Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Goda grillsåser och annat gott tillbehör

  • majamia 21 juni 2008

    Detta var väldig gott som tillbehör till grillat.
    Kokta rödbetor som jag la i en ungnssäker form över ringlade jag flytande honung och därefter smulade jag över rikligt med chevreost och toppade med pinjenötter. In i ugnen ca 15 min eller tills det fått fin färg. Toppen gott!! (Y)

  • zudette 21 juni 2008

    Vi brukar grilla ananas tillsammans med skivad rödlök! - Det blir jättegott till vilken grillrätt som helst! Använd helst ett speciellt, mer finmaskigt galler, eller grilltillbehör avsett för grönsaker o dyl. för bästa resultat!

    MUMS!(Y)

  • zonale 21 juni 2008

    Grillsås

    Hovmästarsås i matberedare

    Medelhavspotatissallad

    Detta är mina förslag till helgens grillning!!!!

  • majamia 21 juni 2008

    härliga tips!

  • tessan_svensson 28 juni 2008

    Jag har ett tips på en underbart god kall basilikasås, snabb att svänga ihop!

    http://www.matklubben.se/recept/kall_basilikasaas_till_grillat_34551.html

  • ca70 28 juni 2008

    Ananas-tzatsiki
    Sweet chili-sås
    Kall senapssås
    Snabbaste fetaoströran

    Sitter och blir såå sugen på grillat nu! Har inte varit nåt bra grill-väder på flera dagar, suck...

  • majamia 2 juli 2008

    (Y)

  • Disen 15 juli 2008

    hej alla!

    Imorgon ska vi grilla fiskspett. Räkor, tonfisk, svärdfisk, torsk,m.m....nu till min fråga... vad ska vi ha för sås?????... vill inte ha någon romsås. Snälla hjälp mig o det FORT!!! TACK.

  • lennali 15 juli 2008

    Till mina grillade kycklingspett på midsommarafton gjorde jag denna jätte goda grillsås:

    Exotisk grillsås

    Perfekt grillsås till just kycklingspett. Frukterna i burken är rätt så stora så jag delade varje bit i fyra delar. Viktigt är att såsen får stå några timmar i kylen.

  • 15 juli 2008

    Mina fyra största favoritersåser till den grillade köttbiten ser du här nedanför. Jag har svårt att välja vilken jag tycker bäst om!

    [recept]36947 [/recept]
    [recept]36932 [/recept]
    [recept]36945 [/recept]
    [recept]36936 [/recept]

  • bernit 15 juli 2008

    Lade ut denna idag !
    Sås - Barbecue

  • pia61 16 juli 2008

    Skrivet av lennali den 3 maj 2008

    Hittade detta på internet, är det så här det ser ut hos er?

    Grillning
    Efter månader av kyla och vinter så är det äntligen vår och grillsäsongen är här. Därför är det viktigt att påminna er alla om hur det går till, eftersom det är den enda matlagningen som en riktig man gör. Förmodligen eftersom det medför vissa risker ( tändvätska, eld osv ).

    När en man erbjuder sig att grilla händer följande:
    Rutin:
    1. Kvinnan handlar all mat
    2. Kvinnan gör en potatisrätt, sallad, vitlöksbröd, en eller ett par såser och förbereder efterrätten.
    3. Kvinnan marinerar köttet lägger det på ett fat tillsammans med de nödvändiga grillverktygen och eventuella kryddor. Sedan bär hon ut det till mannen som sitter bredvid grillen - med en öl i handen.

    Här kommer det viktiga:
    4. MANNEN PLACERAR KÖTTET PÅ GRILLEN.

    Mera rutiner:
    5. Kvinnan tar fram tallrikar, glas, bestick, servetter, underlägg och så vidare...
    6. Kvinnan går ut till mannen och säger till honom att köttet bränns vid. Han tackar henne och frågar om hon kan gå in och hämta en öl till medan han försöker att rädda köttet!

    Viktigt igen:
    7. MANNEN TAR BORT KÖTTET FRÅN GRILLEN OCH LÄMNAR ÖVER DET TILL KVINNAN.
    Ännu mera rutiner:
    8. Kvinnan dukar fram sallad, bröd, potatisen, såserna och bär ut dem till bordet där hon har lagt på en ren duk.
    9. Efter maten så dukar kvinnan av och diskar.

    Och viktigast av allt:
    10. Allihopa tackar mannen så mycket för den utsökta maten och berömmer honom för hans färdigheter .
    11. Mannen frågar därpå kvinnan om hon har njutit av sin matlediga dag??? När han ser hennes reaktion så kommer han fram till , (det han har misstänkt länge ) att det går aldrig att göra en kvinna nöjd!

    :D



    :D:D(Y):D Tack för det goá skrattet jag fick!!!:p(L)

  • pia61 16 juli 2008

    Skrivet av majamia den 21 jun 2008

    Detta var väldig gott som tillbehör till grillat.
    Kokta rödbetor som jag la i en ungnssäker form över ringlade jag flytande honung och därefter smulade jag över rikligt med chevreost och toppade med pinjenötter. In i ugnen ca 15 min eller tills det fått fin färg. Toppen gott!! (Y)


    Det där lät ju himla gott!!! (Y)(L)

  • Poppie 16 juli 2008

    http://www.matklubben.se/recept/varm_barbecuesaas_36862.html

  • ismo10 4 augusti 2008

    Hej

    Prova gärna min vitlöks och currysås till grillat kött eller kyckling. Du hittar den här http://www.matklubben.se/recept/fredriks_currysaas_38668.html

    Om ni provar den sätt gärna betyg på den sen

    /iSMO

  • NetteR 4 augusti 2008

    Toppentråd, precis vad jag sökte efter (Y)

  • Jessika 4 augusti 2008

    Mina bästa tillbehör är:

    Mager bearnaisesås
    Annorlunda potatissallad
    Pizza och Sconesdeg
    Het gurksalsa

  • Jessika 4 augusti 2008

    Skrivet av Jessika den 4 aug 2008

    Mina bästa tillbehör är:

    Mager bearnaisesås
    Annorlunda potatissallad
    Pizza och Sconesdeg
    Het gurksalsa


    Nu blev det litet tokigt. Det skulle ju inte vara scones:p. Det skulle vara chutney:

    Rabarberchutney

  • ca70 4 augusti 2008

    En till...(H)
    Grillsås med ananas och curry

  • monac 15 augusti 2008

    För alla er som ändå inte ännu är utleda på att grilla...vilja jag tipsa om en härlig marinad!
    Marinera 2 dygn i kyl eller en snabbare variant 3-4 timmar i rumstemperatur....våga pröva det här till fläskkaré/filé eller kyckling(Y)

    Indonesisk marinad(L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.