Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grilla hel lammstek

  • zupidupi 8 april 2009

    Hej,

    Jag sitter och funderar på påskmenyn, och överväger att slå en hel lammstek på utegrillen (gasmodell). Jag har grillat hel rostbiff några gånger och det har blivit utmärkt gott, saftigt och mört. Har eventuellt någon med erfarenhet av att grilla en hel lammstek diverse trick och recept att dela med sig?

    tack på förhand,

    Micke

  • MatAnders 8 april 2009

    Jag har svårt att tro att det skulle vara någon skillnad det gäller att inte ha för hög värme och att hålla koll med en termometer så det inte blir torrt, När man grillar helt lamm så penskar man ofta med en glace vilket kan vara ett tips (dock får man hålla koll så det inte börjar brinna av oljan)(Y)

  • zupidupi 8 april 2009

    Jep, det stämmer väl nog. Hittade följande recept:

    http://recept.nu/1.13945/leila_lindholm/huvudratter/kott/grillad_lammstek

    Då jag grillade rostbiffen brukade jag ibland börja med att ge köttet yta, direkt över lågan/glöden, och därefter slå in den i aluminiumfolie. På så sätt hölls den extra saftig. Det gör det förstås svårare att pensla under processen, men minskade risken för brännmärken!

  • Gnurf 8 april 2009

    Har du klotgrill kan du börja med att bryna runt om (som vanligt)...därefter sticka i en termometer, övergå till "indirekt" grillning med locket på och ventilerna reglerade. Då tjänstgör grillen som en vanlig ugn ungefär med bonuseffekten att du får den eftertraktade grillsmaken. Mot slutet kan du även lägga enris över glödbädden (fortf med locket på) så får du en kraftigare röksmak i köttet. En stek späckar man med fördel, traditionella lammkryddor är vitlök, rosmarin, timjan, mynta....:p På detta vis brukar jag grilla större köttbitar, fläsk- och oxfilé osv...(Y)

  • zupidupi 8 april 2009

    Nja, inte klot- utan gasgrill. Men det ska väl gå bra ändå. Då jag grillar lammrostbiff (vilket är något av det bästa jag vet) brukar jag avsluta med att sätta hela rosmarinkvistar på elden. Det blir en utsökt sista touch av rosmarins-röksmak i köttet. Tror jag ska göra på samma sätt med steken också!

  • Gnurf 8 april 2009

    Ja men dåså...det där blir nog bra ska du se....:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.