Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Egen kryddning/marinering av flintastek??

  • safir74 5 maj 2010

    Hejsan alla matklubbare!

    Har idag fått hem en hel gris bl a så fanns det med några flintastekar. I vanliga fall brukar köpa färdigmarinerad flintastek. Så har ni några samrriga recept att dela med er av?:) Hittade bara ett par styckna recept här på MK.

  • chrisq 5 maj 2010

    :DD jag kryddar bara med vitpeppar o piffi o vanlig grilloja blir helt i min smak.gillar inte färdigmarinerade bitar

  • tandri 5 maj 2010

    Jag brukar göra en marinad på rapsolja, kinesisk soja, thai sweetchili-sås och lite grillkrydda. Om man vill ha lite mer sting i marinaden så brukar jag ta i lite chili-flakes (torkad chili som är söndersmulad).

  • Bianca 5 maj 2010

    Skrivet av tandri den 5 maj 2010

    Jag brukar göra en marinad på rapsolja, kinesisk soja, thai sweetchili-sås och lite grillkrydda. Om man vill ha lite mer sting i marinaden så brukar jag ta i lite chili-flakes (torkad chili som är söndersmulad).


    Samma som ovan och med tillägg av pressad vitlök och färsk timjan, helt suveränt till speciellt fläskkött

  • The_mama97mia 5 maj 2010

    Jag skulle torr-krydda (rub) o sen ev pensla med glaze i grillen. Låta ligga länge för att suga åt sig av grillkryddorna.

  • safir74 5 maj 2010

    Ah toppen. Tack för alla svar..här ska testas och expreminteras.{dance}

  • The_mama97mia 5 maj 2010

    Ska tillägga en sak, jag har tyckt att det varit svårt att grilla flinta till bra resultat, har testat att köra den i ugn istället, på hög värme o mellan läge, blivit kanon. Jag älskar ju att grilla men just den stydckningsbiten har inneburit svårigheter för mig. Kanske går bättre med mer indirekt grillmetod.

  • amoz 5 maj 2010

    Jag brukar göra en marinad på olivolja, balsamvinäger, flytande honung, riven ingefära, pressad vitlök, kinesisk soja, salt och svartpeppar. Man får höfta lite med måtten och smaka sig fram. Låt köttet ligga i marinaden minst 4 timmar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.