äventyr där Elisabeth och Patrik är mest med... Det började med att Patrik och Elisabeth lekte följa John i det härligt gröna gräset.........

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.