Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grilla potatis

  • farmoringer 18 april 2009

    Finns kanske i nån annan tråd.
    Men skulle ändå vilja ha förslag på potatis som man kan göra direkt på grillen. (Y)

  • The_mama97mia 18 april 2009

    Hej, jag har sagt det förut i annan tråd, men enkelt och väldigt gott är att bara svepa in vanlig tvättad potatis i folie och lägga på grillen, Sen vecklar man upp o äter som bakad potatis. Jag lägger på potatis i yttre ringen på grillen och detta kan man göra medan man väntar på den perfekta glöden för köttet etc. Brukar ta en 30-45 minuter, sen klämmer jag på potatisen o känner liksom med grilltången om den är mjuk o färdig.... = klämvänlig.

    Sen när färskpotatisen kommer är det gott att förkoka lite o sen trä på spett o pensla med lite olja o salt bara.

    Du som har mandelpotatis att tillgå skulle ju kunna förkoka den ngt, sen halvera och slänga på gallret, pensla med olja o ha på lite flingsalt. Blir nog mums.
    Grilla mera! (Y)

  • farmoringer 18 april 2009

    Men tack mama97mia. Glömmer att man kan faktiskt förkoka först...Tack för tipset.(Y)

  • anluk 18 april 2009

    Här kommer ett recept på potatisknyten:

  • Disen 18 april 2009

    Jag kör på med mina potatispaket som är enligt mig jättegoda! :D
    Potatispaket på grillen

  • farmoringer 18 april 2009

    Tack för förslagen. Jättebra att få till sig..(Y)

  • Roggan 18 april 2009

    Jag brukar göra foliepaket med skivad potatis, lök, vitlök och ibland lite skivade morötter eller andra grönsaker. Kryddar efter vad jag är sugen på (spikummin, örter eller något annat). Man får inte glömma smörklicken!

  • VeraH 18 april 2009

    Jag vil bara göra uppmärksam på ett missförstånd när det gäller bakpotatis, eller potatisar som man vil baka. Använder man folie blir inte potatisen bakad utan kokt i sin egen "fuktighet". Det gäller för potatisar på grill eller i ugnen. Men det är därmed inte sagt att potatis i folie inte är gott: :)

    Jag har ett annat tips för den som inte vill använda platsen på grillen eller inte har stor nog grill att tillaga potatis på. Det är att ta mindre potatisar, typ Amandine eller Ratte (franska delikatesspotatisar) och lägga dom hela eller delade med skal i en påse tillsammans med olja, vitlök, grovt salt och färska eller torkade kryddor. Skaka påsen og blanda allt. Lägg på plåt och stek i 180 grader i ca 40 min. Supergott.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.