Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grillat 2010 - favorit i repris?

  • The_mama97mia 16 april 2010

    Lycklig nu... grillat så gott idag...
    Hade en liten fläskfilé, samt en bit picnicbog, lät ligga o dra till sig lite grillkryddor först, sen penslade jag med en blandning av olja, maggi, soja, vitlök, rosmarin, citron, o en gnutta sumak.

    La kol mest på ena sidan av grillen så att jag hade en sida som var mindre het. Körde majskolv på grillen med, penslade med samma blandning.
    Otroligt gott.

    (Y)

  • lena4 16 april 2010

    Har inte grillat ännu...............längtar.
    Tänkte idag men blev svinkallt här.
    Snart är det dags.

  • maxxess 16 april 2010

    Skrivet av mama97mia den 16 apr 2010

    Jag vill puffa för en artikel här på MK om grillning.
    Poffa har skrivit den och ger mkt bra tips och råd ang grillning, kan vara kul att titta igenom för att få lite självförtroende inför säsongen.

    http://www.matklubben.se/artiklar/grillning_608.html


    Vet inte om jag fick så mkt tips där.. Fick känslan av att förf. aldrig själv ens kört indirekt grillning eller anv. en klotgrill öht, än mindre de olika gasolerna. Fast jag läste hastigt så jag kan ha fel.. Skriver först och kollar sen... hehe

    Att lära sig en klotgrill får bli läxan för alla som inte kan det och vill grilla suveräna bitar 2010 ;-)

  • The_mama97mia 1 maj 2010

    Jag har köpt mig en marineringsspruta! Nya experiment stundar!
    Undrar om det funkar bäst på större köttstycken eller om det går bra med en vanlig biff med? Undrar vilka mängder man kan ha i?

  • The_mama97mia 30 maj 2010

    Grillar såklart idag.
    Men nu börjar jag få problem med tillbehören. Ofta kör jag ju potatis i folie på grillen. Innan färskpotatisen finns här så vill jag ha lite variation.
    Det känns ibland som om potatis, pasta och ris inte räcker för omväxling.

    Har ngn tips på nåt gott o kul att göra med ris i folie på grillen? Jag kör ofta mkt grönsaker på grillen med men ville lyfta frågan, för mer tips om tillbehör till det som spelar huvudrollen på grillen liksom.

  • The_mama97mia 7 juni 2010

    Jag har en fråga angående Hickoryspån.
    Jag har kört med blötlagda spån (blötlägger i 30 min ca), sen har jag slängt på spånbitar direkt på glöden.
    Är det bättre att göra foliepaket som prickas? Hur får jag ut det mesta av rökspånen?

  • The_mama97mia 17 juni 2010

    Hallå igen, grill-lovers...
    Har du ngt favorit-tips ang bruschetta, jag tänkte köra surdegsbröd i skivor som bruschetta på grillen till lite appetizer... Funderar på tapenade.
    Eftersom vi ska äta tomatsallad till huvudrätten vill jag inte ha det på bruschettan.

    Jag har i o f s smögenröra på burk, det kan ju gå men men jag är inte så förtjust i det där majonnäskletiga.

  • boz1965 17 juni 2010

    Skrivet av mama97mia den 7 jun 2010

    Jag har en fråga angående Hickoryspån.
    Jag har kört med blötlagda spån (blötlägger i 30 min ca), sen har jag slängt på spånbitar direkt på glöden.
    Är det bättre att göra foliepaket som prickas? Hur får jag ut det mesta av rökspånen?



    Kolla in de här recepten av Weberns okrönte konung:

    http://www.knight-tv.com/index.php?option=com_content&task=section&id=20&Itemid=78

    och

    http://www.foodnetwork.ca/ontv/shows/Licence-to-Grill/show.html?titleid=68771

    Han röker en hel del i grillen och vad jag har sett använder han alltid foliepaket. Som sagt: Kolla recepten, han förklarar varför han använder foliepaket och vilken effekt det ger.

  • Gnurf 17 juni 2010

    Löjrom, finhackad rödlök, lättvispad cremefraiche...

    Norrland, Norrland, NORRLAND!!! :p

    Skrivet av mama97mia den 17 jun 2010

    Hallå igen, grill-lovers...
    Har du ngt favorit-tips ang bruschetta, jag tänkte köra surdegsbröd i skivor som bruschetta på grillen till lite appetizer... Funderar på tapenade.
    Eftersom vi ska äta tomatsallad till huvudrätten vill jag inte ha det på bruschettan.

    Jag har i o f s smögenröra på burk, det kan ju gå men men jag är inte så förtjust i det där majonnäskletiga.

  • Josses 17 juni 2010

    Skrivet av mama97mia den 30 maj 2010

    Grillar såklart idag.
    Men nu börjar jag få problem med tillbehören. Ofta kör jag ju potatis i folie på grillen. Innan färskpotatisen finns här så vill jag ha lite variation.
    Det känns ibland som om potatis, pasta och ris inte räcker för omväxling.

    Har ngn tips på nåt gott o kul att göra med ris i folie på grillen? Jag kör ofta mkt grönsaker på grillen med men ville lyfta frågan, för mer tips om tillbehör till det som spelar huvudrollen på grillen liksom.


    Har du testat detta? De var inte så tokiga
    Grillade potatisskivor

  • LittleMissStar 29 juli 2010

    Jag har faktiskt inte grillat än.. Ska nog ta och göra det snart med familjen. Då står väl hamburgare och korv på menyn !;=

  • The_mama97mia 29 juli 2010

    Hamburgare är en höjdare på grillen!

  • marwis 29 juli 2010

    Marienerade högrev härom kvällen!! Marinerade köttet med min vanliga marinad i min vacummarinadburk. De sista 10 minuterna gned jag in köttet med mosad kiwifrukt. Grillade som vanligt. Det blev kanongott, mört och fint! Detta ska jag definitivt göra igen:D

  • The_mama97mia 29 juli 2010

    Skrivet av marwis den 29 jul 2010

    Marienerade högrev härom kvällen!! Marinerade köttet med min vanliga marinad i min vacummarinadburk. De sista 10 minuterna gned jag in köttet med mosad kiwifrukt. Grillade som vanligt. Det blev kanongott, mört och fint! Detta ska jag definitivt göra igen:D


    *WOW* vad kul!
    Vilken är din "vanliga" marinad??
    Ja ghar ingen vacuumburkmen har köpt en spruta, tar tacksamt emot tips.

    Gillar grillat!

  • The_mama97mia 19 september 2010

    *puffar* Än är det inte slut på grillsäsongen.
    Jag har ännu inte testat min marinator, undrar om jag ska våga mig på det idag. Har en fin benfri kotlettrad att experimentera på.

  • snuosm 19 september 2010

    Skrivet av mama97mia den 19 sep 2010

    *puffar* Än är det inte slut på grillsäsongen.
    Jag har ännu inte testat min marinator, undrar om jag ska våga mig på det idag. Har en fin benfri kotlettrad att experimentera på.


    Helt rätt, det är många "grillbara" dagar kvar (Y) Jag har grillkol kvar! Den ska användas innan vintern, hade jag tänkt. Sist grillade jag marinerade karréskivor, men blev lite besviken. Hade gjort en kryddstark marinad och fläsket låg i över natten. Ändå smakade det just ingenting, hm... Tror jag ska använda ett mer beprövat marinadrecept nästa gång ;-)

  • Natuvital 22 september 2010

    Skrivet av mama97mia den 19 sep 2010

    *puffar* Än är det inte slut på grillsäsongen.
    Jag har ännu inte testat min marinator, undrar om jag ska våga mig på det idag. Har en fin benfri kotlettrad att experimentera på.


    Gick det bra med marinatorn?

  • The_mama97mia 22 september 2010

    Gick det bra med marinatorn?

    hmmm.. skäms att erkänna att den fortfarande är "oskuld"...

  • marwis 22 september 2010

    Har använt min marinator hela sommarn! Tycker den är toppen! Har även prövat kiwitricket i sommar. Funkade alldeles utmärkt. Högreven blev entrecôt{laugh}

  • Vetebullen 22 september 2010

    För några veckor sen grillade vi själva ett 25 kg:s vildsvin. {cute}
    Vi hade grisen först på lättrökning samt ångkokning innan vi grillade den i 4 1/2 timme hemma på gården. Det var det godaste grillkött jag någonsin ätit. Någon som vill försöka samma sak så kan ni hyra vår grillställning ( se malarkragen.se ) och även få tips så det blir en DUNDERFEST, jag lovar (Y)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.