Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Beh hjälp när fantasin tryter

  • Lotten_J 11 juli 2008

    Försöker mig på den enkla vägen istället för att sitta och leta recept. Vill ha tips på ngt gott och relativt enkelt att äta när vi åker ut med båten över dagen. Jag och min sambo ska fira en alldeles speciell dag på måndag (Y) Då har vi haft ring på fingret i 1 år (L) Vill överraska min "gubbe" med ngt nytt och spännande i picknikkorgen.

  • Wombat04 11 juli 2008

    Å, vad du borde göra är att ställa dig och steka ett par tortillas de patata! De tar lite tid att göra men passar utmärkt att plocka med i en picknickkorg. Tortilla de patatas är min absoluta favoriträtt, men den är svår att göra på sommarpotatis. Vi har gjort den på bakpotatis här hemma under somrarna, och det blir VG, även om rätten blir allra bäst med vinterpotatis.

    Nu har jag inte receptet i huvudet men du kan säkert hitta det någonstans. Här hemma kör vi Barcelona-varianten, som är strikt med potatis, lök, ägg, salt och olja, helst majsolja. Men man kan blanda i allt möjligt i den enligt recept från andra landsändar i Spanien. Det blir en tjock potatisomelett som är lätt att transportera och passar lika bra att äta varm som kall. Litet salladsingredienser eller färdigblandad sallad i en glasskartong med lite dressing i en burk, litet bröd i en annan och vips, måltiden är klar!

    Om du inte hittar något recept, så ge mig ett litet hojt om du är intresserad så ska jag försöka skriva ned ungefärliga ingredienser.

  • festmaten 11 juli 2008

    Vi hade en tråd här i maj som handlade just om båtmat.
    Sök på ordet båtmat så kommer du dit, hoppas du får nytta av de tipsen(Y)

  • Lotten_J 11 juli 2008

    Skrivet av kalasmad den 11 jul 2008

    Vi hade en tråd här i maj som handlade just om båtmat.
    Sök på ordet båtmat så kommer du dit, hoppas du får nytta av de tipsen(Y)


    Jo jag vet att det funnits en sån tråd, skrev själv i den då MEN där fanns ju liksom rätt mkt båt-prat och inte så mkt recept som sådant...ville väl mera ha en liten picknick korg utöver den vanliga båtmaten på korv och sillröra eftersom det är en mkt speciell och romantisk dag för oss......så det var det där lilla extra och piffiga jag var ute efter......ska iaf anamma wombats receptförslag ngn gång......

  • Disen 11 juli 2008

    Vad tycker han väldigt mycket om?..förutom dig..hi..hi :p

    Små tips. Finns det kakor som ser ut som hjärtan? så kan du baka det.
    Små lappar som du skriver något gulligt på, kan du vira in i servetten, lägga under tallriken, stoppa i glaset m.m
    Glöm inte jordgubbar. Ta med musik om ni har någon " speciell låt" tillsammans.:)
    Ska ni sova i båten? Lägg ut rosenblad på hans kudde.
    Lite romantiska tips (L) men inte så mycket mat.

  • Lotten_J 11 juli 2008

    Skrivet av Disen den 11 jul 2008

    Vad tycker han väldigt mycket om?..förutom dig..hi..hi :p

    Små tips. Finns det kakor som ser ut som hjärtan? så kan du baka det.
    Små lappar som du skriver något gulligt på, kan du vira in i servetten, lägga under tallriken, stoppa i glaset m.m
    Glöm inte jordgubbar. Ta med musik om ni har någon " speciell låt" tillsammans.:)
    Ska ni sova i båten? Lägg ut rosenblad på hans kudde.
    Lite romantiska tips (L) men inte så mycket mat.


    Jag har redan gjort de där små lapparna (L) och tänkt på jordgubbarna....dom ska vi doppa i mörk choklad och dricka lite champagne till..... han är ju som sagt allätare. Får väl sitta och bläddra bland recepten men det blir sååå jobbigt när det är så oerhört mkt recept. Har ju mina recept som han gillar men ville ha lite variation.

  • irko 11 juli 2008

    Varför inte göra en god kall sallad med couscouseller pasta som du blandar ned tex räkor eller havskräftstjärtar, hackad rödlök. strimmlad isbergssallad, hackade oliver gröna eller svarta lite tärnad fetaost och så gör du en kall god dressing till det tex typ RhodeIsland.
    Servera ett gott vitt vin till och en baguette. Lycka till och ha en skön dag bi två!:D(Y)

  • irko 11 juli 2008

    Ha en skön dag ni två menar jag, ibland slinter fingrarna på tangenterna!(Y)

  • festmaten 11 juli 2008

    Ett litet tips, det här går att förbereda det mesta hemma, så ni bara kan ägna er åt den goda maten o varann när ni kommer ut(L)
    Förrätt: Citrongräsdoftande pilgrimsmusslor
    Marinerad oxfilè
    Medelhavspotatissallad

    jordgubbar o champagne är ju givet(Y)
    Ha en riktigt mysig dag!!!!

  • The_mama97mia 18 november 2008

    Men... det är ju ett tag sen nu... men Lotten, kan vi få återkoppling? VAD blev det? Minns du det nu? *ler*

    Det vankas andra mysiga dagar framöver så tips o lyckade mottagna tips är kul att se?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.