Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grilla

  • evaldo 3 juli 2008

    Vad grillar ni för något?
    Kul att höra vad ni brukar ha på grillen.:o

  • Nallepuh13 3 juli 2008

    Oj oj oj det är mycket!!
    Men sist vi grillade så grillade vi kebabkött. Ett jättegott recept på kebabkött med köttfärs som man sätter på spett. jag återkommer med receptet.
    Majskolvar är också jättegott att grilla.
    Grillspett gör vi ofta.
    Tur att man har grillen!!

  • Disen 3 juli 2008

    :p Allt möjligt, flintastek, kycklingfileér, grillspett, fläskfilé, halloumi, grillskivor och grönsaker som
    paprika, lök, majs.. ja det blir allt möjligt beroende på vad man blir sugen på..och så
    fiskspett så klart.(Y)
    Det blir inte så mycket hamburgare och korv för våran del.
    Nu blev jag riktigt grillsugen... få nog gå o fixa till nåt till kvällsmat. :p

  • The_mama97mia 3 juli 2008

    Här grillar vi allt möjligt. Det som är mest frekvent är ju marinerad karré i skivor, eller skinkstek, fläskfilé.... Allt fläskkött blir bra tycker jag. Med en gottig marinad såklart o det får gärna ligga länge i kylen i marinad.

    Jag älskar att göra fisk på grillen, men det blir med fördel antingen i halster eller i folie, det är lätt att det bränner fast hos mig.....

    Men ngt som jag gillar mer o mer att grilla är skivor av squash!!!! Vrider några varv med saltkvarn o gärna ngn droppe olja på. Suveränt gott. Även halverade tomater. Och sist men inte minst - hela vitlkökar som du bara skurit av toppen på, ELLER vitlöksklyftor uppträdda på spett!
    Mums!

    Däremot är jag inte mkt för att göra efterrätt på grillen. Inte mkt för sött ö h t.

  • bjuranna 3 juli 2008

    För det mesta fläskkött och grönsaksspett med cocktailtomater, squash, champinjoner, paprika, gul lök i klyftor. Perfekt i stället för sallad. (Y)
    Skulle kunna grilla varje dag (L)

  • micejlababy 3 juli 2008

    Oxkött ska det vara. Gärna ryggbiff det är en favorit. I syrrans vitlöksmarinad. Mums Sen är ju majs ett måste hemma hos oss. Så den blir riktigt härligt gyllenbrun.

    Annars tycker jag mycket om färdiga spett och lite grekiskt lantbröd som man grillar lite lätt och sedan doppar det i basilika tzaziki.

  • Nallepuh13 3 juli 2008

    Hej Evaldo!
    Jag har skickat ett meddelande till dig i gästboken
    Nallepuh13

  • monac 3 juli 2008

    grönsaksspett ialla former & färger är en klar favorit här. Marinerar dem i nån god marinad först. sist blev det zucchini,ananas,champ,aubergin.
    Köttfärsspett,kycklingfilé & så att alla ska bli nöjda...även fläskarré & korv.
    Goda sallader & olika såser är ju det tillbehör som lyfter hela tillställningen annars....:):p

  • jas65 3 juli 2008

    Här grillas det flinta stek om det skall grillas. Men skall det barbequas så blir det varje helg revbenspjäll eller 1,5 kilo högrev eller 1,5 kilo hel fläskkotlett utan ben. Fick min marineringsspruta denna vecka så det skall barbequas en stor bit till helgen med hickori spån.
    Att tända grillen vid 11 tiden och barbequa till 20:00 tiden det är livet det.

    Höfta mera bland fisk , grönsaker till olika kötträtter och alla goda marinader eller kryddblandningar (rubs) i sommar:)

  • lilas 3 juli 2008

    Vi grillar gärna fläskfilé o kycklingfilé, men även ganska ofta lax. Även grillspett med kött, korv (gärna nån starkare sort) o grönsaker är ju supergott!
    Vi brukar ha flera olika, kalla dipsåser till och gärna potatis, som efter att man nätt o jämt kokat dom färdigt, läggs i ett foliepaket med vitlökssmör, salt o peppar och slängs på grillen tills dom fått fin färg. Nu blir jag hungrig....
    Älskar härliga sommarkvällar med grillning o goda vänner!!!(Y)

  • The_mama97mia 3 juli 2008

    Glömde säga att potatis på grillen är hett här. Antingen "gammalpotatis" insvept i folie, ligger på i utkanten av grillen i ca 30-45 minuter, testar med sticka. Eller kokt färskpot, på spett! Jag älskar att göra ALLT på grillen. All mat menar jag...

  • MammaIrene 3 juli 2008

    Vi är inte så förtjusta i flintastekar, tycker bara de smakar gris.....(N)
    Här blir det varierat mellan korv, skinkschnitzel, kyckling, majskolvar, paprika, champinjoner, tomater och ibland fisk...

    Gott att ha till är ju pastasallad eller potatissallad, potatisgratäng är ju itne så dumt men det orkar åtminstonde sällan jag med när det är varmt ute.....

  • jas65 3 juli 2008

    Jag har varit mycket skeptisk tidigare till Flinta stekar men gör man det på rätt sätt när man grillar dem så smakar de faktisk bra. Jag brukar grilla dem i 40-60 minuter.

  • Gnagett 3 juli 2008

    Grillad flintastek skuren i smala skivor stoppade i pitabröd tillsammans med grönsaker och örtaoili eller annan god sås, det är smaskens det.

  • jas65 3 juli 2008

    Håller med dig Anitak
    Höfta mera bland flinta stekarna
    De e' gött me' grillat kött

  • EnsammaMamman 3 juli 2008

    Grillade färsbullar som man trär på grillspett. Färsen kryddas med en krydda som heter vegete (eller något liknande).

  • GrodanOchLillebror 3 juli 2008

    Hos oss blir det ofta fläskfile, som alla andra så blir det även majs, champinjoner, lök, korv till barnen och när allt är färdig grillat lägger vi på rostfranska o rostar till den, gott med en macka till maten (Y)

  • Gillsan 3 juli 2008

    :p Vi tycker det är gott med chibbar som är av fläskfärs på grillen och marinerat sidfläsk är kanon och grilla.(Y) Fisk i folie är också poppis.(Y)

  • zonale 4 juli 2008

    Fläskfilé, kycklingfilé, fläskkotletter och lax är det vi grillar oftast. Grillat sidfäsk låter lockande.

  • evaldo 4 juli 2008

    Oj, det var många varianter på grillat.
    Som sagt var, det går ju med vad som helst igentligen.
    Jag brukar ibland göra grillspett med fläskfilébitar, champinjoner, minimajs och små minitomater det brukar bli gott om köttet får marinera lite innan.
    Grilla på bara, man vet inte hur vädret blir framööver.(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.