Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Årets Grilltråd 2012

  • EidAn01 6 juli 2012

    Tack för svar. Jag gjorde så och det blev superbra. Körde först flintasteken knappt färdig i ugnen och sedan grillade ihop med de andra sakerna på spett de sista minuterna. Vi blev alla mätta och belåtna :)

  • Linlock 7 juli 2012

    Vi har en ny fin Weber, har sett att en del röker på grillen också, vore kul att prova, hur funkar det?

  • The_mama97mia 7 juli 2012

    Jag håller alltid på att försöka lära mig mer och bättre teknik, har en Weber.
    I år satsar jag på att köra skorstenständare och liiiite briketter.
    Vad gäller rök - så slänger jag blöta spån direkt på briketterna.
    Funkar bra när man kör 50/50 grillning, dvs få grillyta på köttet på direkt värme först, flytta över till indirekt värme sen. På med rökspån på glöden, locket på, stryp spjället lite nedtill - trap the smoke!
    Man kan också göra ett rökspånspaket i al-folie eller form. Beror på hur stora bitar och hur mkt rökt det ska bli liksom.
    En helt ny värld!

  • pihal 7 juli 2012

    Finns att köpa färdiga aluminiumformar med spån i som man bara gör små hål i locket på. Man ställer sedan dessa i grillkolen så får man röksmak. Finns i olika smaker bla äpplespån och hickory. Köpte mina på Bauhaus i Göteborg.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.