Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Årets Grilltråd 2012

  • Linlock 24 maj 2012

    Det var skoj men kanske inte smartaste draget att välja att bjuda på (som vi gjorde) första gången! Och jag kan rekommendera att man kontrollerar att kycklingen verkligen får plats under locket innan man börjar!

  • The_mama97mia 24 maj 2012

    hehe... det hade jag också problem m ed första gången. Nu har jag lärt mig att sätta pippin på själva undergallret liksom. Kul sätt att laga den på och mkt saftigt - dessutom inbjuder det till massor med variationer! Me Like!

  • The_mama97mia 24 maj 2012

    Champinjonröra i foliepaket
    http://www.matklubben.se/recept/champinjonroera_i_foliepaket_.html

    detta är m in all time high här och nu!

  • MatAnders 26 maj 2012

    Har gjort massa souvlaki som ska grillas i dag.

  • monicadanell 26 maj 2012

    Har grillbitar i marinad
    och potatissallad

  • The_mama97mia 26 maj 2012

    Projekt på grillen år 2012:
    RÖka Brieost.
    Röka räkor.
    I Webern så klart.

  • Lollo54 29 maj 2012

    Prova att grilla rimmat sidfläsk i skivor. bara pensla på lite soja eller ev grillolja. Det kan man ha i beredskap i kylen om man hastigt kommer på att man vill grilla något. Låter inte märkvärdigt men är faktiskt jättegott {eat}

  • Lenkan 29 maj 2012

    Jag brukar grilla rimmat sidfläsk, fast utan soja eller olja. Bara skära tjocka skivor (ca 2 cm) och på grillen...så jäkla gott! Nästan beroendeframkallande {drool}

  • amoz 30 maj 2012

    Jag vill gärna dela med mig av mitt recept på marinerad och grillad fläskfilé saamt en supergod sås till. Detta gör jag ofta och gärna.\o/

    Amoz grillade fläskfilé

    Amoz grillsås

  • The_mama97mia 30 maj 2012

    Idag på grillen - kycklingfiléspett - marinerade filén i spettbitar i yoghurt, hot curry, soja o lite olja o citron. Mums... Sen körde jag stora champinjonhattar med vitlökssmör i - det blev ingen succé, bättre köra i foliepaket det. OCH några nötköttskorvar o en snurrkorv. Yummy.

  • Linlock 30 maj 2012

    Vad har ni för grill och hur tänder ni? Jag har aldrig gillat att dränka kolet i tändvätska och sen elda utav tusan (men det gillar min säbo;)) Själv känner jag mig väldigt bekväm med en electrisk grilltändare. Nackdelen är ju just att man behöver el. Hur gör ni?

  • The_mama97mia 30 maj 2012

    Jag tänder med eltändare - har min klotgrill här hemma o en i stugan, då får jag ta färlängningssladd men det går.
    Annars har jag kört med Looft lighter - är väl inne på m in fjärde nu...
    Ogillar tändvätska.
    Men ... nöden har ingen lag!

  • The_mama97mia 30 maj 2012

    Köpte ALspån idag, ska testa att röka mina rökor o ev brieost med dessa spån... Spännande! Har ni testat att röka saker på klotgrill eller i rättare sagt?

  • jas65 31 maj 2012

    Jag röker mitt kött nästan jämt när jag indirekt grillar under några timmar.

    Mvh

    Höfta på med grillen under årets fina dagar.

    Anders

  • The_mama97mia 2 juni 2012

    Köpte två nät med blåmusslor, måste testa att röka på grillen!

  • DoctorWho 20 juni 2012

    Jag har köpt en färdigkryddad flintastek, första gången sen jag var tonåring. BBQ-kryddad och extrapris på Willys och nu hoppas jag att den inte smakar som flintastekarna brukade smaka. Men jag ska även grilla fläskfilé kryddade med dessa två kryddblandningar:
    Jamaicansk rubb (Jerk-rubb)
    Jerkkrydda
    Även skivad kassler, tjock grillkorv, prinskorv och portions-smulpajer åker på grillen nu på midsommar.

  • monstertessa 20 juni 2012

    Ett vegotips på grillen, eller som tillbehör:
    Köp STORA färska champinjoner, tvätta dem, vänd upp och ner på dom, ryck av foten så det blir ett hål i hatten, finhacka vitlök och färsk basilika, tryck ner vitlöks- och basilika-hacket i hålen på svamparna, lägg på en liten klick smör, salta coh svartpeppra litegrann. Grilla OBS! bara på ena sidan! i ca 5-10 minuter :)

    Svampfötterna kan man använda i en sallad! :)

  • The_mama97mia 28 juni 2012

    Perfekt grillväder idag!
    Länge sen jag körde lax på grillen, det får bli det eller fläskfilé.

  • EidAn01 6 juli 2012

    Halloj!
    Jag har bjudit hem några kompisar idag och vi ska grilla tillsammans :) Vi har flintastek i kylen, men jag tycker personligen att det skulle vara trevligare med någon form av grillspett, så att dom får välja lite vad dom vill ha på själva. Så jag undrar helt enkelt ifall man kan göra grillspett av flintastek? Och hur länge ska de i så fall ligga på grillen?

  • The_mama97mia 6 juli 2012

    Jag har aldrig gjort grillspett av Flinta, det måste väl gå men svårt då det ju är flera delar liksom i en Flinta, som är lite olika möra. Jag skulle köra Flintan som vanligt o sen mecka fina grönsaksspett till.
    :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.