Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grillat 2010 - favorit i repris?

  • sikaal 28 mars 2010

    Du hinner aldrig ikapp, så det är inte mycket att göra åt!
    Men tack för att du uppmuntrar "Den gamla"

    Skrivet av Gnurf den 28 mar 2010

    Åh tack!! Ditt lilla charmtroll...vore jag bara 20 år äldre så skulle jag slå till direkt...>:D

    Skrivet av sikaal den 28 mar 2010

    Skrivet av Gnurf den 28 mar 2010


    Jag smälter smör och blandar med salt, peppar, lite chilisås, lite soja. Sedan penslar jag Majskolvarna regelbundet emedans de gosar sig på grillgallret. En slags kontinuerlig glazeing helt enkelt. Ja så gör iaf jag...{eat}


    Det var jättegott, jag kallar den Grurfen's glaze! {highfive}

  • Gnurf 28 mars 2010

    Hahaha...du har ju humor för tusan sikaal 8-|

    Boz: Bundys? Förekommer det där? Tänkte på filmen Drömmarnas Fält där ett Majsfält spelar en central roll...

  • sikaal 28 mars 2010

    Gnurf, boz och jimboz ni är toppen! Jag har fått många glada skratt av er!
    Tack ur hjärtat! (L)

    (Upprepning från en ennan tråd)

  • maxxess 2 april 2010

    Skrivet av mama97mia den 27 mar 2010
    Marinerat i undertryck??? NU måste du berätta mera!


    Att marinera under tryck (dvs. på väg mot vakuum) är ingen garanti för att segt kött blir mört, något som "reklamen" påstår. (jag hade sanlös tur med min köttbit, den bästa ryggbiff jag ätit på många många år :-)

    När man marinerar i "vakuum" är det dock ett faktum att undertrycket gör att marinaden sugs in i råvaran lättare. Jag har varit med om att all marinad helt och hållet "försvunnit" när jag marinerat fläskkött eller kycklingfilé.

    Jag använder "Instant Marinater" som jag köpt på http://www.smartasaker.se/vakuummarinerare-p-253-c-111.aspx

    Om man inte marinerar direkt i skålen så går det bra med plastpåsar med olika råvaror i samma kärl (om man har olika marinader).

    Räkna som sagt inte med underverk vad gäller mörhet, men jag kan intyga att marinaden tas upp *mycket* bättre under tryck och man behöver inte marinera så länge (om man inte vill :-). Smidigt kärl också, håller insekter och andra objudna gäster borta på sommaren tills det är dags att lägga på det som skall grillas.

    Man kan komma ruskigt nära vakuum med denna anordning (ca 65 pumptag med 1 kg kött i skålen) men då imploderar locket ganska fort hehe.. Jag hade sönder två kärl innan importören kom fram till att så mycket skall man inte pumpa och ändrade instruktionerna. Smarta Saker hade excellent kundservice och nu sedan jag bara pumpar 20-25 tag för 1 kg så fungerar det lika bra.

    Lite dyr, men rekommenderas ändå (och så hittar man ju alltid något annat man inte visste man behövde när man skall handla från smartasaker hehehe)

  • The_mama97mia 2 april 2010

    Tack för utförligt svar Maxxess!
    Detta tål att tänkas på, låter mkt avancerat?

    Till dess jag skaffar en dylik får jag nöja mig med att marinera en fläskfilé på vanligt sätt och lägga på grillen i eftermiddag.

  • sikaal 2 april 2010

    Här är det grillväder just nu, hoppas att det håller i sig! I alla fall blir det "målade" kycklingfileér och majs med Gnurfens glaze. Till det rostad potatis och morötter! (L)
    Målade = penslade/marinerade som Klara 5 år säger ;)

  • Gnurf 2 april 2010

    Grillar fläskfilé här oxå...marinerade den för en stund sedan med olja, flytande honung, mitt egna örtsalt chili/garlic style och resterna av en pizzasås (tomat). Annars bara legat sängen å kollat film (Law abinding citizen). Blir nog promenad snart å sen premiärtända i bastun, sitta i relaxen å läsa medans man väntar på korrekt temperatur...(Y)

  • The_mama97mia 6 april 2010

    Gnurf - eget örtsalt? Du får gärna dela med dig av det tipset?

    Här blir inte grillat förrän på torsdag tidigast, tänkte ta fram fläskkött idag o låta ligga länge i marinad. Det där med planering...
    Näst grillning ska jag köra bruschetta av eget surdegsbröd då, med tomatsalsa på.

  • boz1965 6 april 2010

    Skrivet av Gnurf den 28 mar 2010

    Hahaha...du har ju humor för tusan sikaal 8-|

    Boz: Bundys? Förekommer det där? Tänkte på filmen Drömmarnas Fält där ett Majsfält spelar en central roll...


    Det förkommer i ett avsnitt av "Våra Värsta År" där Bud genomgår en livskris. Han tillbringar flera dagar i källaren med att bygga en "portal" där hans bättre jag ska komma igenom. Hela tiden har han den här rösten i huvudet som säger "If you build it, he will come"... *asg*

  • Snoffa 6 april 2010

    Åååh grillat, det älskar jag.
    Till sommaren ska pappa grilla hans underbara hemmagjorda hamburgare och kött och framförallt majskolvar, mumms.
    Längtar.
    Vi brukar nästan jämt ha den här grillsåsen då vi brukar grilla den är hur god som helst, den måste ni bara testa.
    -------------------------------------
    Problem, hur ser man siffrorna på receptet så att jag ska kunna lägga in det?

  • The_mama97mia 6 april 2010

    Pappas kalla grillsås

    När du klickar på ditt recept så står numret till receptet i adresstråden liksom.

  • maxxess 9 april 2010

    Skrivet av mama97mia den 2 apr 2010

    Tack för utförligt svar Maxxess!
    Detta tål att tänkas på, låter mkt avancerat?


    Din vanliga marinad blev säkert god som vanligt, utan tryckkärl.

    Kärlet är superlätt att använda, det är mindre tekniskt än en slickepott. Typ. Det saknar tom. lysdiod vilket brukar vara ett krav för köp här hemma *S*

    Man skall dock inte förvänta sig underverk, alla bröd man gjort blir inte avgjort bättre med en assistent, likadant är det med instant marinater. Allt blir inte bättre men vissa saker går liksom inte att få till på samma sätt utan..

  • amoz 9 april 2010

    Visst är det en härlig tid som vi har framför oss när vi kan grilla och sitta ute och avnjuta maten. Detta receptet är väldigt gott så prova gärna.

    Pepparfilé med fyllda paprikor.

  • amoz 9 april 2010

    Även detta är supergott!

    Rosmarinkyckling med citronsmör

  • The_mama97mia 9 april 2010

    Mkt intressant. Jag vet att vi diskuterade marineringsspruta - tror det var Jas65 som förde fram den idén i tidigare års grilltrådar.

    Nu har jag en oxfilé minsann som jag tänkte grilla imorgon, om det inte spöregnar, inte trevligt med eltändare då..
    En Oxfilé tror jag gör sig allra bäst bara torrkryddad, den behöver jag inte marinera för mörning menar jag.
    Vi får se vänner. Grillat = gillat

  • amoz 9 april 2010

    Skrivet av mama97mia den 9 apr 2010

    Mkt intressant. Jag vet att vi diskuterade marineringsspruta - tror det var Jas65 som förde fram den idén i tidigare års grilltrådar.

    Nu har jag en oxfilé minsann som jag tänkte grilla imorgon, om det inte spöregnar, inte trevligt med eltändare då..
    En Oxfilé tror jag gör sig allra bäst bara torrkryddad, den behöver jag inte marinera för mörning menar jag.
    Vi får se vänner. Grillat = gillat

    Jag skulle kunna tänka mig att byta ut fläskfiléen mot oxfilé i mitt recept på pepparfilé. Blir säkert hur gott som helst.

  • The_mama97mia 9 april 2010

    mmm.. allt grillat är gott.. nästan..
    (Y)

  • chrisq 10 april 2010

    :DD solen lyser så ikväll blir det grillat lite fläskfile och grillade paprikor sen en potatisgratäng till det o lite goda såser o en sallad äntligen vår på riktigt

  • Lotta39 10 april 2010

    Ikväll så blir det nog premiärgrillning! Bara för att det är så gott! Ett par goda karrebitar ! Och lite korv till ungarna!

  • florin 10 april 2010

    Blir nog premiär här med snart. Ska bara köpa ny grill. Vi brukar alltid göra nötfärsbiffar med cous-cous och mangochutneysås, perfekt attb juda på til Mors dag!(L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.